Monday, October 29, 2012

7 perkara yang menghairankan yang menjadikan anda hidup lebih lama

Tersenyum dalam gambar

Masa depan seseorang meminta anda untuk tersenyum untuk kamera, ia mungkin bijak untuk mengikut nasihat mereka jika anda mahu menjalani kehidupan yang lebih lama. Satu kajian oleh penyelidik di Wayne State University mengkaji gambar bekas pemain besbol profesional dan mendapati bahawa semakin besar senyuman mereka, lebih lama mereka tinggal. Malah, orang-orang pemain dengan senyuman terbesar mengumpulkan purata tujuh tahun lebih daripada mereka dengan tiada. Adalah dipercayai bahawa ini adalah kerana senyuman yang besar dalam gambar mencerminkan kebahagiaan yang benar, yang bermanfaat untuk kedua-dua kesejahteraan fizikal dan mental anda.

Memikirkan perkara 'positif'

Walaupun anda mungkin tidak memberi banyak berfikir untuk singkatan anda, satu kajian yang mengejutkan oleh penyelidik di Universiti California telah mendedahkan bahawa mempunyai singkatan yang menyatakan perkataan positif (seperti ACE, WOW atau VIP) boleh menambah tahun kepada hidup anda. Kajian ini mendapati bahawa lelaki dengan singkatan positif tinggal 4,48 tahun lagi manakala lelaki dengan singkatan yang dieja perkataan negatif meninggal 2,8 tahun lebih muda. Setelah singkatan negatif yang paling ketara seolah-olah memberi kesan kepada kematian dengan komponen psikologi seperti bunuh diri dan kemalangan, walaupun terdapat peningkatan yang perasan dalam jangka hayat dalam hampir semua kategori penyakit bagi mereka dengan singkatan positif.

Berkahwin

Jika anda cukup bertuah kerana telah menemui lelaki atau gadis impian anda, kajian menunjukkan bahawa mengambil langkah seterusnya dan berkahwin boleh menambah tahun kepada jangka hayat anda. Berada dalam cinta mempunyai banyak manfaat kesihatan yang dilaporkan. Malah, penyelidik di Universiti Rochester melaporkan bahawa perkahwinan yang baik boleh menjadi bermanfaat untuk jantung anda berhenti merokok, mengekalkan berat badan yang sihat dan mengurangkan tekanan darah tinggi. Pelbagai kajian penyelidikan dan statistik telah disokong ini, menunjukkan bahawa orang-orang yang berkahwin hidup lebih lama daripada lajang, secara amnya disebabkan oleh fakta bahawa mereka mempunyai pendapatan yang lebih tinggi dan kurang pengalaman pengasingan sosial.

Bagian badan sedikit gemuk

Walaupun diet miskin dan obesiti adalah berita buruk untuk kesihatan anda, penyelidikan telah mencadangkan bahawa orang-orang yang sedikit berat badan berlebihan sebenarnya hidup lebih lama daripada mereka yang mempunyai berat badan normal, dan jauh lebih lama daripada mereka yang obes atau terlampau nipis. Walau bagaimanapun, David Feeny, yang mengetuai salah satu kajian penyelidikan mengejutkan, telah memberi amaran bahawa ini tidak bermakna bahawa berat badan yang normal orang harus cuba untuk mendapatkan berat badan untuk meningkatkan jangka hayat mereka. Pakar menjelaskan bahawa walaupun menjadi lebih besar boleh menambah beberapa tahun untuk jangka hayat anda - mungkin kerana ia membantu untuk melindungi terhadap penurunan berat badan dan kelemahan yang sering menanggung dalam usia tua - yang tidak bermakna bahawa ia akan meningkatkan kualiti kehidupan anda.

Mempunyai kepercayaan agama

Pelbagai kajian penyelidikan telah menunjukkan bahawa mempercayai Tuhan - tanpa mengira yang iman anda mematuhi - boleh membantu untuk meningkatkan kesihatan anda dan meningkatkan jangka hayat anda. Satu kajian yang melibatkan pesakit pemindahan hati menunjukkan bahawa mereka yang mempunyai "sambungan yang kuat agama" sehingga tiga kali lebih cenderung untuk terus hidup, walaupun mereka tidak menghadiri gereja. Hasil penyelidikan yang diterbitkan dalam Journal of Gerontologi: Sains Perubatan juga menunjukkan bahawa orang-orang yang menghadiri perkhidmatan agama yang tetap adalah 46 peratus kurang berkemungkinan untuk mati semasa kajian enam tahun. Pakar percaya bahawa ini mungkin disebabkan peningkatan kepada hubungan sosial, kurang tingkah laku yang berisiko tinggi dan juga peningkatan keupayaan untuk menghadapi tekanan.

Sebagai seorang yang gemar bersocial

Hidup sihat kadang-kadang boleh kelihatan seperti kerja keras dan ia seolah-olah jarang berlaku bahawa perkara yang kita suka baik untuk kita. Walau bagaimanapun, jika anda mahu cara yang menyeronokkan untuk meningkatkan kesihatan anda, ambil perhatian: kajian menunjukkan bahawa membuat rancangan tetap dengan rakan-rakan anda boleh membantu anda untuk hidup lebih lama dengan mengurangkan perasaan kemurungan, tekanan dan tingkah laku berisiko, dan menggalakkan anda untuk menjaga kesihatan anda . Malah, kajian oleh Universiti Brigham Young mendapati bahawa mempunyai rangkaian sosial yang baik meningkatkan peluang hidup anda sebanyak 50 peratus, manakala yang mempunyai beberapa orang kawan memberi kesan kepada anda jangka hayat sebagai banyak seperti merokok 15 batang sehari.

Ketawa

Sama ada anda mempunyai ketawa kecil dengan rakan-rakan atau menonton filem lucu, ketawa dijamin untuk meningkatkan mood anda dan meninggalkan anda rasa hebat. Walau bagaimanapun, manfaat ketawa pergi jauh melebihi itu. Kajian telah mendapati pelbagai cara di mana ketawa meningkatkan kesihatan anda, termasuk merendahkan tahap tekanan darah, mengurangkan kolesterol tidak baik, meningkatkan sistem imun dan membantu saluran darah untuk berfungsi dengan lebih baik. Satu kajian tujuh tahun di Norway juga mendapati bahawa orang-orang yang ketawa paling sering dalam kehidupan seharian adalah 35 peratus kurang berkemungkinan untuk mati dalam tempoh kajian

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.