Wednesday, November 21, 2012

Adakah dunia akan kiamat pada 21.12.2012


Dunia tidak akan berakhir bulan depan, pakar-pakar Maya berkeras

Bersantai doomsayers, orang Maya tidak benar-benar menandakan kalendar mereka untuk akhir dunia pada 21 Disember, 2012.Sebagai pelancong menempah hotel bilik di Riviera Mexico Maya dan Guatemala resort menjelang tarikh keramat bulan depan, pakar Debunking sibuk mitos kiamat.

Nubuatan dahsyat yang telah memberi inspirasi kepada pengarang dan pembikin filem tidak pernah muncul dalam tinggi batu berbentuk T kalendar yang telah diukir oleh Maya sekitar tahun 669 di tenggara Mexico.Pada hakikatnya, batu itu menceritakan kehidupan dan pertempuran pemerintah dari era itu, kata pakar. Plus, tarikh terakhir pada kalendar sebenarnya December 23, 2012, bukan ke-21, dan ia hanya menandakan berakhirnya kitaran.
Jadi tidak perlu untuk membina Markah gergasi, kerana banjir dahsyat, gempa bumi dan letusan gunung berapi yang digambarkan dalam blockbuster Hollywood "2012" tidak dinubuatkan oleh Maya."Maya mempunyai idea kitaran masa. Mereka tidak sibuk dengan akhir dunia," Mexico arkeologi Jose Romero memberitahu AFP.

Batu, dikenali sebagai Monumen 6, terletak di El Tortuguero, sebuah tapak arkeologi yang ditemui pada tahun 1915.Patah dalam enam keping, serpihan yang berbeza dipamerkan di Amerika Syarikat dan Mexico muzium, termasuk Carlos Tabasco itu Pellicer Camara Antropologi Muzium dan Muzium New York Metropolitan.Kajian pertama pada batu itu telah diterbitkan oleh penyelidik Jerman pada tahun 1978. Sejak itu, pelbagai arkeolog telah mengkaji kepentingannya dan bersetuju bahawa ia merujuk kepada tarikh 23 Disember.

"Tulisan terakhir merujuk Disember 23, 2012, tetapi yang tema pusat Monument 6 tidak adalah tarikh, ia tidak ada yang buatan atau akhir dunia. Ia kisah (maka pemerintah) Bahlam Ajaw," Romero berkata.Tarikh akhir mewakili akhir kitaran dalam kiraan kalendar lama Maya yang bermula pada tahun 3114 sebelum Kristus. Ia adalah penyiapan 13 BAAK t'uunes, satu unit masa bersamaan dengan 144,000 hari."Ia bukan akhir kiraan kalendar Maya yang panjang, yang tidak berkesudahan. Ia adalah permulaan kitaran baru, itu sahaja," kata Mexico sejarah Erick Zain.

Walaupun ramalan Maya yang dibuat, mereka kelihatan di acara-acara dalam masa terdekat dan yang berkaitan dengan kebimbangan sehari-hari seperti hujan, kemarau, atau tuaian.Kepercayaan bahawa kalendar meramalkan akhir dunia datang dari tafsiran Yahudi-Kristian, pakar-pakar berkata.Zain memberi amaran terhadap memberi berat badan yang terlalu banyak dengan Monumen 6, menyatakan bahawa ia adalah hanya satu lebih daripada 5,000 batu dari budaya Maya yang telah dikaji.

Bumi masih mempunyai beberapa tahun yang kini, walaupun di mata Maya kuno: Sesetengah batu merujuk kepada tahun 7000.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.