Tuesday, December 25, 2012

Projek kesedaran Manusia apabila kita mati



Projek Kesedaran Manusia adalah sebuah konsortium antarabangsa saintis doktor dan disiplin yang telah bergabung untuk penyelidikan sifat kesedaran dan hubungannya dengan otak, serta proses neuron yang menjadi pengantara dan sesuai dengan aspek yang berbeza kesedaran. Kesedaran ProjectSM Manusia akan menjalankan besar-besaran yang pertama di dunia kajian saintifik apa yang berlaku apabila kita mati dan hubungan antara fikiran dan otak semasa kematian klinikal. Kesedaran ProjectSM Manusia telah berjaya dilancarkan pada bulan September 2008 di simposium diadakan di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB). Kepakaran yang pelbagai antara pasukan dari serangan jantung, pengalaman hampir mati, dan neurosains neuroimaging, penjagaan kritikal, perubatan kecemasan, imunologi, biologi molekul, kesihatan mental, dan psikiatri.

Misteri apa yang berlaku apabila kita mati dan sifat minda manusia telah terpesona manusia dari zaman kuno hingga ke hari ini. Walaupun tradisinya dianggap sebagai perkara untuk perbahasan falsafah, kemajuan dalam sains moden dan khususnya sains resusitasi kini telah membolehkan objektif, pendekatan saintifik untuk mendapatkan jawapan kepada soalan-soalan yang menarik, yang menanggung implikasi yang meluas bukan sahaja bagi sains, tetapi juga untuk semua kemanusiaan.
 
Sejak tahun 1950-an dan 60-an, peningkatan yang ketara dalam teknik resusitasi telah membawa kepada kadar kelangsungan hidup yang lebih tinggi bagi pesakit yang mengalami serangan jantung. Walaupun banyak kajian telah memberi tumpuan kepada pencegahan dan rawatan perubatan akut serangan jantung, agak beberapa telah meminta untuk memeriksa fungsi kognitif dan keadaan minda manusia kedua-dua semasa dan selepas serangan jantung. Kajian mendalam pesakit itu, bagaimanapun, boleh berkhidmat sebagai aspek yang paling menarik resusitasi cardiopulmonary dan boleh membawa kepada kemajuan yang ketara dalam meningkatkan penjagaan perubatan manakala berkesan menangani masalah minda-otak.

Hari ini, kebanyakan saintis telah menerima pakai pandangan yang tradisional monist masalah minda otak, berhujah bahawa minda manusia, kesedaran, dan diri adalah tidak lebih daripada oleh-produk aktiviti elektrokimia di dalam otak, walau apa pun kekurangan apa-apa keterangan saintifik ataupun munasabah penjelasan biologi kepada bagaimana otak akan membawa kepada pembangunan minda dan kesedaran. Ini telah membawa beberapa penyelidik terkemuka, seperti lewat neuroscientist memenangi Nobel Sir John Eccles, untuk mencadangkan pandangan dualis masalah, berhujah bahawa minda manusia dan kesedaran mungkin sebenarnya merupakan entiti yang berasingan, dan belum ditemui selain dari otak.

Bertentangan dengan persepsi popular, kematian tidak adalah masa yang tertentu, tetapi satu proses yang jelas. Dari sudut pandangan biologi, serangan jantung adalah sinonim dengan kematian klinikal. Semasa penangkapan jantung, semua tiga kriteria kematian klinikal hadir: jantung berhenti berdegup, paru-paru berhenti bekerja, dan otak berhenti berfungsi. Selepas itu, terdapat tempoh masa yang boleh bertahan dari beberapa saat hingga satu jam atau lebih di mana usaha kecemasan perubatan boleh berjaya dalam resuscitating jantung dan menterbalikkan proses mati. Pengalaman yang individu menjalani semasa tempoh ini serangan jantung menyediakan satu tetingkap unik persefahaman ke dalam apa yang kita semua berkemungkinan untuk mengalami semasa proses mati.

Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, beberapa kajian saintifik yang dijalankan oleh penyelidik bebas telah mendapati bahawa sebanyak 10-20 peratus daripada individu yang menjalani laporan serangan jantung cerah, proses baik berstruktur pemikiran, penaakulan, kenangan, dan ingat kadang-kadang terperinci serangan jantung mereka . Apa yang membuatkan pengalaman-pengalaman yang luar biasa adalah bahawa manakala kajian otak semasa serangan jantung mempunyai konsisten bahawa tiada aktiviti otak dalam tempoh ini, individu-individu ini telah melaporkan diperincikan persepsi yang muncul untuk menunjukkan kehadiran tinggi tahap kesedaran dalam ketiadaan aktiviti otak diukur.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.