Sunday, February 16, 2014

Cinta di-internet - Kebanyakan mangsa wanita ditipu



jumlah rakyat Singapura - kebanyakannya wanita - yang jatuh mangsa kepada "penipuan cinta Internet" kata polis dalam Hari Valentine amaran bahawa penjenayah yang mengeksploitasi hati kesepian semakin beralih kepada web untuk mencari rakan kongsi.

Bilangan orang dirompak oleh artis con talian berpura-pura minat romantis sebelum menipu orang daripada wang melonjak 62 peratus antara 2012 dan 2013 , kata polis dalam satu taklimat jenayah tahunan.


Angka rasmi juga menunjukkan e -dagang raket dua kali ganda kepada 509 pada tahun 2013.

Jumlah dilaporkan hilang kepada bentuk seperti penipuan pada tahun 2013 ialah di Sg $ 6010000 ( $ 4.750.000 ), polis berkata , peningkatan mendadak dari Sg $ 1,20 juta pada tahun 2012 .

Polis berkata, mangsa-mangsa penipuan cinta dalam talian terutamanya wanita mencari rakan kongsi dalam rangkaian sosial dan laman web temu janji.

Pelaku , yang kebanyakannya mendakwa menjadi warga negara Inggeris walaupun ia tidak jelas di mana mereka sebenarnya dari, akan meminta mangsa untuk memindahkan wang untuk menyelamatkan mereka daripada situasi yang sukar.

Ng Guat Ting , pengarah polis hal ehwal awam , disebabkan lonjakan dalam jenayah siber yang semakin meningkat penggunaan Internet di bandar - negeri di Asia Tenggara yang mewah.

Angka rasmi menunjukkan 84 peratus daripada 5.4 juta penduduk Singapura mempunyai akses kepada Internet.

"Sememangnya terdapat lebih ramai orang dan lebih banyak lalu lintas , dan oleh itu akan ada peningkatan dalam unsur-unsur jenayah , " katanya kepada pemberita pada taklimat itu .

Dia tidak membuat spekulasi mengenai mengapa angka meningkat secara mendadak pada tahun 2013 tetapi berkata kebanyakan kes yang timbul kerana orang ramai telah mengamanahkan wang dengan orang-orang yang mereka tidak secara fizikal dipenuhi atau dikenali sebelum ini.

Penipuan e -dagang terutamanya melanda orang yang membuat pembelian produk teknologi seperti telefon pintar dan tablet tetapi tidak menerima apa yang mereka dibayar.

Ramai juga membuat pembayaran selanjutnya selepas pelaku memberitahu mereka penghantaran menghadapi masalah dengan pihak berkuasa kastam atau kurier.

Polis berkata, kadar jenayah keseluruhan menurun kepada paras terendah dalam tempoh 30 tahun . Bilangan pembunuhan meningkat kepada 16 pada tahun 2013 daripada 11 pada tahun 2012, tetapi polis berkata kesemua kes telah diselesaikan

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.