Saturday, April 12, 2014

Anda fikir Anda Boleh untung Menjual Rumah Anda Sekarang ? Fikirkan Lagi




Sejak 10 Mac 2014 , Lembaga Pembangunan Perumahan hanya menerima permintaan penilaian daripada pembeli flat jual semula atau ejen hartanah mereka selepas pemberian Opsyen untuk Membeli oleh penjual. Ini Disemak HDB Jualan Semula Prosedur dipercayai untuk menggalakkan pembeli dan penjual untuk menumpukan perbincangan harga mereka ke atas urus niaga jualan baru-baru ini , dan bukan Tunai Lebih Penilaian ( COV ) yang penjual menjangkakan pembeli untuk membayar di atas nilai flat .

Impian Singapura untuk mendapat keuntungan daripada HDB ?

Kembali pada tahun 1996 , 2007 dan dari 2010 hingga 2013, media suka mengambil cerita-cerita HDB transaksi jualan yang datang dengan COVs sangat tinggi , kadang-kadang sehingga $ 100,000 kepada $ 150,000. Terdapat juga laporan bahawa yang disebut kes yang teruk dengan harga transaksi flat HDB menyeberangi tanda satu juta dolar.

Ini mungkin kejadian yang luar biasa tetapi sering dianggap oleh wartawan sebagai cerita-cerita ' nilai berita untuk meliputi dalam karya itu. Walau bagaimanapun , kisah-kisah menaikkan harapan pemilik HDB untuk menjamin COV yang tinggi apabila ia adalah giliran mereka untuk menjual flat mereka HDB rata menjadi sebahagian daripada impian Singapura di mana anda boleh membeli secara langsung rata daripada kerajaan pada kadar yang subsidi, menjualnya semula pada harga yang tinggi selepas tinggal di sana selama bertahun-tahun , dan mendapat durian runtuh dari COV yang tinggi bahawa pembeli yang dibayar .

Untuk keluarga biasa , beberapa ratus ribu ringgit daripada keuntungan dan puluhan ribu lebih daripada COV adalah sejumlah besar yang boleh mengambil masa untuk menyelamatkan. Di atas semua , untuk merealisasikan impian menaik taraf rumah keluarga untuk kondominium, jumlah itu akan sangat berguna untuk bayaran muka depan.

Sejak bila telah flat HDB menjadi lubuk emas ?

Orang yang berfikir bahawa mereka boleh membuat wang tunai daripada flat HDB mereka mungkin terlupa satu perkara penting: HDB adalah skim pemilikan rumah kerajaan untuk memenuhi keperluan perumahan rakyat Singapura. Ia tidak pernah bertujuan untuk dijual sebagai aset untuk pelaburan atau untuk spekulasi. Terdapat pasti tiada jaminan bahawa pemilik boleh ' membuat keuntungan apabila mereka menjualnya satu hari nanti.

Sejak beberapa dekad yang lalu , pasaran perumahan mendapat manfaat daripada pertumbuhan pesat ekonomi Singapura. Harga hartanah swasta meningkat dengan pesat . Kos rumah pangsa HDB telah ikut serta naik.

Walau bagaimanapun, Singapura telah lama lulus peringkat yang semakin meningkat daripada membangun untuk negara maju. Oleh itu, adalah tidak realistik untuk sesiapa sahaja untuk menjangkakan nilai hartanah untuk melompat sepuluh kali ganda seperti yang rumah pangsa yang dibeli oleh warga Singapura dekad yang lalu.

Melihat harga jualan secara langsung atau jualan semula HDB flat pada tahun-tahun kebelakangan ini, ia adalah ragu sesiapa boleh membuat durian runtuh menjualnya selepas tempoh pekerjaan sekurang-kurangnya lima tahun.

Malah, COV mediam bagi rumah pangsa HDB mencapai sifar pada bulan Februari tahun ini - yang paling rendah dalam tempoh lapan tahun lalu. Dua belas bandar-bandar HDB melaporkan sifar atau COVs mediam negatif, terutamanya di ladang-ladang yang tidak matang seperti Sengkang .

Adakah terdapat pembeli yang cukup untuk semua rumah pangsa HDB jualan semula ?

Paling penting, terdapat bekalan besar flat baru daripada kerajaan sejak beberapa tahun akan datang. Hanya dalam masa dua tahun ini pada tahun 2014 dan 2015 , sudah ada sejumlah 55,000 flat baru yang dibina oleh Lembaga Pembangunan Perumahan bersiap sedia untuk diduduki. Dan jangan lupa bahawa kerajaan boleh menaikkan bekalan dengan menambah rancangan baru, membina rumah pangsa baru, dan membina semula blok lama mana-mana tempat bila-bila masa sahaja .

Dalam ucapan Hari Kebangsaan pada tahun lepas, Perdana Menteri kita berjanji untuk menjaga HDB flat ' berpatutan' untuk pembeli rata masa depan. Kemudian bulan itu, kerajaan mengumumkan bahawa kini terdapat tempoh menunggu 3 tahun untuk yang baru ditukar Singapura PR untuk membeli flat jualan semula HDB.

Saya hanya mempunyai satu soalan di fikiran saya : Adakah kita mempunyai cukup pembeli berpotensi untuk semua rumah pangsa HDB jualan semula di pasaran?

Apa pula tentang properti peribadi?

Walaupun anda tinggal di harta swasta, ia juga tidak mudah untuk mendapat keuntungan daripada menjual rumah anda.

Dalam pasaran yang berkembang pesat , dengan anggapan bahawa anda berjaya menjual rumah anda pada harga yang baik, anda mungkin masih akhirnya menghabiskan semua keuntungan rumah masa depan anda yang paling mungkin dibeli pada harga yang tinggi dalam pasaran penjual . Lebih buruk lagi, sementara menunggu untuk membeli rumah seterusnya, harga mendaki begitu pantas bahawa keuntungan dari rumah lama anda boleh membuktikan tidak mencukupi untuk membeli satu yang akan datang.

Jika anda tidak mahu 'menjual tinggi, membeli yang tinggi ', kecuali anda sanggup menurunkan taraf , adalah naif untuk mempercayai bahawa anda boleh mendapat keuntungan daripada kenaikan nilai rumah anda .

Menjual rumah anda adalah berbeza daripada menjual pelaburan

Apabila anda tinggal di hdb, sama ada nilai naik atau turun mempunyai kaitan dengan anda sekarang. Ingat jumlah nilai bersih anda dikira dengan aset anda tolak hutang anda, tetapi tidak termasuk kediaman anda sendiri. Ia adalah kerana anda memerlukan bumbung di atas kepala anda di bawah semua keadaan.

Jika ia adalah rumah anda, ia tidak dapat dielakkan bahawa anda akan emosi mengenainya, terutamanya jika anda telah tinggal di sana selama beberapa tahun, kerana ia adalah kediaman anda dan anda perlu mencari tempat berlindung baru selepas jualan itu; kerana anda digunakan untuk rumah anda dan apa sahaja keuntungan tidak akan membuat sebahagian hidup anda dengannya ; kerana beberapa orang boleh keluar dari rumah mereka tanpa beroleh keuntungan.

Menjual rumah tidak pernah semudah menjual pelaburan. Jadi sentiasa waspada membuat satu perubahan untuk memisahkan rumah anda daripada pelaburan anda.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.