Saturday, September 20, 2014

Rakyat Singapura berdegil Pameran diharamkan filem di Malaysia



Beratus-ratus rakyat Singapura berdegil membantah penapisan berkumpul di Malaysia pada hari Jumaat untuk melihat dokumentari diharamkan oleh pengawal selia di negara asal mereka sebagai ancaman kepada keselamatan negara.

Filem, "Untuk Singapura, dengan Cinta", mengkaji kes orang buangan politik di negara itu dan mempunyai temu bual dengan sembilan aktivis bekas pemimpin pelajar, dan komunis sendiri mengaku yang melarikan diri Singapura dari tahun 1960-an sehingga 1980-an dan kini menetap di Malaysia, Britain dan Thailand.


 

Penganjur dianggarkan 400 orang menonton pemeriksaan, berkata kebanyakan penonton terdiri daripada rakyat Singapura yang menyeberangi sempadan untuk melihat pengeluaran di bandar Malaysia Johor Bharu.

Lembaga Pembangunan Media (MDA), pengawal selia media Singapura, pada 10 September diharamkan dokumentari itu, berkata ia disediakan akaun "menyimpang dan tidak benar" keadaan orang buangan.

Ia berkata kandungan filem itu menjejaskan keselamatan negara kerana ia menunjukkan "tindakan yang sah daripada agensi-agensi keselamatan untuk melindungi keselamatan negara dan kestabilan Singapura dibentangkan dalam cara yang diputarbelitkan sebagai tindakan yang tidak bersalah menjadi mangsa individu".

Menurut kerajaan Singapura, beberapa orang buangan dipaparkan dalam filem itu ialah bekas anggota Parti Komunis Malaya, yang telah berusaha untuk menggulingkan kerajaan di Singapura dan Malaysia pada 1950-an dan 1960-an.

Singapura menjadi bebas daripada Persekutuan Malaysia pada tahun 1965.

"Saya kecewa dengan reaksi MDA, saya ingin ia adalah sebaliknya sudah tentu ... Saya menghabiskan banyak masa membuat ia dan benar-benar akan suka filem ini telah dilihat (di Singapura)," kata Pengarah Tan Pin Pin memberitahu penonton dalam ucapan selepas pemeriksaan.

- Indignance di penapisan Singapura -

Tan berkata dia seberat pilihan beliau, termasuk melancarkan rayuan dan memegang "tayangan persendirian".

Pengeluaran ini telah ditayangkan di festival filem di Jerman, Dubai, Korea Selatan dan Amerika Syarikat, dan akan dipaparkan di ArtsFest SEA di London pada bulan Oktober.

Singapura di saringan Malaysia, sebahagian daripada "Kebebasan Filmfest", kata kehadiran yang agak besar oleh rakan mereka walaupun bersusah payah melakukan perjalanan ke Malaysia, menandakan indignance di negeri-bandar lebih penapisan filem itu.

"Kadar faedah ini adalah jelas dalam bilangan penduduk di sini, lebih 400 orang yang hadir di Johor Bharu pada petang hari minggu," kata pelajar universiti berusia 24 tahun Lim Jialiang.

"Selepas menonton filem itu sekarang, ia adalah sukar bagi saya untuk membayangkan mengapa filem itu perlu diharamkan," katanya.

Dokumentari 70 minit menarik tepukan gemuruh daripada para penonton pada akhir pemeriksaan.

Orang buangan dipaparkan dalam filem itu - semua yang berumur 60 atau lebih tua - memberikan maklumat yang jelas bagaimana mereka meninggalkan Singapura dan kehidupan mereka sekarang, dengan kebanyakan menyatakan kerinduan untuk pulang ke rumah selama-lamanya.

Singapura, yang diperintah oleh parti yang sama sejak tahun 1959, telah melonggarkan kawalan sosial yang ketat termasuk penapisan media pada tahun-tahun kebelakangan ini, tetapi terus mengenakan peraturan ketat ke atas filem-filem yang membincangkan politik tempatan.

Kerajaan sebelum ini mengharamkan dua filem mengenai menonjol bekas tahanan politik yang dihasilkan oleh pembikin filem tempatan Martyn See pada tahun 2007 dan 2010.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.