Friday, September 26, 2014

Melayu berbahasa pejuang Isis datang bersama-sama di bawah unit baru, laporan mengatakan




Militan dari Indonesia dan Malaysia berperang di Syria telah bersama-sama pada bahasa yang sama dan budaya, membentuk unit tentera mereka sendiri dan mendorong kebimbangan Negara Islam di Iraq dan (Isis) perkembangan Syria di Asia Tenggara, Jakarta pemikir amaran.

Dipetik oleh Singapura The Straits Times (ST), Institut Analisis Dasar Konflik (Ipac) berkata 22 ahli telah membentuk "Katibah Nusantara Tudung Daulah Islamiyyah" (unit kepulauan Melayu bagi Negeri Islam) dalam Al-Shadadi, Syria, sebagai muncul dalam video yang dipaparkan di halaman Facebook yang sejak tertutup.

Harian itu berkata berhadapan dengan halangan bahasa, unit baru akan menjadikan ia lebih mudah untuk merekrut rakyat Indonesia yang tidak dapat berkomunikasi dalam bahasa Inggeris atau Bahasa Arab.

"Kumpulan ini telah ditubuhkan dengan matlamat untuk melatih dan memudahkan orang-orang yang mahu pergi ke Syria untuk mempertahankan pemerintahan Islam, dan juga melakukan serangan balas terhadap kerajaan yang menindas penyokong khalifah," akhbar itu memetik Robi Sugara daripada Barometer Institut sebagai berkata .

ST juga memetik Ipac ini Sidney Jones sebagai berkata bahawa tidak seperti Jemaah Islamiyah, bab wilayah al-Qaeda dipersalahkan kerana beberapa siri serangan pengganas di Indonesia, pejuang Isis mempunyai pengalaman pertempuran.

"Bon balas serantau yang ditubuhkan juga boleh menjadi yang paling kuat yang kita lihat dalam masa yang lama," Jones memberitahu harian.

Beliau berkata pemeriksaan di Facebook mendedahkan bahawa pro-Isis Indonesia dan Malaysia telah menghubungkan, dan memberi amaran bahawa Katibah yang baru ditubuhkan "boleh menjadi pelopor untuk angkatan pertempuran yang akan mencapai ke dalam Indonesia, Malaysia dan Filipina."

Turunnya Al-kumpulan baru datang sebagai polis Malaysia dilaporkan menahan tiga lelaki yang dikatakan dalam perjalanan ke Istanbul melalui Doha untuk bekerjasama Isis.

Pegawai-pegawai di Indonesia dan Malaysia telah mengesan skor rakyat mereka berjuang untuk Isis di Syria.

22 rakyat Malaysia setakat ini telah ditangkap kerana pautan kepada Isis, dan polis kini mengesan lima militan dipercayai berkaitan dengan Isis dan Abu Sayyaf, kumpulan pengganas yang berpangkalan di Filipina.

Pada 24 September, Ketua Angkatan Tentera Jeneral Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin memberi amaran bahawa Isis adalah ancaman sebenar, sambil menambah bahawa pihak berkuasa seharusnya mengambil tindakan untuk mencegahnya daripada menjadi satu masalah besar.

Merujuk kepada rakyat Malaysia yang terlibat dalam aktiviti militan di Syria dan Iraq, katanya kepada Bernama beliau "bimbang bahawa apabila mereka kembali ke Malaysia, mereka akan melakukan sesuatu yang boleh mengancam keselamatan negara, terutamanya selepas mereka menubuhkan satu rangkaian di negara-negara jiran dari Syria atau Iraq ".

Sementara itu, seorang pegawai perisikan kanan Malaysia kepada The Malaysian Insider pada 22 September bahawa pasukan Isis telah menggunakan platform media sosial seperti Facebook untuk mendapatkan pejuang dari seluruh dunia, sambil menambah bahawa kira-kira 40 rakyat Malaysia itu telah diambil.

"Kumpulan pengganas yang menyesuaikan taktik mereka dan berkembang daripada keperluan kerana meluas, multinasional operasi memerangi keganasan di luar negara," kata pegawai itu.

"Strategi untuk membawa orang-orang seperti yang berfikiran bersama-sama melalui media perbualan meningkatkan radikalisme golongan Jihad."

Pada 14 September, bekas ahli PAS Lotfi Ariffin meninggal dunia di Syria selepas tunduk kepada kecederaan yang dialami ketika berjuang bersama tentera Isis.

Lotfi telah dilaporkan telah bersama sekumpulan pejuang Isis Malaysia apabila mereka terperangkap dalam serang hendap oleh pasukan yang setia kepada Presiden Syria Bashar Al-Assad.

Bulan lepas, The Malaysian Insider melaporkan bahawa wanita Malaysia dipercayai telah bergabung Isis untuk menawarkan apa yang dipanggil "Jihad al-Nikah" atau "jihad suami isteri".

Pegawai-pegawai perisikan kanan kemudian mengesahkan bahawa tiga wanita Malaysia telah mengembara ke Tengah


ulasan asal berita

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.