Sunday, December 28, 2014

Pesawat penerbangan QZ8501 Air asia yang membawa 162 orang telah hilang diudara





JAKARTA (AFP, REUTERS) - QZ8501 penerbangan AirAsia membawa 162 orang yang hilang di Laut Jawa selepas juruterbang meminta perubahan dalam perjalanan untuk mengelakkan cuaca buruk.

pencarian pesawat AirAsia yang hilang itu pada jam 6.00 pagi (07:00 waktu Singapura). Kami menuju ke timur pulau Belitung, "Tatang Zainuddin, Timbalan Ketua operasi Kebangsaan Mencari dan Menyelamat Agensi Indonesia (Basarnas), kepada AFP.


Jurucakap tentera udara Indonesia Hadi Cahyanto kepada AFP bahawa lima pesawat akan dihantar untuk mencari pesawat itu, termasuk dua C130 pesawat pengangkutan ketenteraan dan Boeing 737.

"Kami memberi tumpuan kawasan carian di perairan di bahagian timur dan utara pulau Belitung," katanya.

Pencarian berakhir pada hari Ahad pada pukul 5.30 petang waktu tempatan (18:30 waktu Singapura) kerana jarak penglihatan cuaca mendung, kata para pegawai.

"Ia adalah mendung di beberapa bahagian tetapi masih cerah," kata Cahyanto pada pagi Isnin.

Penerbangan QZ8501 pesawat hilang pada pagi Ahad semasa dalam perjalanan dari Surabaya ke Singapura. Ia tidak mengeluarkan isyarat kecemasan dan hilang selepas meminta perubahan sudah tentu kerana cuaca buruk, kata pegawai kerajaan dan pengangkutan.

Pesawat itu mempunyai 162 orang di atas kapal - 155 penumpang dan tujuh anak kapal. Terdapat 155 Indonesia, satu warga Singapura, seorang rakyat Malaysia, satu Perancis, satu British dan tiga Korea Selatan.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.