Sunday, March 22, 2015

Perdana Menteri Singapura, Lee Kuan pertama Yew meninggal dunia berumur 91




SINGAPURA: Encik Lee Kuan Yew, yang menjadi Perdana Menteri pertama Singapura apabila negara mencapai kemerdekaan pada tahun 1965, telah meninggal dunia pada hari Isnin (23 Mac) pada usia 91.

"Perdana Menteri sangat sedih untuk mengumumkan pemergian Encik Lee Kuan Yew, Perdana Menteri penubuhan Singapura. Encik Lee telah meninggal dunia di Hospital Besar Singapura hari ini pada 03:18. Dia adalah 91," kata PMO.

Perkiraan bagi orang ramai untuk memberikan penghormatan dan bagi prosiding pengebumian akan diumumkan kemudian, katanya.


Encik Lee, yang lahir pada tahun 1923, membentuk Parti Tindakan Rakyat pada tahun 1954, kemudian menjadi Perdana Menteri pada tahun 1959. Beliau menerajui negara melalui penggabungan dengan Persekutuan Malaysia pada tahun 1963, dan juga ke dalam kemerdekaan pada tahun 1965.

Mendiang meninggalkan dua anak lelaki - Lee Hsien Loong dan Lee Hsien Yang - dan seorang anak perempuan, Lee Wei Ling.

TAHUN AWAL NYA

Dari awal dalam hidupnya, Encik Lee Kuan Yew telah dirembat dirinya untuk menghadapi sejarah pasang surut huru-hara dikepala.

Usaha beliau untuk membina sebuah negara yang telah dibentuk oleh pengalaman awal kehidupannya.

Kepada anak-anak Lee Kuan Yew, pendudukan Jepun adalah acara yang paling penting yang membentuk ideologi politiknya. The pemusnahan akhlak, kezaliman dan penghinaan bahawa peperangan mendatangkan ke atas mereka menyatakan dengan jelas kepada Encik Lee itu, untuk mengawal nasib seseorang, seseorang kini perlu kuasa keuntungan pertama.

Dilahirkan kepada ibu bapa yang berpendidikan Inggeris Lee Chin Koon dan Chua Jim Neo, Encik Lee telah dinamakan sebagai "Kuan Yew" yang bermaksud "cahaya dan kecerahan", tetapi juga "membawa kemuliaan yang besar kepada nenek moyang seseorang". Beliau telah diberi gelaran Inggeris "Harry" oleh datuk sebelah bapa beliau.

Beliau meneruskan tradisi keluarga daripada yang berpendidikan dalam bahasa Inggeris, dan undang-undang di Universiti Cambridge selepas kejayaan cemerlang sebagai pelajar di Raffles College. Pengalaman beliau menjadi sebagai mata pelajaran penjajah ketika ia ada di England pada tahun 1940-an lewat didorong kepentingannya dalam politik, di samping mengasah sentimen anti-penjajah beliau.

Beliau berkata kemudian: "Aku melihat orang-orang British kerana mereka. Mereka telah sebagai penjajah dan saya marah itu. Saya melihat tidak ada sebab mengapa mereka perlu mengawal saya - ia bukan lagi unggul. Saya membuat keputusan, apabila saya pulang, saya akan meletakkan satu pengakhiran kepada ini. "

Kehidupan politik Encik Lee bermula selepas dia kembali ke Singapura pada tahun 1950, pada waktu ia bertindak sebagai penasihat undang-undang dan perunding mewakili pekerja pos yang telah berjuang untuk gaji yang lebih baik dan keadaan kerja.

Beliau tidak lama lagi dilantik oleh banyak kesatuan sekerja yang lebih, termasuk beberapa yang telah dikawal oleh pro-komunis.

Dalam satu perkahwinan kemudahan untuk menggulingkan British, Encik Lee membentuk Parti Tindakan Rakyat pada tahun 1954 dengan ini pro-komunis dan lain-lain anti-penjajah.

THE BATTLE FOR MERGER

Sebahagian penting daripada kuasa yang menang pada masa yang telah mendapatkan sokongan orang ramai, dan ini bermakna mendekati yang berpendidikan Cina, yang membentuk majoriti penduduk di Singapura. Beliau telah mengambil lapan bulan kelas Mandarin pada tahun 1950, dan beliau diperbaharui pendidikan Mandarin beliau lima tahun kemudian, pada usia 32. Dan dalam masa yang singkat, beliau telah menguasai bahasa yang cukup untuk menangani penonton awam.

Pada pertengahan tahun 1950-an, rusuhan meletus yang didorong ketegangan antara Kerajaan tempatan dan penyokong komunis dalam masyarakat Cina. Beberapa orang ahli pro-komunis daripada PAP telah ditangkap.

Terkemuka PAP, Encik Lee berjuang untuk pembebasan mereka dan menjalankan kempen menentang rasuah dalam pilihan raya 1959 untuk Dewan Undangan. PAP menang dengan tanah runtuh, dan Encik Lee mencapai apa yang telah dinyatakan untuk melakukan - Singapura merupakan pemerintahan sendiri, dan beliau menjadi Perdana Menteri.

Tetapi ada juga yang akan bertanding kuasa dia memperoleh, dan mereka mempunyai agenda politik yang berbeza. Ia menjadi jelas bahawa terkemuka Singapura bermakna mempunyai untuk memecahkan pangkat dengan beberapa sekutu anti-penjajah itu - pro-komunis.

Encik Lee berkata daripada pro-komunis: "Mereka tidak Crooks atau oportunis tetapi lawan yang hebat, orang-orang yang tekad besar, bersedia untuk membayar harga untuk perjuangan komunis."

Encik Lee dan pasukannya menyedari perjuangan keras mereka yang dihadapi terhadap pro-komunis, setelah melihat dengan lebih dekat bagaimana mereka boleh menggerakkan masyarakat massa melalui rusuhan dan mogok untuk melumpuhkan Kerajaan. Dan kejayaan dalam perjuangan ini bergantung banyak pada kepimpinan Encik Lee.

Pertempuran-garis tertarik dengan ketara sejak beberapa cadangan untuk penggabungan dengan Malaysia - bukan komunis untuk itu, dan pro-komunis terhadapnya.

Terdapat sebab-sebab ekonomi yang menarik untuk penggabungan, tetapi Encik Lee juga jelas tentang keperluan politik. Bagi beliau, penggabungan adalah benar-benar perlu untuk mengelakkan Singapura dan Malaya yang "perlahan-lahan melanda dan dihakis oleh komunis".

Beliau percaya bahawa membina satu identiti bersama antara individu di kiri kanan Tambak akan mendorong mereka yang berlainan kaum dan agama ke arah tanah yang sama. Sebahagian daripada ini adalah memastikan bahawa orang merasakan bahawa mereka mahu, dan tidak "anak tiri atau langkah-saudara, tetapi satu dalam keluarga dan ahli yang sangat penting dalam keluarga".

Ia pergi berperang lumus tanpa mengenal penat lelah untuk penggabungan, bercakap melalui radio, dan di hampir setiap sudut Singapura. Selepas pertandingan sengit awam yang sebati beliau terhadap lawan politiknya, Encik Lee menang dan kebanyakan rakyat Singapura mengundi memihak kepada kesatuan dengan Malaysia.

Pada 16 Sep 1963, yang bertepatan dengan ulang tahun ke-40 beliau, Encik Lee mengisytiharkan kemasukan Singapura ke dalam Persekutuan Malaysia.

Tetapi ini tidak bermakna hubungan kerja mudah antara kedua-dua belah pihak, dan perbezaan yang serius muncul. Encik Lee mahukan "Malaysian Malaysia", di mana orang Melayu dan bukan Melayu adalah sama, dan dia tidak akan membiarkan satu dasar yang menyokong ketuanan Melayu.

Perbezaan antara kedua-dua pihak meningkat - daripada konflik antara personaliti dan perbezaan pendapat mengenai pasaran yang sama, penyertaan PAP dalam pilihan raya umum Malaysia. Ahli-ahli politik Malaysia menganggapnya sebagai satu pelanggaran persefahaman untuk PAP untuk mengambil bahagian dalam politik tanah besar.

Perkara yang datang ke kepala mengenai hak perlembagaan. Encik Lee ditangani Parlimen Malaysia pada Mei 1965, dalam kedua-dua bahasa Inggeris dan Melayu, meletakkan keluar kesnya terhadap politik perkauman.

Tetapi setahun selepas rusuhan kaum telah dicetuskan oleh apa yang Encik Lee dipanggil Melayu "ultras", mewujudkan jurang yang dalam, Singapura berpisah daripada Malaysia pada 9 Ogos 1965. Ia merupakan masa kekecewaan besar bagi Encik Lee, yang masa yang katanya adalah salah satu daripada "kesedihan" untuknya.

DARI pantai berlumpur KE Metropolis

Dan jadi ia adalah yang Singapura menjadi negara merdeka hari itu pada tahun 1965, tetapi tidak dengan pilihan. 2 juta orang di pulau ini mempunyai masa depan yang tidak menentu, dan ketidaktentuan yang ditimbang berat pada orang yang mendahului ia.

Kiri tanpa pedalaman dan hampir tidak ada pasaran domestik untuk bercakap tentang, hanya pilihan Singapura adalah untuk pemimpinnya berjuang keras untuk kesinambungannya.

Dan walaupun tugas yang menakutkan yang menjulang ke hadapan, Encik Lee memilih untuk menetapkan tempat beliau kepada pembinaan sebuah negara di masa hadapan, dan dia tidak pernah terpesong daripada visi itu. Dalam kata-katanya sendiri pada bulan September 1965: "Di sini kita menjadikan masyarakat model yang berbilang kaum. Ini bukan negara yang dimiliki oleh mana-mana komuniti tunggal - ia adalah milik kita semua. Ini adalah pantai berlumpur, paya. Hari ini, ia adalah sebuah bandar moden. Dan 10 tahun dari sekarang, ia akan menjadi sebuah metropolis - tidak pernah takut "

Tetapi tugas yang sukar ini tidak lama lagi lebih mencabar disebabkan oleh krisis yang lain. Pada tahun 1968, Britain tidak disangka-sangka mengumumkan hasratnya untuk menarik balik tenteranya dari Singapura. Encik Lee dan pasukannya kini terpaksa berhadapan dengan prospek negara tanpa pasukan keselamatan sendiri. Lebih buruk lagi, beribu-ribu pekerja yang diberhentikan dari pangkalan British menyertai nombor sudah besar menganggur di negara ini.

Hubungan Encik Lee baik dengan pemimpin-pemimpin British membawa mereka untuk melanjutkan pemergian tentera mereka untuk akhir tahun 1971. Ini pengkalan tentera menyumbang 20 peratus kepada ekonomi dan menyediakan peluang pekerjaan kepada 70,000 orang, dan pelanjutan tarikh tarik keluar yang lembut yang meniup kepada ekonomi Singapura.

Dalam menghadapi cabaran-cabaran ini menjulang, Encik Lee dan pasukannya soldiered pada memegang negara ini baru ditubuhkan bersama-sama, dan untuk membuat ia berfungsi. Yang dikosongkan pangkalan tentera laut British telah digunakan untuk meningkatkan ekonomi, dan usaha-usaha untuk menarik pelabur untuk menubuhkan industri di bekas tanah tentera British.

Untuk hidup yang ketika itu sebuah kejiranan bermusuhan, Encik Lee mengambil pendekatan serampang dua mata untuk mengembangkan ekonomi.

Pertama, untuk melonjak rantau ini dan bekerjasama dengan negara maju, untuk kedua-dua pasaran modal dan inisiatif; dan kedua, untuk mengubah Singapura menjadi "oasis dunia pertama di sebuah rantau di dunia ketiga". Dengan piawaian bertaraf dunia perkhidmatan dan infrastruktur, Encik Lee melihat potensi untuk Singapura untuk menjadi hab untuk perniagaan yang ingin bertapak di rantau ini.

Encik Lee paling mungkin melihat kemungkinan untuk Singapura, termasuk akhirnya menikmati pendapatan paling tinggi di dunia per kapita, dan menjadi pusat perniagaan yang terkemuka bagi Asia. Dia akan telah menyifatkan kejayaan itu kepada keyakinan pelabur asing yang tertarik dengan hubungan industri secara baik negara.

Bekas Presiden SR Nathan ingat pendekatan fokus Encik Lee: "Beliau menekankan bahawa tugasnya adalah untuk mencari cara dan kaedah untuk mendapatkan lebih banyak peluang pekerjaan untuk orang-orang, dan ia juga merupakan kewajipan gerakan pekerja untuk membantu rakan sekerja mereka mencari pekerjaan. Dan sebagainya untuk itu, kita memerlukan ketenangan perindustrian dan keseimbangan tertentu, tidak eksploitasi. "

Melaksanakan kerja

Sekerja Kebangsaan Kongres Kesatuan (NTUC) telah ditubuhkan pada tahun 1961 apabila pecahan PAP. Diketuai oleh Encik Devan Nair, ahli pengasas PAP, NTUC membawa gerakan pekerja Singapura dari kesatuan-kesatuan pekerja militan untuk satu ditandai dengan kerjasama.

Ini menjadikan Singapura yang pertama di dunia yang mempunyai pengaturan tiga pihak di mana para pekerja, majikan dan kerajaan yang datang bersama-sama untuk membincangkan tahap gaji umum. Kerjasama ini memberi sumbangan besar kepada hubungan buruh yang harmoni dan, akhirnya, untuk pembangunan pesat Singapura pada 1970-an dan 1980-an.

Encik Lee percaya bahawa pertumbuhan dan pembangunan negara adalah demi kepentingan para pekerja dan kesatuan mereka. Bercakap pada tahun 2011, beliau berkata: "Dalam erti kata lain, pertumbuhan tidak bermakna melainkan ia dikongsi oleh pekerja, berkongsi tidak langsung dalam kenaikan gaji, tetapi tidak langsung di rumah-rumah yang lebih baik, lebih baik sekolah, hospital yang lebih baik, lebih baik bermain bidang, persekitaran yang lebih sihat untuk keluarga mereka, dan anak-anak mereka membesar. "

Metamorfosis Singapura dari pantai berlumpur untuk metropolis bukan sahaja perubahan fizikal. Tidak kurang yang luar biasa adalah transformasi jiwa seluruh populasi. Di dalam jangka masa beberapa dekad, rakyat Singapura datang untuk dilihat sebagai orang yang boleh mendapatkan perkara yang dilakukan.

Encik Lee memainkan peranan yang besar dalam perubahan itu. Dari awal, dia menentukan rentak kecemerlangan. Beliau pernah berkata kepada penjawat awam kanan: "Saya ingin memastikan setiap butang kerja-kerja, dan jika ia tidak apabila saya berada di sekeliling, maka seseorang akan berada dalam untuk masa yang kasar, kerana saya tidak mahu sloppiness."

Sprucing sebuah negara yang muda, bagaimanapun tidak begitu mudah. Selain cabaran untuk memastikan keselamatan yang mencukupi untuk sempadan negara, Encik Lee dan pasukannya mempunyai masalah lebih asas untuk menangani - bahawa krisis perumahan.

PERUMAHAN NEGARA

Hari ini, Pinnacle 50 tingkat di Cantonment Road berdiri sebagai ikon dalam landskap perumahan awam berusia 50 tahun di Singapura. Ia dibina di atas tapak salah satu yang paling awal projek-projek perumahan awam di negara ini. Tetapi perumahan pada tahun 1950 adalah jauh berbeza daripada apa yang ada hari ini. Kawasan miskin adalah biasa apabila Singapura mencapai pemerintahan sendiri pada tahun 1959, dan terdapat satu krisis perumahan besar-besaran.

Untuk memenuhi kekurangan perumahan akut negara, PAP menubuhkan Lembaga Perumahan dan Pembangunan pada tahun 1960. Matlamat yang ditetapkan untuk itu adalah untuk membina 10,000 rumah setahun.

Sebelumnya - Penambahbaikan Singapura Amanah (SIT) - adalah sangat ragu-ragu bahawa lembaga baru akan memenuhi sasaran bercita-cita tinggi. The SIT sendiri telah dibina hanya 20,000 rumah pangsa di seluruh sejarah 30 tahunnya.

Pertaruhan adalah tinggi dan kesukaran yang menakutkan. PAP, yang baru sahaja mula berkuat kuasa, yang diperlukan untuk memperoleh hasil yang segera dan mendapat kepercayaan dan keyakinan rakyat Singapura.

Terdapat keraguan walaupun dengan Kerajaan sama ada HDB boleh mendapatkan pekerjaan yang dilakukan, dan sebuah jawatankuasa telah ditubuhkan untuk mengetahui jika lembaga itu mempunyai keupayaan dan bahan-bahan untuk menyiapkan 10,000 rumah seperti yang dirancang. Apabila jawatankuasa itu menerbitkan laporan, HDB telah siap 10,000 unit perumahan.

Para HDB adalah penting untuk dipilih semula PAP pada tahun 1963.

Tetapi ia adalah lebih daripada soal menyediakan rumah mampu milik untuk rakyat. Motif sosial untuk melakukan ini adalah sama-sama menarik, dan perumahan awam membantu mengetatkan tenunan fabrik sosial Singapura.

Encik Lee berpendapat bahawa ia adalah penting untuk mempunyai penduduk yang berakar umbi. Beliau berkata pada tahun 2010: "Jika anda bertanya kepada orang ramai untuk mempertahankan semua rumah besar di mana pihak majikan hidup, dan mereka tinggal di pelabuhan, saya tidak fikir itu dapat dipertahankan. Jadi kami membuat keputusan dari awal-awal lagi bahawa semua orang mesti mempunyai rumah, setiap keluarga akan mempunyai sesuatu untuk mempertahankan, dan rumah yang perlu menjadi pemilik-milik, tetapi mereka perlu membayar secara ansuran lebih 20, 25, 30 tahun. Dan rumah yang kami dibangunkan selama ini sebagai satu yang aset mereka yang paling berharga. "

Hari ini, lebih daripada 80 peratus rakyat Singapura kini tinggal di rumah pangsa awam subsidi yang mereka boleh memanggil mereka sendiri.

Singapura kini mempunyai kepentingan peribadi di negara mereka yang melampaui perasaan patriotik. Mereka mempunyai ruang fizikal mereka boleh memanggil rumah, dan kepentingan yang terletak hak untuk mempertahankannya.

Khidmat Negara, yang bertujuan untuk mempertahankan negara dan memastikan sempadannya selamat daripada pencerobohan luar, mengambil satu dimensi baru.

Selepas kemerdekaan, Singapura telah ditinggalkan dengan hanya dua batalion Rejimen Infantri Singapura. Terdapat keperluan mendesak untuk membina sebuah angkatan pertahanan yang besar. Dan begitu Khidmat Negara telah diperkenalkan pada tahun 1967, dengan pengerahan sejagat mewajibkan setiap warganegara Singapura lelaki untuk berkhidmat dalam angkatan tentera selama kira-kira dua tahun. Ia juga menyumbang kepada mempromosikan keharmonian kaum.

UNIFIED OLEH BAHASA

Dalam berbilang kaum Singapura, bahasa Inggeris adalah bahasa yang biasa digunakan oleh semua kaum. Encik Lee melihat awal bahawa bahasa Inggeris akan menjadi penyatu yang akan memberikan Singapura kelebihan dalam arena antarabangsa.

Tetapi dia juga percaya bahawa mengetahui bahasa ibunda seseorang akan membina rasa kepunyaan akar seseorang, dan meningkatkan keyakinan diri dan harga diri. Karena itu Ia diperjuangkan bilingualisme.

Apabila ditinjau kembali, Encik Lee berkata bilingualisme adalah dasar yang paling sukar untuk melaksanakan. Beliau kemudian mengakui beliau telah salah untuk menganggap bahawa seseorang itu boleh sama-sama fasih dalam dua bahasa. Beliau berkata pada tahun 2004: "Kalau sekiranya aku mengetahui segala kesukaran dalam dwibahasa pada tahun 1965, yang saya tahu kini hari ini, saya akan lakukan yang berbeza? Ya, dalam pelaksanaannya, tetapi tidak di dasar. Saya tidak menyesal tekanan dan berat beban saya meletakkan, kerana cara yang lain akan menjadi kemusnahan peluang membina beberapa bentuk budaya bernilai memelihara. "

Bekas menteri kanan negeri Ch'ng Jit Koon menyambut baik pandangan jauh Encik Lee dalam mewujudkan suatu masyarakat dwibahasa. "Jika dia tidak berjaya membawa melalui sistem pendidikan kita berdasarkan pendidikan dwibahasa, kita tidak akan mempunyai kelebihan di kalangan negara-negara lain untuk memanfaatkan perdagangan ekonomi China," kata beliau pada tahun 2008.

Sesungguhnya, Encik Lee dan pasukannya sangat sensitif kepada isu-isu yang melibatkan bangsa, mengetahui bagaimana perkara-perkara yang mudah terbakar seperti itu boleh menjadi. Tahun-tahun formatif PAP, peperangan terhadap komunisme dan ekstremisme dan rusuhan kaum dia hidup melalui bermakna Encik Lee tidak pernah dipandang ringan sifat meletup hubungan kaum.

Apabila tiba masa untuk membuang kecil, masjid usang yang dibina di atas tanah kerajaan, ia melakukannya dengan berhati-hati. Rancangannya adalah untuk menggantikan ini "surau" dengan masjid yang lebih besar dan lebih baik di setiap kawasan perumahan melalui sumbangan sukarela dari masyarakat Melayu-Islam, mewujudkan rasa pemilikan dan kebanggaan.

Encik Lee juga mengambil minat khusus dalam memastikan masyarakat yang berbeza Singapura semua akan mempunyai bahagian dalam kemakmuran. Beliau percaya pendidikan yang lebih baik adalah salah satu kunci untuk meningkatkan masyarakat Melayu.

Kabinet Menteri K Shanmugam berkata ia akan menjadi mudah untuk ahli-ahli politik di Singapura untuk merayu kepada sentimen masyarakat majoriti Cina untuk mendapatkan kuasa politik. Tetapi ia merasa bahawa sebahagian daripada kejayaan Singapura adalah kerana pemimpin seperti Encik Lee, yang dijauhi politik perkauman.

Dalam satu temu bual sebelum ini pada tahun 2003, Encik Shanmugam berkata: "Saya rasa kebanyakan yang masuk akal dalam masyarakat India, terutamanya mereka yang melalui proses perjuangan sebelum ini, orang yang lebih tua daripada saya, diterima ini - bahawa kita mempunyai ruang dan kami mempunyai lebih kebebasan dan peluang di Singapura daripada kita akan mempunyai jika kita 6 peratus dalam mana-mana masyarakat lain, termasuk India, di mana kebanyakan daripada kasta atas apa yang dipanggil India di Singapura tidak akan mempunyai peluang. "

Encik Lee Hsien Loong berkata bahawa Encik Lee tua teringat keadaan yang sudah wujud di Malaysia sebelum Singapura menjadi sebuah negara yang merdeka. "Selepas kita merdeka, yang ketika itu beliau sentiasa mengulangi adalah - tidak pernah lakukan untuk minoriti di Singapura apa yang berlaku kepada kami semasa kami masih minoriti di Malaysia. Sentiasa memastikan bahawa orang Melayu, orang India mempunyai ruang mereka, boleh hidup cara hidup mereka, dan mempunyai peluang yang sama penuh dan tidak didiskriminasi. Dan pada masa yang sama, membantu mereka untuk menaik taraf, meningkatkan, bergerak ke hadapan, "kata beliau pada tahun 2013.

BERSIH DAN HIJAU

Singapura terkenal kerana menjadi bandar yang bersih, kedua-dua dari segi alam sekitar dan juga tadbir urus. Ia adalah negara yang paling korup di Asia, dan menurut Bank Dunia, ia adalah salah satu tempat yang paling digemari di dunia untuk menjalankan perniagaan.

Tetapi ia tidak sentiasa bebas rasuah. Rasuah adalah secara meluas tersebar luas apabila Singapura kekal dalam tanah jajahan British. Pada pilihan raya 1959, PAP, maka pembangkang, berkempen menentang amalan rasuah Kerajaan. Encik Lee berkata ketika itu: "Saya yakin bahawa kita akan berkembang maju dan berkembang, dengan syarat terdapat Kerajaan jujur ​​dan berkesan di sini."

Kedudukan anti-rasuah PAP bergema baik dengan pengundi. Apabila Kerajaan PAP mengambil alih jawatan, Encik Lee dan pasukannya hadir dalam semua-putih sebagai janji kepada rakyat bahawa pemimpin-pemimpin mereka tidak akan berdiri untuk rasuah dan akan "lebih putih daripada putih".

Selama bertahun-tahun, toleransi sifar pimpinan kerana rasuah memperoleh Singapura reputasi kerana mempunyai sebuah Kerajaan yang bersih dan berkesan. Mewujudkan kedaulatan undang-undang, keselamatan awam dan keselamatan menjadi asas kepada kejayaan PAP.

Encik Lee digunakan usaha untuk kekal bersih untuk transformasi fizikal di pulau ini juga. Dari awal lagi, beliau menegaskan bahawa pembangunan bandar di negara tersebut masih belum tidak berdisiplin. Beliau telah melihat bagaimana kekurangan perancangan telah dicemari bandar-bandar lain, dan telah menetapkan bahawa Singapura tidak melakukan kesilapan yang sama.

Pemerhati berkata tumpuan ini pada menurap asas bagi Singapura untuk mempunyai persekitaran dunia yang pertama manakala menjadi ekonomi dunia yang pertama membawa kepada persekitaran yang baik sebenarnya menjadi aset ekonomi. Dan beberapa merasakan bahawa usaha untuk hijau Singapura memberikan kelembutan dan ketenangan tertentu kepada negara, dan bukan sahaja manfaat estetika tetapi berbicara kepada jiwa rakyat Singapura.

Encik Lee melahirkan semangat untuk menghijaukan Singapura dalam cara-cara praktikal. Dia menanam pokok setiap tahun, tradisi beliau bermula pada tahun 1963. Ini memulakan satu inisiatif penanaman pokok di seluruh negara pulau dan melancarkan Tree Penanaman Hari, kempen nasional yang membantu Singapura memperoleh reputasi sebagai City Garden.

Encik Lee menulis dalam memoirnya: "Selepas kemerdekaan, saya mencari beberapa cara yang dramatik untuk membezakan Singapura daripada negara-negara Dunia Ketiga yang lain dan menetap untuk Singapura yang bersih dan hijau. Penghijauan adalah projek yang paling kos efektif Saya telah dilancarkan. "

Visi asal Encik Lee daripada City Garden berkembang sejak beberapa tahun ke dalam konsep Bandar Dalam Taman, dengan kira-kira 2 juta pokok ditanam di sekitar pulau itu.

Pada bulan Jun 2012, perubahan ini telah disambut dengan pembukaan Gardens by the Bay.

Perdana Menteri Lee Hsien Loong berkata ini adalah hanya satu contoh bagaimana persekitaran hidup Singapura sedang diubah. "Ia boleh menjadi sebuah bandar yang padat dengan penduduk, mungkin salah satu yang terpadat di dunia, tetapi kita adalah ditentukan orang-orang kita akan dapat hidup selesa, gembira, anggun. Bukan sahaja rumah-rumah yang baik, pengangkutan awam atau selamat jalan-jalan yang cekap, tetapi juga mengenali alam semula jadi, tidak jauh dari kawasan hijau dan perairan biru, "kata beliau pada tahun 2012.

Encik Lee Kuan Yew telah diketahui tidak sentimental tentang bangunan atau mercu tanda, dan dia adalah praktikal lagi bercita-cita tinggi tentang mengubah landskap negara, walaupun ia datang untuk menentang alam semula jadi.

Dan salah satu inisiatif yang paling penting beliau bermula pada tahun 1977, dan melibatkan Sungai Singapura - sejarah nadi ekonomi dan pusat aktiviti komersial.


Air sungai yang telah menjadi saluran perdagangan entrepot Singapura, membolehkan pergerakan barangan dari pelabuhan ke bandar. Selama bertahun-tahun, ia telah merosot menjadi kotor, sesak, jalan air tercemar. Industri di sepanjang sungai tersebut telah pembuangan kumbahan dan sampah ke dalam perairannya. Air itu teruk tercemar dan menyebabkan bau busuk di kawasan itu.

Cadangan Encik Lee telah dilihat sebagai satu pencapaian yang monumental: A pembersihan keseluruhan sungai.

Kelahiran semula Sungai Singapura mengambil masa 10 tahun untuk disiapkan, dan hari ini, ia bukan sahaja berkilauan sekali lagi, tetapi bank-bank juga sibuk dengan bergaya restoran, kelab dan pejabat, dan ikan telah pun pulang.

Sungai Singapura, kini sebahagian daripada takungan Marina, adalah peringatan daripada orang yang mencabar dan masa air pasang. Perubahannya mencerminkan evolusi yang menarik yang mundur kecil ke dalam metropolis global yang berkembang maju, dan arus yang echo pasang surut dan arus kehidupan seorang lelaki kerana dia menukarkan impian yang mustahil menjadi kenyataan.

Dalam erti kata Encik Lee Kuan Yew sendiri: "Anda memulakan perjalanan anda tidak tahu di mana ia akan membawa anda. Anda mempunyai pelan, anda mempunyai impian, tetapi setiap sekarang dan sekali lagi anda perlu mengambil jalan-jalan yang belum diterokai, menghadapi gunung dilalui, menyeberangi sungai khianat, disekat oleh tanah runtuh dan gempa bumi. Itulah cara hidup saya  "

Salinan berita dari http://www.channelnewsasia.com/news/singapore/singapore-s-first-prime/1720740.html

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.