Sunday, May 3, 2015

Keretapi Berkelajuan Tinggi dalam agenda di dalam Pemimpin:utusan malaysia



SINGAPURA: sambungan yang lebih baik antara Republik singapura dan Malaysia akan menjadi agenda utama apabila Perdana Menteri Lee Hsien Loong dan rakan sejawatannya dari Malaysia Najib Razak bertemu  dua hari Pemimpin 'awal minggu depan, kata Pesuruhjaya Tinggi Malaysia ke Singapura.

Projek Singapura-Kuala Lumpur High Speed ​​Rail, mengurangkan kesesakan di pusat pemeriksaan dan cadangan Malaysia sebuah jambatan baru adalah sebahagian daripada isu-isu utama kedua-dua pemimpin akan membincangkan di berundur pada Isnin (4 Mei) dan Selasa, kata Encik Husni Zai Yaacob, Pesuruhjaya Tinggi, dalam satu temu bual minggu ini.

"The Rail Kelajuan Tinggi dan Rapid Transit System (yang menghubungkan Johor Bahru dan Woodlands) ... adalah sangat penting kepada kedua-dua negara, dan kedua-dua pemimpin amat komited untuk melihat pelaksanaan kedua-dua projek secepat mungkin," kata Encik Husni. "Singapura akan dijangka mengumumkan lokasi stesen (High-Speed ​​Rail) di tempat percutian ini," katanya.

Landasan kereta api yang dicadangkan itu akan mengurangkan perjalanan 300km ke atas tanah hingga 90 minit dari kira-kira lima jam dan dijangka siap pada 2020.

Kerajaan Singapura sedang mempertimbangkan tiga pilihan ke laman web stesen terminal - Tuas West, Jurong East dan pusat bandar, manakala Malaysia telah mengumumkan bahawa terminal akan berada di Bandar Malaysia, kira-kira 5km dari Menara Berkembar Petronas.

Apabila ditanya mengenai laporan baru-baru ini bahawa tarikh akhir projek 2020 akan ditolak ke belakang oleh dua tahun, Encik Husni berkata bahawa ia adalah satu projek bercita-cita tinggi dengan cabaran yang tidak dapat dielakkan, tetapi ia adalah "masih awal untuk mengatakan bahawa ia akan ditangguhkan".

Duta itu berkata, Perdana Menteri juga akan membincangkan langkah-langkah untuk mengurangkan kesesakan di pusat pemeriksaan kedua-dua negara.

Berikutan pengunduran tahun lepas, kedua-dua pemimpin itu berkata inisiatif baru pusat pemeriksaan sempadan tunggal - dengan kedua-dua Singapura dan Malaysia Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ) kompleks terletak di satu lokasi - sedang diterokai.

Malaysia juga telah mencadangkan sebuah jambatan baru bagi menghubungkan kedua-dua negara, isu Encik Husni berkata Perdana Menteri beliau akan menaikkan minggu depan.

"Kesesakan amat teruk di kedua-dua pintu masuk, terutama pada hujung minggu dan cuti. Reka bentuk kedua-dua pintu masuk tidak membenarkan kemudahan kesesakan. Oleh itu, kita memerlukan sebuah jambatan baru, "kata Encik Husni.

"(Najib) ia diistilahkan sebagai 'Jambatan Persahabatan', supaya kita boleh mempunyai reka bentuk yang moden, struktur yang indah, untuk mewakili status hubungan dua hala kami -. Sesuatu yang kita boleh berbangga dengan"

Prospek jambatan baru juga telah dibesarkan minggu lepas oleh Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin ketika beliau menghadiri satu forum di Singapura.

"Sebelum kita bercakap mengenai sistem transit pantas antara Johor dan Singapura dan hubungan kereta api berkelajuan tinggi, saya fikir kita perlu meneroka kemungkinan sama ada kita boleh mempunyai jambatan," kata Encik Khairy dalam satu temu bual di sisi forum .

"Ia akan menjadi baik dan saya pasti di kedua-dua mereka akan gembira untuk mempunyai aliran air yang melalui Selat."

Pada pengunduran, kedua-dua pemimpin juga akan membincangkan bagaimana untuk mengukuhkan lagi hubungan ekonomi dan kerjasama keselamatan, terutama terhadap ancaman Ismalic Negeri, kata Encik Husni.

"Saya rasa kedua-dua pemimpin akan menghabiskan masa membincangkan isu ini sangat penting," katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.