Friday, May 2, 2014

CDC mengesahkan kes pertama virus MERS (MIDDLE EAST RESPIRATORY SYNDROME CORONAVIRUS (MERS-COV) adalah dari Amerika



NEW YORK (AP) - Pegawai kesihatan pada hari Jumaat mengesahkan kes pertama Amerika dijangkiti virus misteri yang telah jatuh sakit beratus-ratus orang di Timur Tengah.Lelaki itu jatuh sakit selepas terbang ke AS minggu lalu dari Arab Saudi di mana beliau adalah seorang pekerja penjagaan kesihatan.

Beliau dimasukkan ke hospital dalam keadaan yang baik di barat laut Indiana dengan sindrom pernafasan Timur Tengah, atau MERS menurut Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit dan Indiana pegawai kesihatan yang sedang menyiasat kes itu.



Virus ini tidak amat mudah berjangkit dan kes ini "mewakili risiko yang sangat rendah kepada, orang ramai yang lebih luas Dr Anne Schuchat kepada pemberita semasa taklimat CDC.Agensi persekutuan merancang untuk mengesan penumpang dia mungkin orang rapat dengan semasa perjalanannya disana ia tidak jelas berapa ramai mungkin telah terdedah kepada virus itu.

Setakat ini, ia tidak diketahui bagaimana dia telah dijangkiti, berkata Schuchat.Arab Saudi telah menjadi pusat wabak Timur Tengah MERS yang bermula dua tahun lalu. Virus tersebut telah tersebar di kalangan pekerja-pekerja kesihatan,terutama di empat kemudahan di daerah yang musim bunga lepas.

Pegawai tidak memberikan butiran mengenai pekerja Amerika di Arab Saudi atau sama ada dia dirawat MERS pesakit.Secara keseluruhan, sekurang-kurangnya 400 orang telah mempunyai penyakit pernafasan, dan lebih daripada 100 orang telah meninggal dunia. Semua mempunyai hubungan dengan rantau Timur Tengah atau dengan orang yang mengembara di sana.

Pakar berkata ia hanya menunggu masa sebelum MERS muncul di Amerika Syarikat, kerana ia mempunyai di Eropah dan Asia."Memandangkan saling dunia kita, tidak ada perkara seperti itu'ia kekal di sana dan ia tidak boleh datang ke sini ," kata Dr W. Ian Lipkin,seorang pakar Columbia University MERS .

MERS tergolong dalam keluarga virus korona yang merangkumi sindrom selesema biasa dan SARS, atau pernafasan yang teruk,yang menyebabkan 800 kematian di peringkat global pada tahun 2003.Virus MERS telah ditemui di unta, tetapi pegawai-pegawai tidak tahu bagaimana ia merebak kepada manusia. Ia boleh merebak dari seorang ke seorang, tetapi pegawai-pegawai percaya bahawa berlaku hanya selepas hubungan rapat. Tidak semua mereka yang terdedah kepada virus itu jatuh sakit.

Tetapi ia kelihatan luar kematian yang luarbiasa oleh sesetengah anggaran,ia telah membunuh hampir satu pertiga daripada rakyat ia jatuh sakit.Itulah peratusan yang jauh lebih tinggi daripada selesema bermusim atau lain-lain jangkitan rutin. Tetapi ia tidak begitu mudah berjangkit seperti selesema campak atau penyakit-penyakit lain . Tiada vaksin atau penawar yang ada rawatan khusus kecuali untuk melegakan gejala penyakit.

Pegawai kesihatan persekutuan dan negeri pada hari Jumaat dikeluarkan hanya maklumat yang terhad mengenai kes AS : Pada 24 April, lelaki itu terbang dari Riyadh - Arab Saudi di bandar terbesar untuk Amerika Syarikat, dengan berhenti di London. Beliau mendarat di Chicago dan mengambil bas ke berdekatan Indiana. Dia tidak jatuh sakit sehingga Ahad, berkata CDC.

Dia pergi ke bilik kecemasan di Hospital Komuniti di Munster pada hari berikutnya dengan demam , batuk dan sesak nafas. Beliau telah dimasukkan dan diuji untuk virus MERS kerana beliau telah datang dari Timur Tengah. Hospital ini berkata beliau dalam keadaan baik.

Sebagai langkah berjaga-jaga , hospital itu berkata ia akan memantau keluarga dan penjagaan kesihatan pekerja lelaki itu yang merawat bagi apa-apa tanda-tanda jangkitan.Ada lonjakan baru-baru ini penyakit MERS di Arab Saudi; kes cenderung untuk meningkatkan pada musim bunga. Pakar berfikir uptick sebahagiannya mungkin disebabkan oleh pengawasan yang lebih dan lebih baik.

Lipkin Columbia mempunyai teori tambahan - mungkin ada lebih virus yang beredar pada musim bunga, apabila unta dilahirkan.CDC telah mengeluarkan sebarang amaran tentang perjalanan ke negara-negara yang terlibat dalam wabak itu . Walau bagaimanapun, sesiapa yang demam , batuk atau sesak nafas dalam masa dua minggu perjalanan di dalam atau berhampiran Semenanjung Arab perlu berjumpa doktor dan menyebut sejarah perjalanan mereka.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.