Wednesday, May 28, 2014

Aktivis Singapura memberi amaran kepada melonjak xenofobia disebarkan



Pekerja tetamu dan ekspatriat semakin sasaran " xenofobia " serangan ke atas media sosial, kumpulan utama Singapura aktivis memberi amaran Rabu.
Terdapat bukti " Penggunaan meluas perkauman, agresif dan ketenteraan retorik " terhadap warga asing di rangkaian sosial , kata kenyataan akhbar yang dikeluarkan oleh 12 kumpulan bebas termasuk Maruah , kumpulan hak asasi manusia utama Singapura.

Ia memberi amaran satu trend yang membimbangkan " menyalahkan orang asing untuk gejala sosial " seperti kesesakan, pengangguran tempatan , sering tanpa nama posted talian."Kami, yang bertandatangan di bawah , yang bimbang dengan peningkatan baru-baru ini rasisme dan xenofobia disebarkan di Singapura," kata kenyataan itu.



Ia menambah kunci untuk menangani kekecewaan dirasai oleh ramai rakyat Singapura adalah bagi kerajaan untuk mengubah dasar-dasar yang menyebabkan peminggiran dan ketidaksamaan.

" Dasar-dasar tidak saksama tidak dimulakan oleh pendatang dan tidak akan secara automatik hilang jika penduduk asing berkurangan, " kata siaran akhbar.Antara penandatangan yang lain adalah organisasi menyokong wanita dan kebajikan pekerja asing Kenyataan itu dikeluarkan sehari selepas sambutan hari kemerdekaan Filipina dijadualkan selama 8 Jun di pusat bandar Singapura telah dibatalkan berikutan satu kempen getir oleh pengulas dalam talian.

Pekerja asing dari Asia Selatan turut menyerang dan mencemuh talian berikutan rusuhan Disember lepas yang dicetuskan oleh kematian seorang pekerja India dalam kemalangan jalan raya .Ekspatriat Barat dilihat telah berkelakuan sombong juga telah dikecam oleh rakyat Singapura.

Meningkat menjejaskan -Seorang lelaki British kaya terpaksa meninggalkan negara ini bersama-sama dengan isteri warga Singapura dan anak lelaki mereka , selepas serangan balas ke atas komen beliau yang dibuat mengejek rakyat miskin.

Satu kajian oleh berkaitan kerajaan Institut Singapura Kajian Dasar dikeluarkan tahun ini menunjukkan bahawa lebih 30 peratus daripada rakyat dan penduduk tetap merasakan bahawa berdasarkan kewarganegaraan - prasangka telah meningkat dalam tempoh lima tahun yang lalu.

Ini walaupun pendapatan per kapita sebanyak $ 55,183 ,antara yang tertinggi di dunia, dan kadar pengangguran hanya lebih dua peratus.Kadar kelahiran rendah Singapura yang mendorong kerajaan untuk memberikan purata 18,500 kerakyatan baru setiap tahun antara 2008-2012 - membantu lonjakan penduduk sebanyak 30 peratus sejak 2004-5400000 tahun lalu.

Daripada jumlah penduduk asing 1.55 juta, kira-kira 700,000 terutamanya Asia pemegang kerja -permit bekerja dalam pembinaan dan sektor-sektor lain dipulaukan oleh rakyat Singapura. 200,000 yang lain bekerja sebagai pembantu rumah.

Panjang pemerintah Parti Tindakan Rakyat Singapura telah mengetatkan aliran masuk asing sejak mengalami menunjukkan paling teruk dalam pilihan raya umum 2011 di mana kehadiran pelabur asing yang besar adalah satu isu besar.

Dalam kenyataan itu, aktivis Singapura berkata kerajaan sebahagiannya untuk menyalahkan untuk peminggiran pekerja tetamu , " misalnya dengan tidak memberikan pembantu rumah perlindungan guna tenaga penuh dan sama rata" Mereka memberi amaran bahawa diskriminasi bukan sahaja ditindas masyarakat asing, tetapi juga diskriminasi terhadap minoriti sendiri Singapura diperkukuhkan.

Warga Singapura dan penduduk pemastautin tetap 3.84 juta adalah 74 peratus kaum Cina, 13 peratus Melayu dan sembilan peratus India, dengan yang lain terdiri daripada kumpulan pendatang lain.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.