Wednesday, February 25, 2015

MEMBINA CyberSecurity EKOSISTEM



SINGAPURA: Ketika datang kepada ancaman siber, mencegah lebih baik daripada mengubati yang lain: Itulah pendekatan yang akan diguna pakai oleh Agensi Keselamatan Siber (CSA), kata Dr Yaacob Ibrahim, Menteri Komunikasi dan Maklumat (MCI) dan tidak lama lagi-to-be Menteri yang bertanggungjawab bagi Keselamatan Siber.

Bagi banyak perniagaan, keselamatan siber adalah "afterthought" dan sering langkah terakhir yang akan dilaksanakan selepas sistem yang dipasang, atau diperkukuhkan hanya selepas serangan dalam talian telah merosakkan, Dr Yaacob berkata semasa pembukaan Singtel-FireEye Advanced Operasi Keselamatan Pusat pada hari Rabu (25 Februari).


Walau bagaimanapun, dengan peningkatan bilangan ancaman siber, keselamatan siber harus menjadi pertimbangan yang penting apabila syarikat mereka bentuk sistem dan rangkaian mereka, katanya. Jadi, apabila ditubuhkan pada 1 April, agensi akan bekerjasama dengan perniagaan dan pemilik sistem IT untuk menggalakkan pendekatan "pro-aktif" untuk mendapat sistem komputer dan rangkaian.

"Agensi itu akan menggalakkan keselamatan siber demi reka bentuk untuk meningkatkan kesediaan keselamatan siber dalam sektor swasta, dan juga akan bekerjasama rapat dengan perniagaan dan organisasi lain untuk bertindak balas kepada ancaman siber," kata menteri itu.

CSA akan mendekati organisasi untuk berkongsi mesej bahawa mewujudkan langkah-langkah keselamatan siber awal akan memberi manfaat kepada mereka, seperti dengan melindungi mereka daripada reputasi dan risiko kewangan yang timbul daripada ancaman dalam talian, katanya.

"Pendekatan ini mungkin menjadi lebih kos efektif daripada cuba untuk melaksanakan langkah-langkah selepas sistem telah direka dan dilaksanakan," kata Dr Yaacob.

Beliau juga berkata, semua orang mempunyai peranan untuk dimainkan dalam keselamatan siber dan tiada agensi seseorang boleh menangani ancaman tersebut dengan sendiri. CSA akan menekankan keperluan bagi sektor swasta untuk mengambil pemilikan untuk keselamatan sistem mereka. "Ini akan membawa kepada lebih selamat, rangkaian teguh secara keseluruhan," katanya.

MEMBINA CyberSecurity EKOSISTEM

Dr Yaacob berkata kerajaan telah bekerjasama dengan sektor swasta dan institusi pengajian tinggi untuk memupuk industri dan mengembangkan kumpulan bakat.

Salah satu inisiatif ialah FireEye Asia Pasifik Pusat Kecemerlangan, yang ditubuhkan dengan kerjasama Lembaga Kemajuan Infocomm Singapura (IDA) dan memberi tumpuan kepada membangunkan kumpulan pakar keselamatan siber, katanya.

Satu lagi komponen ekosistem ialah perkongsian maklumat - sesuatu Presiden Amerika Syarikat Barack Obama telah menonjolkan baru-baru ini apabila beliau menandatangani perintah eksekutif untuk menggalakkan perkongsian antara syarikat-syarikat sektor swasta maklumat, menteri itu berkata.

Ancaman diadakan dua kali setahun dan melapor Singtel FireEye akan bekerjasama dalam menyumbang kepada perkongsian dalam industri maklumat, dan ini diharapkan akan menggalakkan inisiatif dalam bidang ini, katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.