Saturday, April 22, 2023

Kisah benar: penipuan mencari kerja dipaksa untuk menipu oleh sindiket.

 


Bilce Tan, 42, ialah seorang pengurus pembuatan yang tinggal dan bekerja di Malaysia. Ini adalah versi suntingan ceritanya, seperti yang diceritakan kepada CNA Insider.


KUALA LUMPUR: Apabila saya terjumpa iklan jawatan pada April lalu, saya tidak fikir ada yang tidak kena.


Sebuah syarikat Malaysia sedang mencari seseorang untuk menguruskan pasukan perkhidmatan pelanggan dan membangunkan peluang perniagaan baharu untuk syarikat itu. Satu-satunya perkara yang menarik perhatian saya ialah pekerjaan itu di Kemboja.


Kemboja baru-baru ini mendapat berita dan bukan atas sebab yang munasabah: Terdapat kes rakyat Malaysia ditipu untuk pergi bekerja dan menjadi tebusan. Tetapi orang-orang itu bodoh - tidak mungkin ia boleh berlaku kepada saya, saya fikir.


Saya seorang graduan Universiti Malaya yang bekerja di China sebagai pengurus selama bertahun-tahun. Tetapi terima kasih kepada wabak itu, saya terperangkap di Malaysia dan perlu memberi makan kepada keluarga saya. Isteri saya, yang warga Indonesia, masih di China, dan anak lelaki kami yang berumur 10 tahun tinggal di Pulau Pinang bersama ibu bapa saya.


Pekerjaan di Kemboja kelihatan menarik, dengan gaji bulanan RM5,000 (S$1,500) hingga RM10,000 serta bonus untuk prestasi yang baik. Makanan dan penginapan saya akan ditanggung, bersama-sama dengan tambang pergi balik. (CNA Insider telah menyemak surat tawaran Tan daripada syarikat Malaysia itu.)


Jadi mengapa tidak, saya fikir? Proses permohonan tidak mudah; Saya terpaksa melepasi empat pusingan temu duga, dan soalan yang ditanya adalah berkaitan dengan pengalaman pengurusan saya, seperti cara saya menangani pekerja yang kurang motivasi dan cara saya menyelesaikan isu operasi


Penemuduga juga membantu saya membuat rancangan kerjaya untuk masa saya di syarikat itu dan memberi jaminan kepada saya bahawa syarikat itu diiktiraf oleh kerajaan Kemboja.


Saya tidak mempunyai sebarang keraguan pada masa itu.


Pada 6 Mei, saya menaiki penerbangan ke Phnom Penh. Saya tidak tahu saya akan melalui ujian yang agak berat.


TEROKA MICROSITE PENIPUAN CNA: Penipu didedahkan: Menyiasat penipuan berasaskan Asia yang menyasarkan mangsa di seluruh dunia




AKU RASA SEPERTI TAWANAN

Seorang lelaki tempatan menemui saya di lapangan terbang, dan saya menaiki keretanya untuk perjalanan ke Sihanoukville. Ia adalah kira-kira empat setengah jam perjalanan.

Di tengah jalan, dia membelok ke stesen minyak untuk mengisi tangki dan membeli makanan ringan. Ketika itulah tiga lelaki lain masuk ke dalam kereta, menyuruh saya berpindah ke tempat duduk belakang.

Seorang duduk di sebelah pemandu, seorang lagi di belakang saya dan yang terakhir di sebelah saya.

Saya fikir mereka pekerja baharu seperti saya, jadi saya bertanya khabar dan bertanya sama ada mereka melapor diri seperti saya. Apa yang mereka beritahu saya ialah mereka bekerja untuk syarikat itu.

Tetapi semasa pemandu mengunci pintu dan meneruskan perjalanan, saya berasa pelik bahawa mereka kelihatan tidak mesra.

Saya terus bertanyakan soalan: ke mana kami pergi, berapa lama kami akan mengambil masa dan dari bahagian mana mereka berasal dari Kemboja.

"Duduk, dan diam," saya diberitahu dengan tegas. "Anda akan tahu apabila anda berada di sana."



Ada sesuatu yang terasa tidak kena. Kenapa saya rasa seperti tebusan? Tetapi saya tidak mempunyai pilihan - saya tersepit di antara mereka di dalam kereta, jadi saya terpaksa mengikut mereka.

Akhirnya, kami sampai ke dasar bukit. Hampir pukul 1 pagi, dan saya penat kerana perjalanan sepanjang hari. Terdapat ramai pengawal di sana, semuanya berpakaian hitam, dan ada yang membawa senjata api. Saya juga melihat beberapa anjing pengawal.

Wah, saya fikir. Bukankah saya hanya pergi ke syarikat untuk bekerja? Mengapa saya berasa seperti memasuki sarang pencuri?
Apabila kami sampai ke puncak bukit, saya diarahkan keluar dari kereta, dan saya dapat menghidu bau laut.

Seorang lelaki menggeledah saya, membuka bagasi saya - yang mengandungi semua pakaian yang saya kemas dengan kemas - dan membuang segala-galanya ke tanah.

Saya marah, tetapi dia memberitahu saya ia adalah berjaga-jaga, walaupun perlu, kerana ada orang luar yang membawa masuk dadah.

Ia adalah kompleks yang besar, dengan banyak bangunan tinggi yang kelihatan seperti pangsapuri, beberapa bangunan pejabat dan juga beberapa kedai KTV. Saya dapat mendengar muzik dan nyanyian yang kuat dari sebahagian daripada mereka. Saya dapat melihat ramai orang berjalan-jalan dengan bebas. Terasa meriah.

Apa sebenarnya keadaan di sini, saya tertanya-tanya.

PERKATAAN ‘SCAM’ TIDAK PERNAH DIGUNAKAN

Pada masa ini, sudah sangat lewat. Lelaki itu membawa saya melawat ke tempat yang dikatakannya sebagai pejabat saya. Ia kelihatan biasa, dengan dua meja panjang, beberapa komputer di setiap meja dan banyak telefon bimbit.

Tetapi yang mengejutkan saya ialah pada jam itu pun, masih ada orang yang bekerja.

Lelaki itu memberitahu saya dia akan membuat perkenalan - dan beritahu saya apa yang akan saya lakukan - pada hari berikutnya. Sementara itu, saya perlu pergi ke asrama yang ditugaskan untuk tidur.

Pada ketika itu, saya masih mempunyai semua barangan saya, termasuk pasport dan telefon bimbit saya. Tetapi dia memberi amaran kepada saya supaya tidak mengambil gambar atau video. Bila saya tanya kenapa, dia suruh saya jangan tanya soalan.

Semuanya terasa pelik bagi saya. Tetapi memandangkan saya sudah berada di sana, saya juga mungkin melihat apa langkah seterusnya, fikir saya.

Keesokan harinya, saya dibawa ke pejabat HR untuk mendapatkan pas keselamatan saya. Ia berwarna hijau dan mempunyai kod bar.



Saya mendapat tahu bahawa pas hijau bermakna saya berada di peringkat paling rendah dan tidak boleh meninggalkan kawasan atau bergerak dengan bebas. Terdapat orang lain dengan pas berbeza warna, yang dibenarkan keluar.

Apabila saya mempersoalkan perkara ini, saya diberitahu ia adalah untuk keselamatan saya sendiri dan yang lain perlu keluar untuk "mengendalikan perkara" dan mewakili syarikat.

Kemudian saya dibawa ke pejabat untuk memulakan latihan saya. Ketika itulah saya mengetahui apa yang sebenarnya saya akan lakukan.

Saya akan menjadi "perunding pakar" dan perlu menjalin hubungan dengan orang dalam talian untuk mencari peluang perniagaan. Syarikat itu akan memberikan kami akaun, contohnya di tapak mencari jodoh, Facebook dan Instagram, untuk mencari orang yang kami minta untuk menyertai pelaburan mata wang kripto kami.

Saya bertanya kepada penyelia saya mengapa. Apa sebenarnya yang kita lakukan?

Dia berkata: "Kami mahu memberi orang rasa selamat, membuat mereka berasa seperti kami rakan dan pasangan jiwa mereka. Kita boleh menjadikan hidup mereka lebih baik hanya dengan bercakap dengan mereka.” Dan, tambahnya, tugas kami sangat mulia.
Semuanya terdengar profesional. Perkataan "penipuan" tidak pernah digunakan. Tapi dalam hati aku tengah ketawakan dia. "Anda hanya menipu orang," fikir saya. “Kenapa awak perlu cakap banyak sangat?”

MENCARI 'PELANGGAN UTAMA'

Saya belajar perkara yang perlu dilakukan dengan duduk di sebelah rakan sekerja saya dan menonton apa yang mereka lakukan. Tugas pertama saya ialah memindahkan wang dari bank di Singapura, Malaysia dan negara lain ke Kemboja atau bank luar negara lain.

Sebaik sahaja saya melihat wang (mangsa) telah masuk, saya diberitahu, saya mesti memindahkannya dengan segera. Ini adalah untuk mengelakkan wang daripada dibekukan, yang saya diberitahu akan memberi kesan kepada "keuntungan dan kerugian" syarikat.

Kemudian saya beralih ke laman media sosial. Saya mempunyai lapan akaun, yang semuanya memaparkan gambar wanita muda yang cantik. Akaun telah dibungkus dengan baik, saya fikir berdasarkan apa yang saya tahu sebagai bahagian IT atau strategi.

Skrip kemudiannya diserahkan kepada saya, yang ditulis oleh "pakar emosi" dan direka untuk membuat orang yang kita temui menyukai kita.

Beberapa senarai nama — rakyat Malaysia dan Singapura — turut diserahkan kepada saya. Terdapat nama penuh, nombor pengenalan, data pekerjaan dan juga maklumat gaji. Beginilah cara kami mencari "pelanggan utama" kami.

Apabila saya bertanya dari mana semua ini datang, saya diberitahu dengan kasar bahawa saya tidak perlu tahu.



Persona saya adalah seorang gadis muda, dan saya menyasarkan pesara kerana mereka "pasti mempunyai simpanan di bank". Ibu tunggal juga menjadi sasaran orang lain yang menggunakan persona lelaki. Mereka adalah sasaran popular kerana mereka cenderung kesunyian, saya diberitahu.

Ada seorang lelaki tua yang saya hampir berjaya tipu. Dia seorang duda Malaysia, dan kami berbual dalam bahasa Melayu. Setiap pagi, saya akan menunjukkan kebimbangan kepadanya dan bertanya kepadanya apa yang dia makan. Saya kemudiannya menghantar video perkara yang saya "masak" kepadanya, seperti sup kepala ikan.

Anda akan melihat dalam video bahawa saya adalah seorang wanita muda dengan bingkai langsing. Saya juga menghantar mesej suara yang disuarakan oleh seorang wanita.

Semua ini dilakukan oleh jabatan IT, yang akan menghantar perkara ini kepada saya apabila saya memerlukannya. Anda boleh katakan tugas saya pada asasnya menaip barangan dan memajukan perkara.

Lelaki warga emas ini meminta saya membuat panggilan video, dan saya akan mencari alasan untuk mengelak daripada membuat sebarang panggilan. Saya memberitahunya saya ditugaskan untuk bekerja di luar negara, dan zon waktu yang berbeza tidak sesuai untuk kami.

Saya dapat merasakan bahawa dia terbuka kepada saya, dan saya memujuknya untuk melabur RM15,000 dalam satu projek. Tetapi apabila tiba masanya untuk menutup perjanjian itu, saya tidak dapat melakukannya.

Dia tidak berpendapatan tinggi - mungkin RM3,000 sebulan - mempunyai tiga orang anak untuk dijaga dan kesihatan ibunya tidak baik. Jadi setiap kali penyelia saya bertanya tentang perkembangan perjanjian ini, saya bermain bodoh. Saya tidak mahu menyebabkan keluarga berantakan.


SAYA RASA MAHU MELARIKAN DIRI

Anda mungkin tertanya-tanya mengapa saya bersetuju untuk menyertai kerja ini. Sebenarnya saya tiada pilihan.

Kami boleh memberitahu mereka yang kami sembang bahawa kami terperangkap dan terpaksa menipu orang. Tetapi penyelia kami duduk di hadapan skrin besar di dalam bilik yang berbeza di mana dia boleh memantau semua yang kami taip pada telefon dan komputer.

Segala yang kami katakan juga boleh didengari, sehinggalah kepada ceramah kecil yang saya buat dengan orang di sebelah saya.

Saya bekerja syif 15 jam dan berkongsi bilik asrama dengan empat yang lain. Saya tidak dibenarkan keluar dari asrama melainkan saya pergi ke pejabat, kedai serbaneka atau kantin.

Kantin itu besar. Ia mungkin boleh memuatkan sehingga beberapa ribu orang. Itulah cara saya bertemu dengan orang lain. Dengan mendengar perbualan mereka, saya menyedari ada yang dari China, ada yang dari Myanmar. Ada juga warga Indonesia, Filipina dan juga Singapura.

Kami akan bertegur sapa, tetapi saya tidak berani berkata terlalu banyak kerana saya menyedari beberapa orang yang saya temui berada di sana dengan rela hati.




Walau bagaimanapun, apabila saya boleh, saya diam-diam bertanya kepada beberapa orang tentang kemungkinan melarikan diri. Saya diberitahu secara terang-terangan bahawa ia adalah mustahil dan jika saya ditangkap, saya akan diseksa atau dijual kepada sindiket penipuan lain.

Tetapi saya tidak boleh mengambil ini berbaring. Saya mahu mendedahkan apa yang mereka lakukan, mengumpul seberapa banyak bukti yang saya boleh dan kemudian cuba untuk keluar.

Jadi saya diam-diam merakam dan memuat naik segala-galanya ke pemacu Google saya. Ia tidak mudah, tetapi saya cuba yang terbaik. Semasa pertukaran syif, apabila orang lain masuk untuk menggantikan saya, saya akan memegang telefon saya dan berpura-pura menghantar mesej, tetapi sebenarnya saya akan merakam atau mengambil gambar.

Mereka telah memberitahu saya untuk tidak mengambil foto dan video, yang menunjukkan bahawa mereka mempunyai sesuatu untuk disembunyikan. Itu membuat saya lebih berazam. Tetapi perkara-perkara tidak lama kemudian datang ke kepala.

Pada malam saya mula-mula sampai di sini, saya telah diberitahu untuk menghantar mesej kepada keluarga saya untuk memberitahu mereka bahawa saya telah selamat tiba dan akan menghubungi mereka semula selepas saya menerima gaji saya. Saya tidak pasti sama ada saya diperhatikan, jadi saya tidak berani mengatakan apa-apa lagi kepada mereka.

Tetapi saya memutuskan untuk menghubungi keluarga saya dan beberapa rakan seminggu kemudian. Sesetengah daripada mereka tidak mengambil, tetapi isteri saya melakukannya. Saya berkata saya terperangkap di Kemboja dan memintanya menghubungi polis. Tetapi dia memberitahu saya ia tidak mungkin dan saya mesti terlalu berfikir.

Saya tidak dapat meyakinkannya bahawa saya serius dan benar-benar memerlukan bantuan, jadi saya meninggalkan mesej untuk rakan saya dan memberikan mereka seberapa banyak butiran tentang keberadaan saya seperti yang saya tahu. Kemudian saya menutup lampu bilik dan cuba tidur.

Dalam masa setengah jam, tujuh atau lapan lelaki menyerbu masuk, menarik saya keluar dari katil dan menyepit saya ke tanah. Salah seorang daripada mereka menunjukkan kepada saya peranti elektronik dengan skrin dan menyuruh saya melihat dengan teliti. “Adakah panggilan telefon ini dibuat oleh anda?” dia menuntut. "Adakah anda memanggil polis?"




Saya terperanjat. Bagaimana mereka boleh menangkap saya? Mereka menampar saya dan menegaskan bahawa saya berbohong kerana tidak menghubungi polis.

Kemudian mereka menggeledah bilik itu. Saya telah membawa tiga telefon bimbit dan menyorokkannya di sekeliling bilik. Mereka menemui ketiga-tiganya dan memaksa saya membuka kunci telefon saya. Ketika itulah mereka menemui video dan foto yang saya ambil.

Saya fikir saya telah selesai - satu-satunya perkara yang saya tidak tahu ialah bagaimana saya akan mati. Adakah saya akan dibuang ke laut? Atau ditanam hidup-hidup?
Akhirnya, mereka melemparkan saya ke dalam bilik kecil dan mengunci saya di dalam. Ia benar-benar gelap, dan tiada tandas, hanya kipas ekzos kecil. Saya berada di sana selama dua hari dan hanya diberi nasi kosong dengan sedikit sos untuk dimakan.

Tetapi saya tidak boleh makan apa-apa. Bagaimana saya boleh, di dalam bilik berbau itu?

Saya merasakan rambut saya telah bertukar putih semalaman. Mungkin di sinilah pengakhiran hidup saya. Tetapi pada penghujung hari kedua, mereka membenarkan saya keluar. Mereka bertanya kepada saya: "Adakah ia berasa baik? Adakah ia bagus untuk berada di dalam?”

Saya dibogelkan, dan mereka mengambil gambar dan video. Kemudian mereka mahu merakam saya membawa sekeping bagasi ke kereta, memeluk semua orang dan mengucapkan selamat tinggal serta bertanya khabar dari dalam. Saya menyedari ini supaya mereka boleh mendakwa bahawa saya tidak dipaksa untuk berada di sana.

Selepas itu, mereka memberi amaran kepada saya. "Anda mempunyai dua pilihan," kata mereka. "Sama ada anda terus bekerja atau kami tidak akan membenarkan anda tinggal di Kemboja."

Ini, saya tahu, bermakna mereka akan menjual saya kepada sindiket lain yang boleh memindahkan saya ke negara lain, seperti Myanmar. Saya terlalu takut untuk melakukan apa-apa selain mematuhi. Kemudian mereka menghantar saya kembali bekerja.

Semua telefon saya hilang. Dan mereka melayan saya dengan lebih kasar: Mereka akan menjerit kepada saya dan mengugut untuk membaling kerusi kepada saya.

Saya hilang harapan. Setiap kali saya pergi makan, saya mencari sesiapa yang boleh membantu saya melarikan diri. Tetapi tiada sesiapa. Orang di sana takut mati dan tidak mempunyai keberanian untuk cuba melarikan diri.

Tetapi saya tidak mahu tinggal. Saya mahu melarikan diri, dan akhirnya saya berjaya.

Saya berjaya kembali ke Malaysia — tiga minggu selepas saya pergi — dengan bantuan seseorang. Saya tidak boleh berkata banyak kerana saya tidak mahu meletakkan nyawa orang ini dalam bahaya, tetapi biarlah saya katakan orang ini adalah malaikat saya.

DITAHAN KERANA FITNAH

Perkara pertama yang saya lakukan selepas penerbangan saya mendarat di Kuala Lumpur ialah membuat laporan polis. Tetapi saya diberitahu polis di Pulau Pinang perlu mengendalikan kes itu kerana itu adalah kampung halaman saya.

Saya kecewa, bagaimanapun, apabila saya pergi ke Pulau Pinang. Pegawai polis itu nampaknya tidak mengambil berat. Dia juga sedang makan kerepek sambil bercakap dengan saya. Rakan sekerja di sebelahnya sedang bermain permainan di telefonnya. Saya mendapat tanggapan bahawa mereka tidak fikir kes saya adalah masalah besar.

Kemudian, saya mendapat tahu bahawa apabila penipu mengambil telefon saya, mereka mendapat akses kepada butiran peribadi saya. Mereka mengunci saya daripada e-mel dan akaun media sosial saya. Mereka juga berjaya memindahkan semua wang daripada akaun bank saya di China.

Ini pada penghujung Mei. Apabila saya membuat panggilan susulan kepada polis, inspektor yang menjaga kes saya tidak menjawab sekali.

Secara keseluruhan, saya membuat tiga laporan polis pada bulan Mei dan Jun. (Tan berkongsi salinan laporan dengan CNA Insider. Polis Diraja Malaysia tidak menjawab pertanyaan CNA Insider tentang kemas kini mengenai laporan yang dibuat oleh Tan.)

Saya berasa marah dan teraniaya, jadi saya pergi dalam talian untuk mencari orang yang boleh membantu saya. Melalui Google, saya mendapat tahu tentang Pertubuhan Anti Penipuan Global (Gaso), yang membantu saya menyebarkan berita tentang perkara yang telah saya lalui.

Pengasasnya banyak membantu saya. Dia memperkenalkan saya kepada pemberita, saya juga bertemu beberapa ahli Parlimen, dan kami juga mengadakan sidang akhbar.

Tetapi Julai adalah apabila saya mendapat surat peguam. Seseorang dalam syarikat yang saya temu bual menyaman saya kerana memfitnah, mengatakan saya mereka cerita kerana saya berhutang wang syarikat. (CNA Insider menghubungi peguam plaintif untuk mendapatkan komen, dan mereka menjawab bahawa mereka tidak dapat mendedahkan sebarang maklumat mengenai prosiding mahkamah yang sedang berjalan.)

Ada juga yang menelefon isteri saya di China. Mereka mesti mendapat nombor hubungannya dari telefon saya. Hubungan kami yang sudah renggang - selepas kami berpisah selama lebih daripada dua tahun akibat wabak itu - menjadi lebih teruk oleh kejadian ini.

Saya tidak tahu apa yang mereka katakan, tetapi dia kecewa. "Mengapa anda memberikan maklumat kami kepada orang luar?" dia bertanya kepada saya. Dia berkata dia takut untuk bercakap dengan saya, dan itulah kali terakhir saya mendengar daripadanya.

Dia telah menyekat saya. Apabila saya cuba menggunakan telefon bapa saya untuk menghubunginya, dia juga menyekatnya. Apabila saya menghubungi ibu bapanya, bapanya berkata dia mahu bercerai.

Hubungan kami telah bertahan selama tujuh tahun - itu bukan jangka masa yang singkat.

Saya harap dia akan melihat wawancara ini dan memahami apa yang berlaku kepada saya di Kemboja. Saya boleh bersumpah kepada tuhan bahawa saya tidak melakukan apa-apa keburukan kepada anda. Tolong beri saya peluang untuk menjelaskan, walaupun hanya lima hingga 10 minit.

Pada bulan November, saya mendapat bantuan daripada NGO, Pertubuhan Kemanusiaan Antarabangsa Malaysia. Atas permintaan penasihatnya, bekas ketua polis negara Musa Hassan, polis menugaskan seorang pegawai di unit antipemerdagangan pakar untuk mengambil keterangan saya.

Bulan lalu, pegawai yang menjaga kes itu memberitahu saya siasatan sedang dijalankan. Dia tidak memberi saya butiran lanjut.

Saya kini bergantung kepada derma daripada orang ramai untuk melawan kes saya di mahkamah. Saya benar-benar bimbang kerana saya menentang sebuah organisasi besar.

Saya fikir orang yang ditipu untuk pergi ke Kemboja adalah bodoh, tetapi ternyata saya juga seperti mereka. Saya tidak pernah menyangka ini akan berlaku kepada saya, tetapi ia berlaku.


(Nota editorial: Banyak butiran cerita Tan tidak dapat disahkan secara bebas oleh CNA Insider. Walau bagaimanapun, akaunnya sepadan dengan pengalaman ramai mangsa penipuan pekerjaan lain yang ditugaskan untuk bekerja oleh sindiket penipuan.)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.