Monday, May 13, 2019

Ringgit boleh mencecah 4.20 kepada dolar menjelang akhir tahun - DBS



KUALA LUMPUR: Ringgit boleh menyusut nilai kepada 4.20 berbanding dolar AS menjelang akhir tahun ini kerana peristiwa domestik dan luaran mungkin memberi tekanan kepada mata wang, menurut Penyelidikan Kumpulan DBS.


"Keputusan pilihanraya yang mengejutkan, potensi penurunan harga fiskal dan tindakan dasar monetari hawkish dari AS [Rizab Persekutuan] mungkin menimbulkan ringgit.

"Kami menjangka ringgit akan mencecah 4.20 berbanding dolar AS pada akhir 2018," kata Irvin Seah, ahli ekonomi DBS, dalam nota ekonomi dan strategi semalam.

Ringgit berada pada paras rendah tiga bulan iaitu 3.963 berbanding dolar AS semalam, mencatatkan penurunan 0.34% atau 0.0133 sen daripada penutupan Jumaat lepas sebanyak 3.9497.

"Mata wang yang lemah itu boleh mencetuskan tekanan harga domestik berikutan kecenderungan import yang tinggi di Malaysia," kata Seah sambil menambah harga minyak yang lebih tinggi juga akan memberi kesan langsung kepada harga domestik.

"Namun, penyingkiran kemungkinan barang dan perkhidmatan cukai (GST) mungkin bermakna inflasi yang lebih rendah, walaupun lebih jelas pada garis masa perubahan kebijakan yang berpotensi diperlukan.

Dalam perkembangan baru semalam, kementerian kewangan berkata kadar GST akan dikurangkan kepada 0% berkuatkuasa 1 Jun.

Walaupun demikian, bekas gabenor Bank Negara Malaysia Tan Sri Zeti Akhtar Aziz menjangkakan ringgit akan bertambah baik apabila keyakinan pelabur dipulihkan dalam ekonomi dan negara berikutan kemenangan Pakatan Harapan yang tidak dijangka dalam pilihan raya umum baru-baru ini.

"Saya percaya fundamental masih ada (utuh). Apabila rejim dan keadaan fiskal bertambah baik, ia juga akan menyumbang kepada penarafan yang lebih baik, "katanya kepada media pada Selasa.

Dalam nota strateginya, DBS juga memproyeksikan ekonomi Malaysia akan berkembang sebanyak 5.4% pada suku pertama 2018 berbanding dengan 5.9% pada suku sebelumnya, sambil menyatakan bahawa prospek pertumbuhan jangka pendeknya terus meningkat, momentum boleh melamban berbanding tahun lepas.

"Dengan keadaan ekonomi yang normal dan tekanan inflasi meningkat namun tidak mengancam, bank pusat kemungkinan besar akan mengekalkan dasar monetari yang stabil," kata DBS.

Ia meramalkan kadar dasar semalaman untuk kekal stabil 3.25% untuk selebihnya 2018 dan menuju ke 2019.

Ia menjangkakan pergerakan inflasi ke atas menjadi beransur-ansur apabila tekanan inflasi kekal direalisasikan, sebahagiannya menjadi asas yang tinggi tahun lepas. "Ini membuat semakan menurun ke ramalan inflasi untuk 2018 kepada 2.6% daripada 3.5% sebelum ini."

Sementara itu, ramalan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) suku pertama MIDF Research sedikit lebih tinggi pada 5.5%.

MIDF juga mengekalkan unjuran pertumbuhan tahun penuh pada 5.5% sebagai faktor yang boleh menghalang pertumbuhan kadar termasuk kesan asas tidak menguntungkan, tekanan inflasi, dan sedikit penurunan dalam perbelanjaan swasta.

Berikutan kelembapan perbelanjaan swasta pada suku keempat, MIDF juga melihat pelaburan swasta menurun, "memandangkan penunjuk utama seperti pinjaman modal kerja menyusut 17% tahun ke tahun" manakala import barangan modal berkurangan kepada 3.3% pada suku berbanding dengan tahun sebelumnya.

MIDF mengamati kelembapan itu walaupun terdapat lonjakan ekonomi yang tinggi di tengah-tengah perbelanjaan domestik yang kukuh dan perdagangan luaran yang mantap.

"Kami juga percaya kenaikan harga komoditi beransur-ansur akan terus berkembang industri yang berkaitan dengan komoditi pada 1Q18 (suku pertama 2018)."

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.