Monday, May 27, 2019

Indonesia mengangkat keruntuhan media sosial yang menyasarkan tipuan semasa pergolakan



JAKARTA • Indonesia hari ini mengangkat sekatan media sosial sementara yang dikenakan untuk menghentikan penipuan dalam talian apabila keganasan meletus selepas pengumuman keputusan pilihan raya rasmi minggu lalu.

Pegawai Perhubungan Kementerian Komunikasi, Semuel Abrijani Pangerapan memberitahu sidang media bahawa media sosial telah kembali normal.

Sekatan berlaku pada Rabu lalu selepas rusuhan berlaku di ibu negara Indonesia berikutan bantahan terhadap kemenangan Presiden Joko Widodo dalam pemilihan bulan lalu.

Lapan orang terbunuh dan lebih daripada 900 cedera apabila para penyokong calon kalah presiden yang kalah, Prabowo Subianto turun ke dalam keganasan, dengan menembak gas pemedih mata dan peluru getah polis serta menggunakan meriam air untuk memadamkan kerusuhan.

Encik Prabowo, seorang jeneral pensiunan, mendakwa pilihan raya itu dicurangi.

Agensi pengawas pemilihan mengatakan tidak ada bukti penipuan sistematik, dan pemerhati bebas mengatakan undi itu bebas dan adil.

Pihak berkuasa menyalahkan kenaikan tipuan dalam talian, ada yang menyeru serangan ganas selepas pilihan raya, untuk menimbulkan ketegangan, dan membawa sekatan media sosial untuk menghalang "provokasi".

Langkah yang dikenakan ke atas keupayaan untuk memuat naik video atau foto di platform media sosial seperti Twitter, Facebook dan platformnya Instagram dan WhatsApp.

Kekangan telah dikritik oleh tokoh pembangkang sebagai autoritarian. Encik Pangerapan berkata kerajaan merancang untuk mengetatkan peraturan sedia ada untuk memerangi tipu daya dalam talian.

"Kami akan menjadikannya kewajipan untuk semua platform media sosial untuk secara aktif menghapuskan tipuan dan berita palsu," katanya.

Pada sidang akhbar yang sama, polis mengatakan video viral yang menunjukkan pihak polis menewaskan seorang lelaki di Jakarta semasa pergolakan itu adalah tulen, tetapi menambah bahawa tuntutan bahawa dia telah meninggal adalah palsu. Polis berkata dia telah ditangkap kerana membantu menghasut rusuhan.

Sementara itu, polis menahan seorang lelaki pada hari Jumaat dituduh mencipta kempen menentang etnik Cina etnik untuk menghasut kebencian kaum, di tengah-tengah percambahan khabar angin yang mendakwa penglibatan Cina dalam pergolakan pasca pilihan raya yang menimbulkan kebimbangan terhadap keganasan etnik.

Polis mengatakan, suspek itu membuat satu tipu daya palsu menggunakan gambar tiga pegawai polis Indonesia ketika protes minggu lalu dengan kapsyen menggambarkan mereka sebagai askar Cina rahsia berdasarkan "mata yang licik" mereka.

Mereka membentangkan suspek dalam jumpsuit oren dan topeng muka pada sidang akhbar pada hari Jumaat, bersama-sama dengan tiga lelaki yang digambarkan sebagai pegawai dalam foto tersebut, yang dikerahkan ke Jakarta dari pulau Sumatra, Indonesia. "Kami adalah polis briged sebenar Indonesia, kami bukan pegawai China," kata salah seorang lelaki.

Orang-orang etnik etnik Cina membentuk kurang daripada 5 peratus daripada penduduk 260 juta orang di negara Islam paling ramai di dunia.

Banyak tokoh perniagaan yang berjaya adalah orang Cina, dan masyarakat telah menjadi sasaran pada masa lalu keganasan etnik dan diskriminasi atas kekayaan yang dirasakannya.

Pengaruh China daratan, rakan perdagangan terbesar Indonesia setakat ini, juga merupakan isu sensitif.

Beberapa warga China berkata bahawa jumlah sentimen anti-Cina di media sosial telah mendorong mereka untuk mengambil langkah berjaga-jaga keselamatan.

Mengutip pengalamannya semasa rusuhan anti-China yang mengiringi kejatuhan diktator Suharto pada tahun 1998, seorang lelaki memberitahu Reuters dia telah membeli sebuah tongkat besbol, semburan lada dan pistol untuk melindungi dirinya sendiri "sekiranya berlaku". Dia meminta untuk tidak dikenal pasti.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.