Saturday, June 1, 2024

Singapura melabur AS$222 juta untuk membangunkan komputer kuantum

 


Singapura mengumumkan pelaburan hampir AS$222 juta (S$300 juta) dalam tempoh lima tahun akan datang untuk membangunkan komputer kuantum dan kumpulan bakat di bawah Strategi Kuantum Kebangsaan (NQS).


Ia juga telah melancarkan Pelan Hala Tuju Pusat Data Hijau (DC) untuk membimbing kemampanan digital dan carta laluan pertumbuhan hijau untuk DC, menyokong pembangunan AI dan pengiraan.


Pengkomputeran kuantum ialah teknologi baru muncul yang menggunakan prinsip fizik kuantum untuk menyelesaikan masalah yang terlalu kompleks untuk komputer klasik. Ia juga dijangka membuka kunci kemajuan baharu dalam kuasa pengkomputeran mentah, simulasi dan pengoptimuman yang berpotensi untuk merevolusikan industri dan memacu inovasi.


Timbalan Perdana Menteri Singapura dan Pengerusi Yayasan Penyelidikan Nasional Heng Swee Keat berkata, sama seperti pendigitalan semasa pandemik Covid-19 dan AI hari ini, teknologi kuantum memegang janji sebagai gelombang kemajuan teknologi seterusnya.


Beliau melancarkan NQS yang memfokuskan kepada empat penambahbaikan strategik termasuk kecemerlangan saintifik dalam penyelidikan kuantum, mengukuhkan keupayaan kejuruteraan, membangunkan saluran paip bakat dan memupuk inovasi dan perkongsian perusahaan untuk membina industri kuantum yang bertenaga.


Heng berkata NQS akan menyokong inisiatif pembiayaan untuk meningkatkan Pusat Teknologi Kuantum (CQT) dan Program Penderia Kuantum Kebangsaan untuk meningkatkan keupayaan Singapura dalam teknologi penderiaan kuantum.


Program ini akan membantu mewujudkan kerjasama dengan rakan industri dalam projek penyelidikan dalam pelbagai bidang, termasuk pemantauan alam sekitar dan pengimejan bioperubatan.


Jumlah itu juga akan dibelanjakan untuk Inisiatif Pemproses Kuantum (NQPI) yang ditubuhkan untuk membolehkan Singapura mereka bentuk dan membina pemproses kuantum praktikalnya sendiri dan Skim Biasiswa Kuantum Kebangsaan (NQSS) untuk memacu pembangunan bakat.


Pelan jalan hijau DC


Menteri Kanan Negara bagi Komunikasi dan Penerangan Singapura, Dr Janil Puthucheary, pelan hala tuju Green DC baharu menyasarkan untuk menyediakan sekurang-kurangnya 300 megawatt kapasiti tambahan dalam tempoh terdekat, dengan lebih banyak lagi melalui penggunaan tenaga hijau.


Kapasiti tambahan itu bertujuan untuk menyemai cara inovatif untuk mempercepatkan kecekapan tenaga, serta cara hibrid untuk meningkatkan kapasiti melalui tenaga hijau.


Pelan Hala Tuju juga menggariskan rancangan Pihak Berkuasa Pembangunan Media Infocomm untuk bekerjasama dengan industri untuk mempercepatkan kemampanan DC dengan meningkatkan kecekapan pada tahap perkakasan dan perisian.


Ia juga akan mendorong penggunaan tenaga hijau untuk mengembangkan kapasiti, dan meneroka untuk menggunakan ini pada skala dari masa ke masa untuk memaksimumkan ruang untuk pertumbuhan DC yang berterusan.


SINGAPURA – Usaha Singapura untuk mengukuhkan dirinya sebagai kuasa kuantum telah menerima tambah nilai pelaburan hampir $300 juta dalam tempoh lima tahun akan datang apabila perlumbaan global untuk menggunakan komputer generasi akan datang semakin panas.


Jumlah itu akan dibelanjakan untuk kajian, melatih 100 pakar tempatan setiap seorang daripada peringkat PhD dan sarjana, dan menawarkan geran kepada usaha penyelidikan untuk membina komputer dan peralatan kuantum secara tempatan.


Tambah nilai $295 juta menambah belanjawan penyelidikan dan pembangunan $400 juta yang telah dicurahkan pihak berkuasa ke dalam teknologi kuantum sejak 2002, apabila Yayasan Penyelidikan Kebangsaan membuat pelaburan pertamanya.


Pelaburan dan rancangan untuk sektor kuantum diumumkan pada 30 Mei oleh Timbalan Perdana Menteri Heng Swee Keat, yang bercakap pada Sidang Kemuncak Asia Tech x yang diadakan di Capella Singapura. Persidangan dari 29 hingga 31 Mei mengumpulkan pemain industri teknologi global untuk perbincangan dan perbincangan mengenai pendigitalan.


Komputer kuantum boleh menggunakan sifat cahaya atau atom untuk menyelesaikan masalah yang terlalu kompleks untuk komputer tradisional, dan dijangka membawa kepada penemuan baharu dalam bidang perubatan, bahan dan kecerdasan buatan (AI) yang lebih baik.


Mengumumkan Strategi Kuantum Kebangsaan, DPM Heng berkata bahawa sama seperti pendigitalan semasa pandemik Covid-19 dan AI hari ini, teknologi kuantum memegang janji sebagai gelombang kemajuan teknologi seterusnya.


Teknologi itu dijangka memberikan keupayaan pemprosesan yang jauh lebih tinggi yang akan memajukan banyak bidang, seperti penemuan dadah, keselamatan siber yang dipertingkatkan dan model AI yang lebih maju, tambahnya.


Sektor kuantum dijangka mencipta antara $600 bilion dan $1.1 trilion dalam nilai ekonomi secara global dalam tempoh 30 tahun akan datang, menurut anggaran daripada Boston Consulting Group. Gergasi teknologi seperti IBM, Google dan lain-lain dari China telah membuat kemajuan dalam perlumbaan ke komputer kuantum, tetapi masih belum mengeluarkannya ke pasaran.


"Walau bagaimanapun, masih terdapat banyak cabaran untuk merealisasikan komputer kuantum," kata DPM Heng, sambil menambah bahawa pembangun sedang mencari cara terbaik untuk menyejukkan sistem dan meningkatkan ketepatan keputusan komputer.


"Penyelidik di seluruh dunia juga mengejar pendekatan berbeza untuk mencapai skala dalam pengkomputeran kuantum dan berdaya maju secara komersial," katanya.


Sebagai sebahagian daripada strategi kuantum Singapura, $295 juta yang diperuntukkan daripada rancangan Penyelidikan, Inovasi dan Perusahaan 2025 akan mengutamakan empat bidang: kajian saintifik, bakat, perusahaan dan keupayaan kejuruteraan, kata Pejabat Kuantum Kebangsaan dalam satu kenyataan.


Pejabat itu akan mengetuai usaha nasional, mengawasi ekosistem pengkomputeran kuantum daripada usaha niaga hingga ke akademik.


Antara keutamaannya ialah membina pemproses kuantum Singapura sendiri bagi memastikan ia kekal berdaya saing di peringkat global.


Ia bertujuan untuk mengawasi pembangunan cip merentasi pelbagai platform pemprosesan kuantum sementara teknologi itu berkembang, kata ahli fizik Jose Ignacio Latorre dari Pusat Teknologi Kuantum semasa taklimat pada 28 Mei.


Platform global yang berbeza meneroka pelbagai kaedah untuk membina pemproses kuantum, masing-masing menggunakan sifat fizikal yang berbeza untuk menjana pengiraan kuantum.


Tumpuan merentasi pelbagai platform akan membantu Singapura berdaya saing, walau apa pun hala tuju penyelidikan kuantum, kata Profesor Latorre.


Untuk menyokong pengembangan bidang kuantum di sini, sejumlah 200 pelajar peringkat PhD dan sarjana akan ditawarkan biasiswa tempatan untuk mengembangkan kumpulan bakat kuantum Singapura, yang mempunyai kira-kira 350 penyelidik termasuk pelajar, kata pengarah eksekutif Pejabat Kuantum Kebangsaan Ling Keok Tong .


Pejabat Kuantum Kebangsaan juga akan mengeluarkan panggilan geran kepada penyelidik untuk bekerjasama dengan industri mengenai cara untuk mengatasi halangan teknikal utama pada platform yang baru muncul.


Di samping itu, penyelidik akan memberi tumpuan kepada membina penderia kuantum seperti alat pengimejan bioperubatan dan penderiaan jauh untuk mengesan deposit bawah tanah bahan berharga. Penderia kuantum mempunyai potensi untuk mengesan perubahan yang sangat kecil dalam persekitaran dan boleh digunakan dalam pemantauan alam sekitar, kejuruteraan awam dan sistem navigasi yang tepat, kata pejabat itu.


Penyelidik juga akan meneroka kajian saraf menggunakan kuantum, yang berpotensi membolehkan pemikiran diterjemahkan.


Prof Latorre berkata: "Saya fikir dalam tempoh lima tahun akan datang, kita akan melihat mesin yang menakjubkan, dan kita perlu berada di sana sebagai negara Dunia Pertama."


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.