Saturday, May 18, 2024

Lawrence Wong mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri keempat Singapura

 


Dia berikrar untuk melakukannya dengan pengetahuan dan kemampuan terbaiknya, tanpa rasa takut atau pilih kasih, kasih sayang atau niat jahat.


Ini disaksikan oleh Ketua Hakim Negara Sundaresh Menon.


Presiden Tharman Shanmugaratnam kemudiannya menyerahkan surat cara pelantikan kepada Encik Wong, secara rasmi mengisytiharkan beliau sebagai Perdana Menteri.


Dalam ucapan pertamanya sebagai Perdana Menteri, Encik Wong juga bercakap dalam bahasa Melayu, berkata beliau merasa rendah diri dan berbesar hati untuk diamanahkan dengan tanggungjawab itu.


Beliau berkata beliau akan "turun padang" (Bahasa Melayu untuk turun padang) untuk melibatkan rakyat dan bekerja keras untuk meningkatkan kualiti hidup mereka.


PM Wong menambah bahawa masa depan akan mencabar, tetapi sebagai rakyat yang bersatu, rakyat Singapura boleh merebut peluang untuk membina Singapura yang lebih baik.


Selepas bercakap dalam bahasa Mandarin, beliau menunjukkan bagaimana Singapura telah mengharungi ribut demi ribut sejak kemerdekaannya dan telah muncul lebih kuat setiap kali.


PM Wong berkata: "Kami telah mencapai ini bukan dengan menafikan perbezaan kami, tetapi dengan menerimanya."


“Apabila isu timbul antara komuniti - dan dari semasa ke semasa, mereka akan - kami tidak menonjolkan perbezaan kami. Sebaliknya, kami menerima mereka."


“Sebagai Perdana Menteri, saya akan memimpin dan memikul tanggungjawab atas keputusan yang saya ambil,” tambah PM Wong.


“Tetapi saya juga akan melibatkan diri dan memaksimumkan gabungan tenaga, imaginasi dan kekuatan semua rakyat Singapura.


"Inilah cara kita membawa negara kita ke hadapan dalam dunia yang berbahaya dan bermasalah ini."

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.