Saturday, November 24, 2012

Bagaimana hendak mengurangkan rasa malu dan lebih yakin pada diri sendiri

Malu, adalah satu keadaan yang menjejaskan hampir 50 peratus daripada peringkat usia tak kira remaja atau sudah berumur kepada individu. Keadaan ini boleh disebabkan oleh pelbagai isu termasuk: faktor-faktor biologi, budaya, pengasingan yang rendah konsep kendiri dan sosial yang boleh berlaku akibat pergantungan yang semakin meningkat kami pada teknologi. Selalunya, orang yang malu mempunyai masa yang sukar dalam situasi sosial yang boleh menjejaskan prospek pekerjaan dan hubungan interpersonal. Seseorang yang berhasrat untuk mengatasi malu mesti mengamalkan aktiviti-aktiviti yang akan membina keyakinan.



Arahan

1
Lihatlah orang di mata dan senyuman apabila anda lulus rakyat dalam kehidupan seharian anda. Mula dengan satu orang sehari dan bekerja secara beransur-ansur sehingga anda mampu untuk tersenyum pada orang yang paling anda menghadapi. Tersenyum kembali pada mereka yang tersenyum pada anda pertama. Ingatlah bahawa tersenyum membuat anda kelihatan lebih mesra yang boleh membuat ia lebih mudah bagi orang ramai untuk mendekati anda.

2
Sertai kelab yang mempunyai acara sosial biasa dan menjadi terlibat secara aktif dalam aktiviti-aktiviti. Tanya untuk menyertai jawatankuasa kecil supaya anda mulanya berinteraksi dengan beberapa orang, anda boleh menjadi selesa dengan. Pergi ke sebagai acara kelab banyak yang mungkin.

Ambil kelas dan membangunkan kemahiran yang anda telah sentiasa mahu untuk memperoleh. Kongsi kejayaan anda di dalam kelas dengan ahli-ahli, positif menggalakkan keluarga dan rakan-rakan dan membenarkan diri anda untuk merasa bangga pada apa yang anda mencapai.

4
Katakanlah "hi" kepada jiran sebelah anda apabila anda pergi dan mengambil surat. Menyambut kedatangan mereka lihat setiap minggu. Mengakui orang lain adalah satu cara yang anda boleh mula untuk memecahkan melalui dinding rasa malu anda.

5
Dapatkan model rambut yang baru atau membeli baju yang sesuai dengan anda dengan baik. Beli sepasang kasut yang anda telah mengintai tetapi merasakan terlalu berani. Perasaan yang baik mengenai diri anda adalah cara terbaik untuk memberi anda keyakinan yang anda perlukan untuk memulakan berjuang rasa malu anda dan kurang menarik.

6
Hentikan rungut apabila orang bercakap kepada anda. Jawab orang dalam nada yang jelas yang mudah didengar tetapi tidak terlalu kuat dan anda akan mendapati bahawa orang yang benar-benar mendengar kepada anda. Pengetahuan ini akan membantu meningkatkan keyakinan diri dan membantu anda berurusan dengan malu anda.

7
Memanggil kawan-kawan anda dan keluarga tahu bahawa anda bekerja untuk mengatasi malu dan mendapat keyakinan yang lebih pada diri sendiri. Tanya bahawa mereka membantu anda dengan memperkenalkan anda kepada orang-orang lain dan aktiviti-aktiviti yang boleh menarik anda keluar dari kelemahan anda, dan dengan mengingatkan anda tentang ciri-ciri yang baik anda miliki. Beritahu mereka bahawa mereka adalah sebahagian penting daripada proses anda mengatasi cabaran-cabaran ini.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.