Tuesday, January 23, 2024

Sindiket penipuan yang didakwa terlibat dalam panggilan 'kawan palsu' ditumpaskan di Singapura-Malaysia

 


SINGAPURA: Pasukan Polis Singapura (SPF) dan Polis Diraja Malaysia telah membongkar sindiket yang dipercayai terlibat dalam penipuan panggilan "rakan palsu" yang menyasarkan warga Singapura.


SPF berkata dalam kenyataan akhbar pada Selasa (23 Jan) bahawa polis Malaysia menyerbu dua pangsapuri di Johor pada 16 Jan dan menahan lima lelaki warga Malaysia berusia antara 19 dan 36 tahun.


Siasatan awal mendedahkan sindiket itu memulakan operasi penipuan mereka pada Jun lalu dan dipercayai bertanggungjawab terhadap lebih 500 laporan polis yang dibuat, dengan jumlah kerugian lebih S$1.4 juta (AS$1 juta).


Lima lelaki itu diekstradisi ke Singapura pada Selasa dan akan didakwa atas tuduhan konspirasi menipu pada hari Rabu.


Jika sabit kesalahan, mereka boleh dipenjara sehingga 10 tahun dan denda.

Dari Januari hingga November 2023, lebih 6,300 orang menjadi mangsa penipuan panggilan "rakan palsu", dengan jumlah kerugian berjumlah sekurang-kurangnya S$21.1 juta.


SPF dan polis Malaysia telah bekerjasama dan berkongsi maklumat mengenai penipuan ini.

Encik David Chew, pengarah Jabatan Hal Ehwal Komersial (CAD) SPF, mengucapkan terima kasih kepada polis Johor "atas sokongan padu dan komitmen mereka dalam menangani sindiket jenayah transnasional".


“Pasukan Polis Singapura telah bekerjasama rapat dengan Polis Diraja Malaysia untuk mengesan dan melumpuhkan sindiket penipuan transnasional ini yang memangsakan rakyat kita,” katanya.


"Kami akan terus mengambil tindakan tegas terhadap individu yang mengekalkan e-scam walaupun mereka berpangkalan di luar negara."


Penipuan "rakan palsu" seperti itu biasanya melibatkan penipu yang menghubungi mangsa melalui mesej teks atau panggilan telefon, berpura-pura menjadi seseorang yang mereka kenali, dan kemudian meminta bantuan kewangan.


SPF mengingatkan orang ramai tentang ancaman yang ditimbulkan oleh penipuan sedemikian dan berhati-hati dengan panggilan sedemikian.


Bagi mengelak daripada menjadi mangsa penipuan sedemikian, polis menasihatkan orang ramai supaya mengambil langkah seperti memasang aplikasi mudah alih ScamShield, menetapkan had transaksi untuk perbankan internet dan membolehkan pengesahan dua faktor.


Individu harus menyemak tanda penipuan dengan sumber rasmi – seperti tapak web Amaran Penipuan – dan menghubungi talian bantuan anti-penipuan, serta mengesahkan sebarang permintaan dengan ahli keluarga dan rakan melalui cara alternatif seperti pertemuan fizikal dan panggilan video.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.