Wednesday, March 21, 2012

Megapa kita merasa takut dan hina sesama sendiri?












Merasa diri kita itu hina dina dan tidak berguna di sisi mana-mana juga makhluk ALLAH adalah ditegah oleh ALLAH. Ia merupakan sifat terkeji yang patut dijauhi.
Firman-Nya:
Terjemahannya: Janganlah kamu takut pada seseorang makhluk tapi takutlah kepada-Ku. (Al Maidah: 44)
Terjemahannya: Janganlah kamu rasa terhina dan sedih padahal kamulah yang tinggi selagi kamu beriman. (Ali Imran: 139)

Rasa hina dan rasa lemah hanya dibenarkan oleh ALLAH kepada kita lalah terhadap diri-Nya. Yakni kita diperintahkan untuk rasa hina dan lemah di sisi ALLAH. Sebab hakikatnya kita memang ciptaan ALLAH dari setitis air yang hina. Dari air itulah ALLAH bentukkan kita ini. Kalau ALLAH biarkan wajah asal kita, ertinya kita cuma setitis air yang hinadina dan terlalu lemah.

Sebab itu rasa kehambaan ke hadrat ALLAH perlu kita suburkan sungguh-sungguh dalam hati kita. Di antaranya rasa hina di hadapan Tuhan. Namun begitu kita tidak boleh merasa hina dan lemah di sisi manusia. Tiada sebab mengapa kita mesti melihat ada manusia lain lebih hebat dari kita sehingga kita takut dan rasa terhina di hadapannya. Jangan sampai kita menghina diri pada sebarang makhluk. Kerana di sisi ALLAH, manusia itu sama saja kecuali hamba-hamba-Nya yang bertaqwa.

Orang bertaqwa lebih mulia daripada orang yang tidak bertaqwa. Siapa yang lebih taqwanya, lebih tinggilah darjatnya di sisi ALLAH. Firman-Nya:
Terjemahannya: Semulia-mulia kamu di sisi ALLAH ialah mereka yang paling taqura di kalangan kamu. (Al Hujurat: 13)

Kalau begitu, tidak bolehlah kita mengukur kemuliaan seseorang kerana ilmunya, jawatan, kekayaan, keturunan dan lain-lain lagi. Dan lagilah tidak boleh kita merasa diri hina, lemah dan kurang di hadapan seseorang yang lebih tinggi jawatannya atau hartanya atau kekayaannya atau ilmunya dari kita. Kita perlu sedar bahawa di sisi ALLAH, apa juga yang berlaku, yang di luar kuasa manusia, itu adalah perkara yang baik.

Misalnya rupa paras. Ia terjadi di luar kuasa manusia. Jadi sekalipun rupa itu buruk,maka di sisi ALLAH atau dalam pandangan Islam, ia adalah baik. Ia bukannya perkara yang buruk atau memalukan. Selain dari itu, termasuk juga perkara yang baik itu ialah apa juga perbuatan atau percakapan atau sikap atau perkataan yang dihalalkan oleh syariat. Sekurang-kurangnya perkara itu hukumnya harus, belum jatuh makruh atau hararn.

Adapun hal yang buruk di sisi ALLAH ialah apa juga yang buruk yang berlaku kerana adanya campurtangan manusia. Sama ada ianya perbuatan atau percakapan atau sikap atau perkataan atau taqdir buruk yang ada campurtangan manusia yang ianya bertentangan dengan syariat. Bila jelas pengertian baik atau buruk menurut pandangan syariat maka orang beriman akan mengambil perkara yang halal itu jadi pegangan dan sikapnya. Manakala yang buruk itu akan ditinggalkan.

Sebab orang beriman itu ialah orang yang berpendirian dan kuat memegang prinsip. Walau di mana dia berada, dia tetap berpegang dengan pendirian dan prinsipnya. Yakni apa yang baik menurut syariat ditegakkan dan apa yang buruk menurut syariat ditinggalkan dan ditentang. Percakapan, perbuatan, tindakan, sikap dan apa juga langkah-langkah yang diperintah sesuai dengan syariat dilakukan tanpa malu-malu. Tidak timbul segan dan tidak rasa terhina walaupun di depan siapa atau dalam suasana apa sekalipun.

Sebab pada mereka, menegakkan hukum-hakam ALLAH dan meninggalkan larangan-Nya adalah kerja-kerja mulia (sekalipun orang ramai memandang hina). Maka tiada sebab untuk rasa terhina atau segan dan malu. Adapun mengapa orang beriman tidak rasa takut atau tidak malu untuk menegakkan hukum-hakam ALLAH adalah kerana mereka mempunyai hati yang cinta dengan ALLAH. ALLAH itu Maha Besar. ALLAH merupakan tempat tumpah rasa cinta paling agung. Kerana cinta itulah maka apa saja kata ALLAH ditaati tanpa segan silu. Cinta itu buta .

Orang beriman tidak peduli lagi pada sindiran dan cemuhan manusia padanya kerana menegakkan syariat ALLAH. Hal itu sudah jadi perkara kecil padanya. Untuk lebih yakin tentang hal ini, cuba fikirkan begini: Kalau kita diperintahkan membuat satu kerja oleh ketua kita, yang dia itu besar pangkat dan berpengaruh serta terkenal garangnya serta dihormati ramai, apa kita rasa sewaktu melakukan kerjanya itu? Adakah dengan rasa suka dan bangga atau dengan rasa malu dan terhina?

Tentunya kita rasa bangga dan suka menjalankan perintahnya itu. Kenapa? Sebab kita rasa kerja yang disuruh oleh orang besar, sekalipun kerja itu kecil saja tapi nilainya tinggi dan mulia. Kita akan dipandang tinggi dan mulia juga kerana menjalankan tugasnya. Sebab itu kadang-kadang kalau orang tidak tanya pun, kita sengaja cari-cari pasal hendak menceritakan pada orang lain bahawa kita sedang buat kerja yang disuruh oleh tuan kita. “Tuan kita itu tadi suruh aku tolong belikan rokoknya!” Begitu kita ceritakan dengan bangga perihal kita disuruh oleh bos untuk buat kerjanya. Sekalipun kerja itu bukanlah istimewa bahkan cuma kerja budak-budak saja.

Tapi kita melakukan dengan bangga.

Tapi apa.kata kalau yang suruh kita ke kedai itu ialah isteri kita yang orang pun tahu si isteri memang suka mengarah-arahkan suami? Kita bukan saja ingin menyorok-nyorokkan hal itu dari orang ramai, bahkan rasa malu dan terhina kerana melaksanakannya. Kita melakukan hanya kerana terpaksa, keranamengelakkan daripada sengketa rumahtangga.

Begitulah hal keadaannya kita ini ketika melakukan apa juga sikap dalam kehidupan harian kita. Adakalanya kita rasa bangga dengan satu sikap kita dan adakalanya pula kita rasa terhina dengan satu sikap yang lain. Orang beriman dengan bangga melakukan apa juga syariat ALLAH sekalipun syariat itu diketawakan oleh orang lain.

Misalnya berpakaian menutup aurat. Ianya dilakukan oleh orang beriman dengan penuh rasa gembira dan puas hati. Sekalipun ianya diejek oleh keluarga atau kawan-kawannya. Dalam hatinya ia berkata: “Kerja yang aku buat ini adalah perintah dari Tuhan Yang Maha Besar, Tuhan yang di dalam kuasa-Nyalah nasib segala makhluk dunia dan Akhirat. Hanya ALLAH yang boleh memberi bekas, yang boleh menentukan selamat atau tidaknya seseorang itu. Kalau begitu, perlu apa aku takut atau malu pada ejekan manusia dalam menjalankan kerja ALLAH ini? Sesuatu yang ALLAH suka, biar seluruh manusia tidak suka, pasti aku akan laksanakan juga. Sebab perkataan ALLAH jauh lebih bernilai dari kata-kata manusia. Sedangkan manusia-manusia yang mengejek aku itu nasibnya juga dalam tangan ALLAH. Dia bukan saja tidak boleh menyelamatkan aku, tapi dirinya pun tidak akan dapat dilepaskan dari azab ALLAH.” Itulah kata-kata hati atau jiwa yang besar; yakni jiwa yang kuat rasa tauhidnya, kuat pergantungan dan keyakinan dengan ALLAH. Hati beginilah yang kuat mendorong manusia bangun menegakkan hukum hakam ALLAH di dalam keadaan masyarakat masih menentangnya.

Tapi bagi orang Islam yang lemah tauhidnya, yakni lemah hatinya, sempit dadanya, kecil jiwanya, mereka tidak berani menegakkan syariat ALLAH dalam keadaan yang tidak mendorongnya. Kalau dibuat juga adalah dengan penuh malu dan rasa terhina. Waktu itu dia melihat manusia dan alam sekitarnya begitu besar, begitu ditakuti, begitu mulia hingga dirinya dirasa terlalu kecil dan hina. Dia menderita berada dalam syariat ALLAH waktu itu. Padanya ALLAH tiada tempat dan tiada harganya. Sekurang-kurangnya dalam suasana itu.

Misalnya dalam majlis makan malam atau kenduri, yang orang ramai di dalamnya tidak sembahyang. Si lemah jiwa tadi pun jadi malu untuk bersembahyang. Dirasa-rasanya orang semua akan ketawakan dia. Jangan-jangan kalau sembahyang dia mencacatkan majlis itu. Atau takut-takut orang di situ akan rasa hati dengan sikapnya itu dan bermacam-macam lagi bisikan halus datang dari jiwa yang sempit itu untuk membuatkan dia rasa takut dan malu untuk sembahyang. Akhirnya tidak jadilah dia sembahyang. Kalau sembahyang juga dengan penuh serba salah, terhina dan malu hingga hilang bahagia.

Itulah akibat sakit lemah jiwa. Berbeza sungguh dengan orang yang kuat dan besar jiwa. Bila tiba saja waktu sembahyang, yang padanya waktu untuk bertemu dengan Raja bagi sekalian alam, yang terlalu penting dalam hidupnya, bahkan menjadi matlamat hidupnya, maka segala-galanya yang lain menjadi kecil saja waktu itu. Sekalipun majlis itu majlis raja-raja penuh dengan adat-istiadatnya. Dia pun terus cari tempat yang sesuai, siap wudhuk, azan, iqamah dan terus sembahyang dengan rasa puas dan bangga. Tiada rasa takut-takut atau terhina dengan kerja itu. Apa dia perlu malu. Dia buat kerja Yang Maha Besar.Sedangkan orang-orang yang ada di dalam majlis itu semuanya maha kecil.Dia pun rasa besar.Sebaliknya hatinya rasa kesal dan sedih mengapa hamba-hamba ALLAH yang lain tidak mahu bersembahyang.Apa mereka tidak kenal Tuhan Yang Maha Besar Itu?Kalau kenal mengapa pula mereka tidak taat padaNya?

Rihal 2 :

Orang yang berjiwa besar berbangga melakukan syariat ALLAH. Dia hidup mengikut Sunnah Nabi dalam apa jua tindak-tanduknya tanpa rasa malu pada sesiapa. Kalau orang tidak malu mengikut Yahudi dan Nasrani, mengapa pula aku perlu malu untuk menurut Sunnah Nabi? Itulah pegangannya. Jadi dia pun berhiburlah melakukan Sunnah Nabi dengan tabah dan sabar. Dalam suasana orang lain berbangga dengan seluar dan necktie., dia berbangga dengan jubah dan serban. Dalam majlis makan, yang orang makan sambil berdiri, dia bangga kerana makan sambil duduk. Orang lain rasa hebat dapat makan dengan menggunakan tangan kiri untuk memegang sudu menyenduk makanan. Tapi dia rasa terhina kalau meniru budaya syaitan itu. Jadi dia pun guna tangan kanan untuk menyenduk makanan. Begitu juga memegang gelas minuman dilakukan dengan tangan kanan tanpa rasa kekok kerana orang lain tidak melakukannya. Demikianlah juga dalam perkara-perkara Sunnah yang besar-besar.

Orang beriman melaksanakannya dengan berani dan bangga. Mereka tidak rasa terhina menghantar anak-anak ke sekolah-sekolah Islam. Juga tidak malu menghantar isteri bersalin. ke klinik-klinik yang menjalankan rawatan secara Islam. Begitu juga tidak segan-segan memboikot ekonomi riba, membaca dan mengusahakan majalah dan akhbar islam. Berdakwah, bercucuk tanam, menternak binatang, berniaga dan lain-lain kerja sendiri terutamanya dalam perkara-perkara yang diperintah dan digalakan oleh Islam. Bahkan mereka rasa terhibur dan bangga dapat melakukan itu semua. Sekalipun ada tentangan dan cemuhan dari orang-orang yang tidak suka dengan sikapnya itu.

Orang-orang yang tidak kuat iman, dunia mereka menjadi sempit. Yang mereka malukan bukan saja untuk menjalankan perintah-perintah ALLAH, bahkan. hal-hal kehidupan mereka yang kira-kira orang tidak suka pun malu untuk diakui dan dihadapi. Misalnya; malu untuk mengaku sebagai petani atau nelayan. Sebab kerja-kerja tersebut dipandang oleh orang lain tidak standard. Walhal kerja itu sebenarnya mulia di sisi ALLAH. Kerja bersih dan tidak syubhat yang dituntut oleh syariat. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
” Kerja yang mulia itu ialah berniaga dan bertani.”

Malu dan rasa hina kerana tidak ada sijil tinggi, cuma SRP misalnya. Walhal hal itu bukannya hal yang memalukan. Di sisi ALLAH kelulusan akademik bukan ukuran mulia tidaknya seseorang. Bahkan tidak menjadi ukuran berilmu atau tidaknya seseorang itu. Hanya taqwa yang menjamin kemuliaan dan ketinggian seseorang. Kalau begitu apa perlu malu memiliki sijil yang rendah. Dengan ditaqdirkan kita tidak lulus tinggi-tinggi itu, kita jadi orang yang insaf kehambaannya lalu mahu berbakti kepada Allah . Sebab hampir semua cerdik pandai hari ini `:termasuk ulama-ulamanya sangat lalai dari ALLAH, sombong dengan kemampuan dan gila dunia serta tidak pedulikan hukum-hakam ALLAH.

Seterusnya umat Islam hari ini rasa hina diri (inferiority complex) kalau wajahnya hodoh. Hingga tidak mahu bergaul dan terus mengasingkan diri dari masyarakat. Dia rasa terhina kerana pemberian ALLAH itu. Walhal ALLAH itu sayangkan dia sepertilah sayangkan hamba-hamba-Nya yang cantik. Bahkan mungkin lebih lagi kerana dengan wajah hodoh itu dia sentiasa merasa kekurangan diri disisi ALLAH dan tidak angkuh atau sombong serta tidak ujub atau menunjuk-nunjuk. Insaf akan kehambaannya. Maka ia akan takut dan taat pada ALLAH. Hal ini tidak dapat dikecapi oleh hamba-hamba yang cantik molek, yang lalai oleh nikmat tersebut. Kalau begitu mengapa rasa terhina di sisi kawan-kawan sehingga mengurung diri di rumah konon tidak mahu menunjuk muka hodoh itu.

Seperkara lagi yang orang kita malukan ialah kalau dia belum kahwin walhal umurnya sudah Ianjut. Perkara ini sepatutnya tidak perlu dimalukan. Ia adalah taqdir yang baik dan suci. Tidak ada aib atau hinanya menjadi orang yang belum kahwin. ALLAH mahu menguji keyakinan dan kecintaan pada-Nya. Bahawa orang yang cukup dengan ALLAH, suami hanya alat bukan matlamat. Alat yang boleh ada dan boleh tiada. Mencari keredhaan ALLAH bukan mesti dengan adanya suami. Berapa ramai wanita yang jadi lalai dan rosak imannya selepas berkahwin? Jadi kalau kita dapat pertahankan iman, sekalipun tidak ada suami, itu lebih baik daripada perempuan yang bersuami tapi hanyut dalam arus rumahtangga.
Kalau begitu, buangkan sajalah rasa malu atau rasa hina diri kerana tidak kahwin. Kuatkan hati dengan berkata: ; ni adalah qada dan qadar ALLAH pada azali lagi.” mudian hiduplah dengan tenang dan hadapilah asyarakat dengan sebaik-baiknya.

Mengapa kita menyeksa dan menghina diri sendiri sedangkan kita tidak bersalah? Malu dan rasa hina diri hanya boleh pada perkara-perkara yang haram dan makruh. Yakni malu kerana melakukan dosa-dosa dengan ALLAH. Misalnya malu mendedahkan aurat di tengah ramai. Malu untuk bergaul bebas dengan perempuan atau lelaki ajnabi. Suami isteri malu untuk berpegang tangan dan bercumbu di khayalak ramai. Malu bekerja dengan orang kafir. Malu jadi kerani di kilang Jepun. Malu mendedahkan gambar wanita, malu merokok, malu main judi, berbohong, bergurau berlebih-lebihan, berkelakar di depan orang-ramai, malu berlagak macam orang kafir dan lain-lain lagi.

Hal-hal yang beginilah yang patut kita rasa terhina dan jijik kerana ia dipandang hina oleh ALLAH.Tapi mengapa kita tidak mengukur hina dan mulia mengikut ukuran ALLAH. Sehingga ke hari ini menjadi bangsa yang malu bukan pada tempat.Takut pun bukan pada tempatnya dan rasa hina diri ada sesama makhluk. Akibatnya kita rugi dan menanggung susah yang tidak ada faedah dan kebaikan apa-apa. Sepatutnya kita adalah orang-orang ALLAH untuk membesar-besarkan syiar ALLAH. Sebab syiar ALLAH itu kalau dibesar-besarkan akan memperlihatkan indah dan gagahnya Islam itu. ALLAH memerintahkan ditegakkan syiar-Nya dengan berfirman:
Terjemahannya: ” Barang siapa membesarkan syiar ALLAH sesungguhnya ia daripada hati yang bertaqwa.” (Al Haj : 32)

Rihal 3 :

Kalau orang-orang kafir dan musuh-musuh ALLAH itu sangat membesarkan budaya hidup mereka dengan berani, bangga dan berpengaruh ke dalam masyarakat, mengapa kita orang Islam yang cintakan agama ALLAH dan Rasul tidak menentang mereka itu menggunakan syiar ALLAH. Misalnya di padang-padang bunga, di tepi-tepi pantai atau di tempat peranginan yang cantik dan indah ciptaan ALLAH tempat orang buat maksiat. Kita datangi pula untuk bersembahyang jemaah, berusrah, bertahlil dan lain-lain lagi bagi melahirkan syiar ALLAH.

Di tempat orang-orang berfoya-foya terutamanya, kita usahakan program-program seni budaya Islam seperti nasyid, bacaan Al Quran, zikir, selawat dan lain-lain lagi. Sebarkan salam di mana-mana. Edarkan bahan bacaan Islam sama ada akhbar atau majalah di tengah-tengah kawasan orang berurus dengan media-media lucah dan sia-sia. Bukan itu saja bahkan dengan beraninya kita bangunkan sistem hidup yang Islamik yang bertentangan dengan sistem hidup mereka. Yakni sistem kemasyarakatan, ekonomi, pendidikan, perubatan, perhubungan, politik, akhlak, pertanian, perkilangan dan lain-lain. Kita bangunkan itu semua bukan dengan takut-takut atau malu-malu tetapi dengan bangga dan berani kerana ALLAH, demi meninggikan syiar-Nya. Bukankah pada ALLAH itu cinta agung kita? Apa perlu rasa terhina dengan makhluk?

Kalaulah umat Islam boleh melakukan semuanya ` itu nescaya agama Islam tidaklah sampai merasa asing di tengah-tengah penganutnya sendiri seperti hari ini. Dan tidak mustahil hal ini boleh berlaku sekiranya punca atau penyakit yang merosakkan umat Islam lama ini diubati dan dibuang jauh-jauh dari mereka. .. Iaitu penyakit hina diri (inferiority complex) untuk menegakkan hukum ALLAH. Sekurang-kurangnya cara untuk mengatasinya:

1.Suburkan jiwa dengan merasakan ALLAHlah yang Maha Besar. Sehingga dalam hidupnya ALLAH saja yang dibesarkan, diagung-agungkan, dipuja-puji dan tempat pergantungan hidup matinya. Bila perasaan ni sudah bertapak di hati, tidak akan berlaku lagi pemujaan pada makhluk, membesar-besarkan manusia yang berpangkat besar, kaya-kaya, cantik-cantik hingga terasa dirinya hina di hadapan makhluk- makhluk ALLAH itu.

2.Tambahkan ilmu pengetahuan ke dalam fikiran. sebab akal yang tidak dihidupkan dengan ilmu tertamanya ilmu yang bersumberkan wahyu (Al Quran an Sunnah) akan buta. Bila buta akal maka tidak bolehlah ia menolak segala was-was yang datang dari sifat hina diri itu.

3.Semasa kecil lagi kanak-kanak perlu dididik dan didedahkan dalam pergaulan dengan masyarakatnya;supaya pengalaman pergaulan itu menghilangkan rasa canggung atau rasa serba salah atau rasa tidak kena dan lain-lain rasa bila seseorang itu berada di tengah ramai. Seseorang yang dikurung di rumah sejak kecil akan kekok sekali bila dia keluar berhadapan dengan masyarakatnya. Jadilah dia seorang yang berpenyakit hina diri terhadap kawan-kawannya. Hanya didikan dan pengalaman yang boleh mengubatnya:

Dengan tiga langkah tersebut, sekurang-kurangnya kita berharap lahirlah generasi para Sahabat di tengah-tengah masyarakat kita hari ini. Para Sahabat oleh kerana jiwanya besar dan merdeka sekali, seorang` diri pun mereka berani untuk menjadi wakil Rasulullah pergi ke mana-mana negeri yang diarahkan oleh baginda Rasulullah. Umpamanya Sahabat Dehya` Al KaIbi , mengadap Maharaja Rom dan pembesar-pembesarnya dengan seorang diri. Sehingga maharaja tersebut pun hairan dan gerun melihat keberaniannya itu, lalu berbisik kepada pembesarnya: “Kalau beginilah keberanian orang-orang Muhammad, nampaknya kerajaan kita tidak boleh bertahan lama.”

Kalaulah pejuang-pejuang Islam kini terutamanya ulama-ulama, guru-guru, ustaz-ustaz, kadi-kadi dan mufti serta mubaligh-mubaligh dapat menukar haluan hidup menuju kepada ALLAH dan Akhirat, yakni jangan lagi jadikan dunia ini matlamat, insyaALLAH kita akan kembali gagah dan mampu untuk sekali lagi menjadi empayar sebagaimana Sahabat-Sahabat telah membuktikannya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.