Saturday, December 8, 2012

China kebimbangan akhir dunia sudah dekat


China mengambil tarikh Disember 21 - hari dunia adalah disebabkan hingga akhir - serius, dengan pembelian panik lilin menyapu melalui daerah. Malcolm Moore laporan.Buku China yang paling terkenal nubuatan, abad ke 7 Tui Bei Tu, membuat tidak menyebut langsung akhir world.But di wilayah Sichuan, pembelian panik lilin telah melanda melalui dua daerah dalam ketakutan bahawa ramalan kuno Mayan bahawa dunia akan berakhir pada 21 Disember membuktikan untuk menjadi kenyataan.



"Lilin menjual oleh beratus-ratus, dengan pembeli sentiasa datang ke pasaran. Banyak kedai telah kehabisan," kata Huang Zhaoli, pembeli di Pasar Borong Neijing, akhbar Barat China Daily City.Encik Li, pemilik kedai runcit Guangfa di Chengdu, menambah: "Banyak orang telah membeli lilin baru-baru ini Pada mulanya, kami tidak mempunyai idea mengapa Tetapi kemudian kita mendengar seseorang rungut tentang kegelapan yang berterusan.".

Sumber panik telah dikesan kepada pos pada Sina Weibo, versi China Twitter, meramalkan bahawa akan ada tiga hari kegelapan apabila wahyu tiba.Sejak awal bulan Disember, perkataan "Maya" telah diniagakan pada Weibo sebagai berjuta-juta biasanya Cina apatis spekulasi bahawa akhir sudah dekat. "Jika Maya adalah betul, saya tidak akan membayar bil kad kredit saya," adalah satu jawatan yang popular.Di Shanghai, polis telah mengeluarkan amaran awam tentang kiamat. "Akhir dunia adalah khabar angin," polis berkata, dalam pos internet. "Jangan percaya dan jangan menipu".

Seorang jurucakap berkata mereka telah mengendalikan 25 kes-kes yang berkaitan dengan wahyu dalam satu regangan 24-jam. Kebanyakan sindiket penipuan mengambil kesempatan daripada mudah percaya pesara, menggalakkan mereka untuk menyerahkan wang simpanan mereka bagi satu perbuatan lepas amal.Di Nanjing, isteri berusia 54 tahun profesor universiti mengeluarkan £ 100,000 gadai janji di rumah beliau £ 300.000, berkata dia akan menderma wang kepada kanak-kanak yang kurang bernasib baik, berkata beliau berharap untuk "melakukan sesuatu yang bermakna sebelum dunia berakhir".

Bulan lepas, seorang lelaki di wilayah barat jauh Xinjiang dibuat berita apabila beliau menghabiskan simpanan hidupnya £ 100,000 untuk membina bahtera untuk 20 orang.Lu Zhenghai mula membina kapal 65ft pada tahun 2010. "Apabila tiba masanya, semua orang boleh berlindung di dalamnya." Walau bagaimanapun, sebagai pendekatan tarikh akhir, Encik Lu telah dilaporkan kehabisan wang tunai untuk menyelesaikan bot.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.