Friday, December 14, 2012

Kategori fenomena alam dan kejadiannya



Moden penggunaan falsafah

Dalam penggunaan falsafah moden, 'fenomena' istilah telah datang kepada bermakna apa yang dialami seperti yang diberikan. Dalam Disertasi Sulung Immanuel Kant, Pada Borang dan Prinsip Dunia Sensible dan boleh difahami (1770), Kant theorizes bahawa minda manusia adalah terhad kepada dunia logik dan itu hanya boleh mentafsir dan memahami kejadian mengikut penampilan fizikal mereka. Beliau menulis bahawa manusia boleh membuat kesimpulan hanya sebagai banyak sebagai deria mereka dibenarkan, tetapi tidak mengalami objek sebenar itu sendiri. Oleh itu, fenomena yang merujuk kepada sebarang kejadian layak siasatan dan penyiasatan, terutamanya peristiwa-peristiwa yang terutamanya yang luar biasa atau kepentingan tersendiri.  Menurut The Columbia Encyclopedia, "ahli-ahli falsafah moden telah menggunakan 'fenomena' untuk menetapkan apa yang diberkas sebelum penghakiman digunakan

Fenomena saintifik

Dalam penggunaan saintifik, fenomena ini adalah apa-apa peristiwa yang diperhatikan, bagaimanapun biasa ia mungkin, walaupun ia memerlukan penggunaan instrumentasi untuk melihat, rekod, atau mengumpul data mengenainya. Sebagai contoh, dalam bidang fizik, fenomena mungkin menjadi ciri-ciri tenaga, perkara, atau spacetime, seperti pemerhatian Isaac Newton daripada orbit bulan dan graviti, atau pemerhatian Galileo Galilei ini gerakan bandul. Satu lagi contoh- fenomena saintifik boleh didapati dalam pengalaman sensasi anggota hantu. Ini kejadian, sensasi rasa dalam anggota badan dipotong, dilaporkan dengan lebih 70% dipotong. Walaupun anggota tidak lagi wujud, mereka melaporkan masih mengalami sensasi. Ini adalah satu peristiwa yang luar biasa yang menentang logik biasa dan telah menjadi sumber rasa ingin tahu banyak dalam bidang perubatan dan physcological.

Fenomena Mekanikal

Fenomena mekanikal adalah satu fenomena fizikal yang dikaitkan dengan keseimbangan atau gerakan objek

Permata fenomena

Gemology, fenomena ini adalah kesan yang luar biasa optik yang dipaparkan oleh permata. Main-of-color, labradorescence iridescence, adularescence, chatoyancy, asterism, aventurescence, kilauan dan warna perubahan semua fenomena jenis ini

Fenomena Popular

Dalam penggunaan popular, fenomena sering merujuk kepada peristiwa yang luar biasa. Istilah ini paling biasa digunakan untuk merujuk kepada kejadian yang pada mulanya menentang penjelasan atau membingungkan pemerhati. Menurut Kamus Wacana Visual, "Dalam 'fenomena / fenomena' bahasa biasa merujuk kepada sebarang kejadian yang layak nota dan penyiasatan, biasanya satu peristiwa yang tidak diingini atau luar biasa, orang atau hakikat bahawa adalah kepentingan khas atau selainnya yang tidak ketara.

Kumpulan dan fenomena sosial

Fenomena Kumpulan kebimbangan tingkah laku sekumpulan entiti individu, biasanya organisma dan yang paling terutama orang-orang tertentu. Tingkah laku individu sering perubahan dalam persekitaran kumpulan dalam pelbagai cara, dan satu kumpulan mungkin mempunyai tingkah laku sendiri tidak mungkin kepada individu kerana mentaliti kumpulan.
Fenomena sosial terpakai terutama kepada organisma dan orang-orang yang menyatakan subjektif tersirat dalam istilah. Sikap dan peristiwa tertentu kepada kumpulan mungkin mempunyai kesan luar kumpulan, dan sama ada disesuaikan oleh masyarakat yang lebih besar, atau dilihat sebagai menyeleweng, dihukum atau dijauhi.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.