Friday, April 24, 2015

Adakah kejatuhan nilai Ringgit Akan Jejas Singapura



Jiran terdekat kita Malaysia telah menyaksikan mata wang beliau, Ringgit (RM), susut kepada 17 tahun rendah 2.72 berbanding Dolar Singapura (SGD). Dalam dunia yang kita hidup di hari ini, pertukaran asing (forex) pasaran memberi kesan kepada kita dengan cara yang ia tidak digunakan untuk.




Perjalanan Kos Murah Apabila Holiday Di Malaysia

Sebahagian daripada kita mungkin boleh ingat hari-hari di mana kadar pertukaran antara kedua-dua mata wang adalah pada 1 SGD 2 RM, atau lebih rendah. Hari ini, pada kadar pertukaran 2.72, anda mendapat RM tambahan 720 bagi setiap 1000 SGD berubah.

Singapura dalam perjalanan ke Malaysia dalam tempoh beberapa bulan akan datang akan menikmati tawaran yang lebih baik pada hanya kira-kira semua ada - termasuk harga anda petrol pam (tiada cukai tambahan ke atas petrol di sana), makanan dan minuman, hiburan anda, dan yang paling penting, barangan runcit anda. Kami berharap bahawa peningkatan pelancong dari singapura

Kenaikan gaji bagi rakyat Malaysia yang bekerja di Singapura

Rakan-rakan kami di Malaysia di Singapura mendapat kenaikan gaji tahun ini, walaupun tidak ada kenaikan gaji nominal.

Keadaan ini bukan sahaja unik kepada Singapura. Satu trend menarik yang dibawa oleh globalisasi ialah individu yang dibayar saraan tidak berdasarkan kepada mata wang negara mereka, tetapi oleh mata wang negara yang mereka bekerja masuk atau negara asal di mana syarikat itu adalah dari. Ia adalah perkara biasa untuk mencari rakyat Singapura yang bekerja untuk syarikat AS di Singapura yang menerima gaji mereka dalam dolar Amerika Syarikat.

Susut nilai dalam RM yang akan diterjemahkan kepada kuasa membeli yang lebih besar bagi orang-orang ini, sekali gus mengukuhkan tanggapan bahawa ia masuk akal ekonomi untuk tinggal di sebuah negara yang 'murah' ketika bekerja di sebuah negara yang membayar lebih.

Kos yang rendah bagi menjalankan perniagaan di Malaysia

Jika pengguna awam seperti kita dapat mengeksploitasi pembelian barangan pasar raya lebih murah di Malaysia, anda boleh yakin bahawa keuntungan perniagaan tamak mengambil kesempatan penuh juga.

Singapura adalah 2 rakan dagang terbesar Malaysia (China pertama) dengan perdagangan dua hala antara kedua-dua negara berjumlah kira-kira $ 91000000000 $ pada tahun 2012. Produk Malaysia terkenal kerana seperti minyak sawit dan getah kini lebih murah untuk bukan Singapura sahaja, tetapi juga seluruh dunia.

Sama ada produk akhir yang lebih bergantung kepada bahan-bahan mentah menjadi lebih murah kepada pengguna adalah sesiapa meneka, tetapi sekurang-kurangnya, ini merupakan penjimatan kos untuk perniagaan.

Ia boleh, bagaimanapun, menjadi pedang kelebihan dua kali bagi Singapura. Yang berdekatan di antara kedua-dua negara bermakna MNC yang kos sedar mungkin mula melihat merit menempatkan semula pejabat mereka di Malaysia.

Terdapat kira perdagangan. Selain kos, perniagaan perlu mempertimbangkan faktor-faktor lain seperti kestabilan politik, adanya bakat dan persekitaran perniagaan.
Mata kami di sini ialah kerana Malaysia menjadi lebih murah untuk menjalankan perniagaan kerana Ringgit susut nilai, Singapura menjadi lebih mahal berhubung.

Adakah Ringgit Akan Terus susut nilainya?

Melihat pada kadar pertukaran sejarah antara SGD dan RM yang akan menunjukkan susut nilai secara beransur-ansur tetapi jelas RM dalam jangka masa panjang.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.