Monday, September 9, 2019

Jerebu di Malaysia berterusan hingga akhir bulan September



KUALA LUMPUR - Jerebu di Malaysia mungkin berterusan sehingga penghujung bulan ini berikutan kemungkinan hujan lebat yang rendah dan kemungkinan pembakaran terbuka yang tidak terkawal di negara tetangga Indonesia, The Star melaporkan.

Ketua Pengarah Jabatan Meteorologi Malaysia (MetMalaysia) Jailan Simon berkata jerebu perbatasan dijangka berterusan sehingga tempoh monsun barat daya berakhir pada akhir September.

"Kemungkinan hujan lebat di Sumatra (dan) Kalimantan (dalam) Indonesia dan negara kita adalah rendah pada minggu yang akan datang. Oleh itu, kemungkinan negara mengalami jerebu transboundary masih tinggi, terutama untuk kawasan barat dan selatan semenanjung dan barat Sarawak, "katanya dalam satu kenyataan pada hari Sabtu (7 Sept).

Katanya jerebu yang menyelubungi beberapa kawasan di negara ini, terutamanya di pantai barat semenanjung dan barat Sarawak, disebabkan oleh peningkatan kawasan panas di Sumatera dan Kalimantan.

Jerebu itu, katanya, akan bertambah buruk jika pembakaran terbuka di negara jiran itu tidak terkawal.

Bahagian Sarawak mencatatkan tahap pencemaran udara yang tidak sihat pada hari Ahad (8 Sept). Ibukota negeri Kuching dan bandar-bandar Samarahan dan Sri Aman mencatatkan bacaan antara 201 hingga 242 pada 12 tengah hari.

Kuching dan Samarahan terletak berhampiran dengan sempadan Kalimantan di mana terdapat lebih daripada 1,000 kawasan panas yang tidak dapat dikawal.

Pembacaan API antara 0 dan 50 adalah baik; 51 hingga 100 (sederhana); 101 hingga 200 (tidak sihat); 201 hingga 300 (sangat tidak sihat); dan 301 dan ke atas dianggap berbahaya.

Sementara itu, beberapa kawasan di negeri ini menyaksikan tahap tidak sihat, termasuk Sarikei, Miri, Sibu, dan Mukah.

Di Semenanjung Malaysia, kawasan Johan Setia di Klang juga menyaksikan paras pencemaran udara tidak sihat pada hari Ahad, manakala Putrajaya, Shah Alam, Klang dan Petaling Jaya mendekati ambang tidak sihat dengan pembacaan API antara 90-99, laporan Bernama.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.