Sunday, May 12, 2019

Indonesia: Polis memburu banduan selepas rehat penjara massal di Sumatera



Pihak berwajib telah melancarkan pemburuhan besar-besaran di pulau Sumatra Indonesia setelah lebih dari 100 penghuni melarikan diri dari penjara.

Pecahan penjara datang pagi-pagi pada hari Sabtu selepas rusuhan dan kebakaran berlaku di pusat tahanan di daerah Siak di pulau itu.

Ketua Komando Widodo Eko Prihastopo, Widodo Eko Prihastopo, mengatakan 115 tahanan telah ditawan kembali pada akhir pagi, tetapi puluhan tahanan dari penjara hampir 650 orang masih utuh.

"Polis dengan bantuan tentera dan komuniti sekitar masih mencari yang lain," kata Prihastopo.

Rusuhan itu berlaku selepas pengawal menewaskan beberapa tahanan yang ditangkap menggunakan methamphetamine, kata polis.

Tiga tahanan mengalami luka-luka dan seorang anggota polis ditembak semasa rusuhan itu, kata pejabat kesihatan tempatan kepada agensi berita AFP.

Pecah penjara adalah perkara biasa di Indonesia, di mana penghuni sering dipegang dalam keadaan tidak bersih di penjara yang penuh sesak.

Pada bulan Julai 2013, kira-kira 240 banduan melarikan diri semasa rusuhan maut di sebuah penjara di Medan, ibu kota wilayah Sumatera Utara.

Pada bulan November tahun lepas, 113 orang tahanan melarikan diri dari penjara Lambaro di bandaraya Banda Aceh. Pada awal tahun itu, lebih daripada 400 penghuni meletus di penjara yang penuh sesak di wilayah Riau.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.