Sunday, May 12, 2019

Jenayah di Johor turun hampir 20 peratus: menurut Laporan



JOHOR BAHRU - Jenayah di Johor Bahru telah jatuh hampir 20 peratus, kata Timbalan Ketua Polis Johor pada hari Ahad (12 Mei).

Dalam satu laporan oleh agensi berita Bernama, Encik Mohd Kamarudin Md Din berkata 761 kes direkodkan di bandar raya Malaysia mulai 1 Jan hingga 7 Mei tahun ini, penurunan daripada 924 kes dalam tempoh yang sama tahun lepas.

Beliau menyifatkan kejatuhan jenayah itu kepada operasi pembasmian jenayah khas, yang digelar 'Operasi Khas Pemutihan', bertujuan memastikan negeri selamat bagi pelawat sempena Tahun Melawat Johor 2020.

Operasi yang disasarkan seperti ketagihan dadah, kecurian dan kehilangan tempat tinggal, kata Encik Kamarudin, menegaskan bahawa semua ketua polis daerah diminta memberi tumpuan kepada kawasan jenayah jenayah di bandar ini.

Lawati Tahun Johor 2020 adalah sebahagian daripada kempen Tahun Melawat Malaysia 2020, yang berharap dapat menarik 30 juta pelancong ke negara ini dan mencatatkan pendapatan pelancong RM100 bilion (S $ 32.8 bilion).

Pada 2017, Johor menduduki tempat ketiga bagi negeri yang paling banyak dikunjungi oleh pelancong asing dan domestik, kata Menteri Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan Malaysia Mohamaddin Ketapi pada Disember lalu.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.