Monday, April 29, 2019

Lelaki yang mencipta nama kenderaan go-jek di Indonesia





JAKARTA - Di ibukota Indonesia, pengemudi yang memakai jaket hijau yang dilukis dengan logo Go-Jek adalah di mana-mana. Ada pula pemandu teksi motosikal, yang lain menyampaikan barang dan menyelesaikan bayaran dalam talian dengan pelanggan. Jenama seolah-olah meresap setiap aspek kehidupan seharian.

Perkhidmatan jual-jemput dan penyerahan motosikal Go-Jek telah mengumpulkan nilai transaksi kasar sebanyak $ 10 bilion. Pembekal perkhidmatan mempunyai 1.7 juta pemandu berdaftar yang menyampaikan makanan dan minuman kepada 30 juta pelanggan setiap bulan. Nilai urus niaga kasarnya adalah 13.5 kali lebih besar daripada dua tahun lalu, yang menjadikan Go-Jek penyedia perkhidmatan penghantaran makanan ketiga terbesar di dunia.

Di sepanjang jalan, Go-Pay syarikat telah berkembang menjadi salah satu bentuk wang elektronik yang paling popular di Indonesia.

Ketua Pegawai Eksekutif Nadiem Makarim mengasaskan Go-Jek pada 2010. Sejak itu, ia bukan sahaja menjadi syarikat terkenal di Indonesia, ia telah mendapat status decacorn, menurut CB Insights, firma penyelidikan A.S..

Decacorn adalah sebuah syarikat yang tidak tersenarai yang nilai korporat melepasi $ 10 bilion. Terdapat hanya 19 di dunia.

Go-Jek pada dasarnya telah mengubah cara orang pergi, menerima penghantaran rumah dan melakukan transaksi harian, di Jakarta dan bandar-bandar lain di Indonesia.

Frasa haiwan Makarim ketika menggambarkan Go-Jek adalah "aplikasi super." Ini cara beliau menerangkan pelbagai perkhidmatan pelanggan boleh mengakses dari aplikasi telefon pintar tunggal.

Dia mengatakan Go-Jek telah mengalahkan seluruh dunia, walaupun A.S. dan China, untuk status super-aplikasi.

Jakarta sering dikatakan mengalami kesesakan lalu lintas yang teruk di dunia, tetapi penumpang di bandar-bandar lain di Indonesia juga menjadi tawanan kekacauan dan tidak mempunyai pilihan transit awam yang sebenar. Di Jakarta, barisan kereta bawah tanah pertama di negara ini dibuka pada akhir Mac.

Sekarang Go-Jek menawarkan cara-cara murah di Indonesia untuk mendapatkan sekitar dan menerima penghantaran, terutamanya oleh motosikal. Tetapi kos yang rendah hanyalah sebahagian daripada persamaan. Kenyamanan adalah yang lain, dan bahkan orang Indonesia yang kaya memanfaatkan perkhidmatan Go-Jek.

Pemilik motosikal dan skuter juga mendapat manfaat. Ramai pemandu Go-Jek digunakan untuk hidup dalam kemiskinan; mereka kini memperoleh pendapatan lebih daripada sebelumnya dan mengalami kestabilan kewangan untuk kali pertama dalam kehidupan mereka. Setiap pemandu Go-Jek telah menjadi "usahawan mikro," kata Makarim.

Pemandu Go-Jek di Jakarta dan sekitar bandar-bandar sekitar mendapat purata hampir 5 juta rupiah ($ 350) sebulan, manakala di kawasan lain sekitar 3.8 juta rupiah sebulan, menurut satu kajian tahun lalu oleh Universiti Indonesia. Itu lebih tinggi dari gaji minimum, dan lebih sering daripada pemandu yang diperoleh sebelum mereka mula bekerja untuk Go-Jek.

Jika ini mula terdengar seperti kitaran ekonomi yang baik, ada lagi. Gerai makanan dan restoran kecil lain kini menerima pesanan penghantaran melalui Go-Jek. Akibatnya, pangkalan pelanggan mereka tidak lagi terhad kepada kawasan terdekat mereka.

Bagi sesetengah restoran ini, pertumbuhannya telah banyak. Pemiliknya sekarang melabur untuk membolehkan lebih banyak pengembangan. Kajian University of Indonesia mendapati Go-Jek mencipta kesan ekonomi bernilai 44.2 trilion rupiah pada tahun 2018.

Semuanya bermula apabila Makarim menyedari beliau mungkin dapat meningkatkan kecekapan sistem ojek negara dengan menggunakan beberapa teknologi. Di jalan-jalan jalan raya, ojeks, atau pemandu teksi di jalan raya, Indonesia mempunyai kelebihan: Mereka dapat mencari jahitan di antara lorong-lorong tersumbat kereta dan menggunakannya untuk sampai ke destinasi yang dimaksudkan mereka di tempat yang relatif kecil.

Tetapi tambang tidak menentu, dan ojeks hanya boleh beroperasi di "rumah kandang" mereka. Pemandu-pemandu juga dibuat untuk menunggu pelanggan di tempat-tempat tertentu, dan semua menunggu menahan pendapatan mereka sedikit.

Dalam masa bola lampu Makarim, dia menyedari bahawa dia dapat mengurangkan masa menunggu dan meningkatkan jumlah penunggang yang boleh memandu dalam sehari - dan bahawa kedua-dua penambahbaikan ini akan membolehkan ojeks mengurangkan tambang mereka.

Semasa mempelajari keusahawanan sosial dan model perniagaan baru yang lain di Harvard Business School, Makarim kembali ke negara asalnya dan mendirikan Go-Jek di Indonesia.

Pada mulanya, beliau menghantar kenderaan melalui pusat panggilan. Walau bagaimanapun, pada tahun 2015, beliau memperkenalkan aplikasi telefon pintar. Ride-hailing dengan cepat menjadi satu perkara.

Sekarang ahli politik Indonesia dan orang lain suka bercakap mengenai industri inovatif yang dicipta di negara mereka. Luhut Binsar Pandjaitan, menteri penyelaras untuk urusan maritim dan kepercayaan Presiden Joko Widodo, menyebut Go-Jek sebagai lambang Indonesia.

Pada tahun 2018, jenama itu berkembang menjadi Vietnam, Singapura dan Thailand. Bab kedua Go-Jek adalah tentang bagaimana ia bersaing dengan perkhidmatan serupa di Asia Tenggara, dan sama ada ia dapat mengubah ekonomi negara-negara jirannya juga.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.