Sunday, February 16, 2020

Misteri bebola api telah kelihatan di singapura dan johor di pagi hari







Sesetengah rakyat Malaysia dan Singapura merupakan saksi yang bertuah kepada fenomena astronomi jarang berlaku apabila mereka melihat sebuah bola api terbang melalui langit, video yang telah menjadi virus hari ini.

Rakaman Dashcam dari sebuah meteor yang meletup melalui kegelapan telah diposkan ke YouTube oleh pengguna Violet Crystal, yang menulis bahawa ia difilmkan kira-kira pukul 5 pagi pada hari Rabu di Johor Bahru.

Klip yang sama telah diposkan semula ke halaman Facebook All Singapore Stuff di mana ia telah dilihat lebih daripada 100,000 kali dan menarik ulasan dari warga Singapura yang mengatakan mereka juga melihatnya dari tempat-tempat termasuk Loyang, Bartley, dan Hougang.

"Inilah yang saya lihat di Bartley pagi ini," kata pengguna Facebook Sky Tai dalam ulasan.

"Lihat ini di Loyang pukul 5 pagi! tempat masa yang sama! Saya fikir Singapura sedang diserang! [sic] Phew terima kasih tuhan itu bukanlah halusinasi [sic], "kata pengguna Izzat Asyraf Nahrawi.

Seorang Claudia Jiang juga berkata dia melihat bola api itu sekitar 6:40 pagi.

"Saya nampak juga pada 11hb Feb! Menghadapi arah Pantai Timur, "katanya dalam komen.

Seseorang yang lain menulis bahawa mereka telah melihat sesuatu yang serupa pada hari sebelumnya pada hari Selasa.

Laman web Pertubuhan Meteor Antarabangsa mencatatkan empat laporan mengenai penampakan api pada pukul 5 pagi Rabu dari Singapura dan Johor Bahru.

Banyak meteor memukul atmosfera setiap hari, tetapi majoriti membakar sebelum memukul permukaan. Penampakan serupa juga dilaporkan di Itali, United Kingdom, Kanada dan Amerika Syarikat minggu ini.

Tiada rekod bola api Rabu pagi dengan NASA atau Agensi Angkasa Eropah, peminat ruang angkasa Singapura dari kumpulan Astronomi.SG memberitahu Coconuts Singapura.

"Pasukan kami tidak menyedari kejadian seperti itu sehingga baru-baru ini. Dari bukti video, kita tidak boleh mengesahkan sifat objek tersebut. Kami tidak mempunyai bukti kukuh bahawa ia telah melanda tanah dan tidak ada data dari NASA dan ESA mengesahkan ia adalah meteorit pada masa ini. Tebakan terbaik kami ialah ia adalah meteor yang dibakar sebelum memukul tanah, atau pecahan meteorit yang lebih besar yang memasuki atmosfera, "kata kumpulan itu dalam jawapannya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.