Monday, June 10, 2024

Sebelum menjadi calon presiden di Indonesia, Prabowo Subianto mempunyai impak yang besar dalam isu domestik dan antarabangsa.

 



Sebelum menjadi calon presiden di Indonesia, Prabowo Subianto mempunyai impak yang besar dalam isu domestik dan antarabangsa.


Tanggungjawab Dalam Negeri:

1. **Kerjaya Ketenteraan**: Prabowo Subianto berkhidmat dalam tentera Indonesia dan memegang pelbagai jawatan tinggi, termasuk Panglima Komando Simpanan Strategik Tentera Darat (Kostrad) dan Panglima Komando Pasukan Khas Tentera Darat (Kopassus).


2. **Kebimbangan Hak Asasi Manusia**: Semasa kerjaya tenteranya, Prabowo dikaitkan dengan pencabulan hak asasi manusia, termasuk dakwaan penglibatan dalam penculikan aktivis pro-demokrasi pada tahun 1998. Dakwaan ini telah menimbulkan kebimbangan mengenai rekod hak asasi manusianya.


3. **Penglibatan Politik**: Prabowo Subianto telah terlibat secara aktif dalam politik Indonesia, memimpin parti politik dan mengambil bahagian dalam pilihan raya presiden. Dia bertanding jawatan presiden pada 2014 dan 2019, terlibat dalam kempen politik untuk mempromosikan wawasannya untuk Indonesia.


### Isu Antarabangsa:

1. **Hubungan dengan Negara Asing**: Interaksi Prabowo dengan negara luar amat ketara terutama semasa beliau menjadi pegawai tentera. Penglibatan beliau dalam kerjasama dan penglibatan ketenteraan antarabangsa mungkin telah mempengaruhi hubungan luar Indonesia.


2. **Keselamatan Serantau**: Sebagai pemimpin tentera, keputusan dan tindakan Prabowo boleh memberi kesan kepada dinamik keselamatan serantau di Asia Tenggara. Peranan beliau dalam operasi ketenteraan dan perancangan strategik mungkin mempunyai implikasi kepada hubungan Indonesia dengan negara jiran.


3. **Perspektif Global**: Pandangan Prabowo mengenai isu global, seperti keselamatan, pertahanan, dan kerjasama antarabangsa, mungkin telah membentuk pendirian Indonesia dalam hal ehwal global. Pengalaman dan interaksi beliau di pentas antarabangsa boleh mempengaruhi kedudukan Indonesia dalam masyarakat global.


Secara keseluruhannya, tanggungjawab dan tindakan Prabowo Subianto sebelum pencalonan presiden di Indonesia adalah pelbagai rupa, merangkumi kepimpinan tentera, penglibatan politik, dan penglibatan dalam isu domestik dan antarabangsa. Latar belakang dan pengalaman beliau telah membentuk imej awam dan trajektori politik beliau di Indonesia.


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.