Tuesday, October 9, 2012

Bagaimana cara berhenti Merasa cemas dihadapan orang ramai




Kerana anda seorang yang selalu merasa cemas di hadapan orang ramai, mereka mungkin berfikir bahawa anda pemalu, bahawa anda kurang keyakinan pada diri sendiri atau yang anda tidak sukakan mereka. rasa gementar di hadapan orang ramai adalah perkara biasa dan sebenarnya boleh menjadi tanda bahawa anda mengambil berat dan mahu kelihatan terbaik sebelum mereka. Apa yang anda katakan kepada orang ini adalah penting, tetapi jangan memandang rendah isyarat badan anda dan ekspresi muka.Dr. James Dyer, seorang profesor bersekutu di Universiti Florida, menjelaskan bahawa teknik komunikasi bukan lisan kira-kira 93 peratus daripada proses komunikasi. Meningkatkan sikap, dan posisi anda  boleh membantu anda berasa lebih tenang dan kelihatan lebih yakin.


Arahan
1
Percaya dalam apa yang anda katakan atau apa yang anda lakukan. Jangan cuba untuk menarik perhatian sesiapa. Lebih yakin atau ghairah anda, lebih yakin anda akan merasa, dan kurang anda akan mengambil berat tentang apa yang orang berfikir anda. Juga, lebih banyak anda ke dalam apa yang kamu katakan, lebih banyak badan anda akan menunjukkan ia dalam cara yang positif.

2
Sediakan beberapa jenaka atau beberapa cerita menghiburkan yang boleh berehat anda dan orang lain. Menceritakan jenaka membuat orang berfikir anda berada di bawah kawalan, dan ia akan memberi anda seketika apabila anda berasa seperti gagap atau kehilangan ia. Di samping itu, berkongsi ketawa yang baik akan membuat anda lupa tentang gemuruh anda.


Ambil beberapa nafas dalam, dan berehat setiap otot dalam badan anda, satu demi satu. betulkan bahu anda, dan pusingkan kepala anda dari belakang dan di hadapan anda . Minum beberapa teh chamomile sebelum bertemu dengan orang atau semasa bersosial, dan mengelakkan sebarang kopi atau gula-gula kerana ramuan tersebut akan membuat anda gelisah.

4
Berpakaian selesa. Pilih pakaian yang anda rasa paling selesa. Orang notis bagaimana selesa atau tidak selesa anda kelihatan, dan mereka mengaitkan memudahkan anda dengan pergerakan badan anda. Jika anda membuat orang tidak selesa, anda akan berasa lebih selesa, terlalu.

5
Jangan membuat hubungan mata secara langsung dengan orang ramai. Walaupun bersosial, pastikan bergerak mata anda sekitar. Jika anda perlu untuk melihat seseorang, melihat dalam arah dahinya, dia tidak akan melihat perbezaannya. Jangan sekali-kali memandang kebawah kerana orang akan berfikir anda sedang cuba untuk menyembunyikan sesuatu dari mereka. Jika anda tidak menyedari pergerakan rakyat, anda akan menjadi kurang cenderung untuk mengambil sendiri. Anda juga mungkin membuat orang lain memberi tumpuan kepada orang lain atau pada objek semasa anda bercakap.

6
Tingkatkan poisi anda. Cuba tersenyum. Senyuman yang ikhlas santai untuk kedua-dua anda dan lain-lain. Berdiri lurus dan tinggi. Posisi badan anda akan memberi inspirasi keyakinan dan kepercayaan. Berjalan dengan yakin. Apabila anda berjalan, mengira kepada dua cepat sebelum memulakan langkah kedua. Posisi yang baik dan poise meyakinkan minda anda bahawa anda adalah di tempat yang betul pada masa yang betul dan bahawa anda yang layak menghadapi rakyat. Anda membuat kehadiran anda dirasai.

7
Bayangkan diri anda dalam kasut orang lain. Anda mungkin berfikir bahawa orang-orang tahu bahawa anda mungkin cemas dan bahawa mereka boleh melihat melalui anda, tetapi anda adalah salah. Tidak kira bagaimana kuat perasaan anda atau kuat idea-idea anda, anda memerlukan satu cara komunikasi untuk luluskan mereka, seperti suara atau isyarat badan anda. Orang akan melihat anda sebagai kurang keyakinan daripada diri anda sebenar-benarnya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.