Tuesday, October 9, 2012

Bagaimana untuk Menggunakan Kemahiran berfikir ketika anda berada keadaan Kritikel




Menggunakan kemahiran pemikiran kritikal memerlukan amalan dan disiplin diri.
Berfikir adalah semula jadi. Pemikiran kritikal, bagaimanapun, adalah cara yang lebih aktif berfikir di mana pemikir sedar memisahkan fakta daripada pendapat dan andaian cabaran. Membangunkan baik kritikal kemahiran berfikir memerlukan amalan disiplin diri dan kerap di dalam dan di luar bilik darjah. Kanak-kanak, pelajar dan orang dewasa semua harus membangunkan dan menggunakan kemahiran pemikiran kritikal dalam kehidupan seharian mereka. Menggunakan kemahiran ini menjadikan individu cenderung untuk membuat dimaklumkan, alasan keputusan dan bukannya orang-orang yang emosi didorong oleh. Pemikir yang kritikal secara aktif mencari dan menilai maklumat; mereka tidak pasif menerima. Menggunakan kemahiran pemikiran kritikal meningkatkan pemikiran anda dan keupayaan untuk berkomunikasi dengan orang lain.


Arahan

Gunakan Kemahiran Pemikiran Kritikel Setiap Hari

1
Berfikir secara kritis apabila membaca buku-buku yang mencabar dan artikel. Apabila membaca novel, sebagai contoh, cuba untuk meramal apa yang akan berlaku dalam plot, bertanya kepada diri sendiri mengapa watak-watak melakukan dan mengatakan apa yang mereka lakukan dan mempersoalkan kecenderungan mereka. Perhatikan butiran pilihan pengarang perkataan.

Apabila membaca artikel-artikel mengenai peristiwa semasa, persoalan sama ada pengarang berat sebelah atau tidak. Apakah sumber adakah penulis gunakan untuk mencipta atau pendapat beliau? Perspektif Penyelidikan lain isu yang sama untuk membandingkan dan kontras. Ini mod aktif membaca akan membangunkan kebolehan untuk berfikir untuk diri sendiri.

2
Apabila dipersembahkan dengan sesuatu isu atau soalan, pertimbangkan kedua-dua belah pihak sama-sama. Ini boleh dilakukan dengan mudah dengan "pro vs con" senarai, atau dengan menulis hujah-hujah yang memihak kepada kedua-dua belah pihak. Berhati-hati menilai semua aspek isu tersebut untuk membuat keputusan berasaskan bukti.

Perbahasan isu-isu dengan rakan-rakan, keluarga dan rakan-rakan. Berhujah menggunakan bukti, bukan pendapat atau emosi anda. Amalan membahaskan kedua-dua belah isu, bukan hanya satu.

3
Tanyakan beberapa  soalan. Menggunakan kemahiran pemikiran kritikal anda untuk memahami diri sendiri dan dunia sekeliling anda dengan lebih terperinci. Tanya diri anda, dan lain-lain, soalan setiap hari. Sebagai contoh: "Mengapa saya menikmati membaca fiksyen lebih daripada bukan fiksyen" atau "Bagaimana anda akan mengajar seseorang untuk bermain bola sepak?" Soalan-soalan ini mungkin mempunyai banyak jawapan, atau ada jawapan pada semua.

4
Matematik dan sains masalah memerlukan kemahiran pemikiran kritis dan kreativiti. Sentiasa mempertimbangkan cara yang berbeza untuk menyelesaikan masalah matematik, terutamanya dengan masalah algebra, geometri dan kalkulus. Apabila melengkapkan projek-projek sains dan eksperimen, berfikir secara kritis dan membangunkan strategi berganda. Pertimbangkan bahan-bahan yang berbeza, kaedah dan kawalan. Pertimbangkan kelebihan setiap strategi untuk menentukan yang terbaik untuk projek anda.

5
Latihan kemahiran berfikir dengan cara yang berbeza dengan melakukan penggoda otak, teka-teki dan projek-projek baru. Cuba teka silangkata atau hobi baru untuk mencabar kemahiran pemikiran anda.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.