Wednesday, November 21, 2012

3 Trik Mudah untuk Meningkatkan Memori Anda


Kebanyakan kita berfikir bahawa mempunyai ingatan yang baik adalah sifat yang di luar kawalan kami. Tetapi ingatan yang baik adalah kemahiran dan belajar bagaimana untuk meningkatkan ia boleh membantu anda menjadi lebih kreatif, pemimpin perniagaan inovatif.

Langkah pertama

mengubah cara anda berfikir tentang memori anda. Memori anda tidak direka untuk ingat nama, cari kunci hilang, atau menyimpan setiap kata laluan yang anda pernah dicipta. Memori anda direka untuk bekerja dalam konteks. Sebagai contoh, jika anda cuba untuk membuat satu senarai sayur-sayuran setiap kali anda boleh ingat, anda akan membuat senarai yang lebih lama jika anda bayangkan berjalan melalui kedai runcit.
Berkaitan: 3 Latihan Mudah untuk Tingkatkan Kreativiti Anda


"Apa yang memori anda adalah benar-benar untuk memberi anda maklumat mengenai apa yang diharapkan di dunia dan bagaimana untuk menyelesaikan masalah dalam situasi," kata Art Markman, seorang ahli psikologi kognitif dan pengarang Pemikiran Pintar (Perdagangan perigee, 2012). Sebaik-baiknya, anda mahu memori anda perlu diisi dengan maklumat yang berguna yang membantu anda menyelesaikan masalah perniagaan yang sukar.

Untuk menyimpan kenangan substantif yang akan membuat anda seorang pemikir yang lebih kreatif, cuba ketiga-tiga tips:

1. Melibatkan kedua-dua badan dan minda. Jika anda mahu ingat idea-idea baru, anda perlu untuk mendengar dan memberi tumpuan. Pertama, berhenti multitasking. "Fikiran manusia tidak benar-benar berbilang tugas, ia timeshares," kata Markman. "Anda akhirnya Melibas belakang dan sebagainya di antara tugas, yang menjadikan semua pembelajaran anda kurang berkesan."

Untuk meningkatkan memori anda lebih, melibatkan badan anda sebagai anda mendengar. Duduk tegak, mengambil nota, berdiri jika anda berasa letih, isyarat atau bergerak sedikit. "Melibatkan diri anda," kata Markman. "Kita bukan hanya otak dalam kotak."

Berkaitan: Bagaimana untuk Mengiktiraf dan Akta dengan Best Idea Perniagaan Anda

2. Mengkaji tiga mata yang anda mahu ingat. Apabila anda mempelajari maklumat baru (dengan membaca buku atau menghadiri mesyuarat, contohnya), anda cenderung untuk ingat hanya kira-kira tiga perkara. Untuk mengawal apa yang anda ingat, Markman mengesyorkan mengkaji tiga takeaways yang paling penting kepada anda. "Jika tidak, anda meninggalkan tiga mata kepada peluang," katanya.Apabila maklumat yang segar dalam fikiran anda, mengambil beberapa minit untuk mengkaji perkara-perkara yang paling berguna. Cuba mengatakan mereka ke dalam perakam pita, penulisan mereka dalam jurnal, atau kisah mereka kepada rakan. "Itulah membantu mengukuhkan ketiga-tiga mata dalam ingatan anda," kata Markman.

3. Terangkan konsep baru untuk diri sendiri. Bagi seorang usahawan, memori yang kaya membantu anda menggabungkan idea-idea yang berbeza untuk mencari penyelesaian novel. "Untuk berbuat demikian, anda perlu memahami bagaimana dunia berfungsi," kata Markman. Anda menimba ilmu itu - dan ingat ia - dengan menjelaskan konsep baru kepada diri sendiri atau kepada orang lain.Apabila anda mendengar idea baru, mencari jurang dalam pemahaman anda dan mengisi mereka masuk Tanya diri anda, mengapakah ini berfungsi? Bagaimana? Mencari perkataan yang anda mungkin tidak memahami walaupun (atau terutamanya jika) mereka adalah buzzwords perniagaan biasa. Menjelaskan apa perkataan bermakna dalam konteks yang tertentu atau penceramah yang tertentu. Semakin jelas konsep, lebih mudah mereka akan ingat.


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.