Wednesday, November 21, 2012

Apa yang membuatkan otak Einstein begitu istimewa

Otak Einstein mempunyai corak lipatan yang luar biasa di beberapa kawasan, yang boleh membantu menjelaskan kepintaran beliau, baru terbongkar gambar mencadangkan.Gambar-gambar, yang diterbitkan 16 nov dalam Otak jurnal, mendedahkan bahawa ahli fizik yang cemerlang mempunyai lipatan tambahan dalam perkara kelabu otak beliau, tapak pemikiran sedar. Secara khususnya, lobus frontal, kawasan yang terikat kepada pemikiran abstrak dan perancangan, mempunyai lipatan luar biasa rumit, analisis menunjukkan."Ia merupakan sebahagian benar-benar canggih otak manusia," kata Dekan Falk, kajian bersama penulis dan ahli antropologi di Florida State University, merujuk kepada perkara kelabu. "Dan [Einstein] adalah luar biasa."

Gambar  genius

Albert Einstein adalah seorang ahli fizik yang paling terkenal abad ke-20; teori yang menggemparkan umum relativiti menjelaskan bagaimana cahaya melengkung disebabkan meleding ruang masa.
Apabila ahli sains meninggal dunia pada tahun 1955 pada usia 76, Thomas Harvey, ahli patologi yang autopsied dia, mengeluarkan otak Einstein dan disimpan. Harvey dihiris beratus-ratus bahagian nipis tisu otak untuk meletakkan pada slaid mikroskop dan juga terputus 14 gambar otak dari beberapa sudut.
Harvey dibentangkan beberapa slaid, tetapi disimpan rahsia gambar untuk menulis sebuah buku tentang otak fizik.

Pakar patologi meninggal dunia sebelum penamat bukunya, bagaimanapun, dan gambar kekal tersembunyi selama beberapa dekad. Tetapi pada tahun 2010, selepas menarik sehingga persahabatan dengan salah satu baru pengarang bersama kajian itu, keluarga Harvey menderma gambar ke Muzium Kebangsaan Kesihatan dan Perubatan di Washington, pasukan DC Falk mula menganalisis gambar pada tahun 2011. [Lihat Gambar Otak Einstein] Sambungan Lebih cerdas

Pasukan itu mendapati bahawa, secara keseluruhan, otak Eintsein mempunyai lipatan lebih rumit seluruh korteks serebrum, yang merupakan perkara kelabu pada permukaan otak yang bertanggungjawab untuk pemikiran sedar. Secara umum, perkara kelabu yang tebal terikat kepada IQ tinggi.

Ramai saintis percaya bahawa lebih banyak lipatan boleh mewujudkan kawasan permukaan tambahan untuk pemprosesan mental, membolehkan lebih banyak sambungan antara sel-sel otak, Falk katanya. Dengan sambungan antara bahagian-bahagian yang jauh otak, seseorang akan mampu untuk membuat, dalam erti kata, lompatan mental, lukisan ke atas sel-sel otak jauh untuk menyelesaikan beberapa masalah kognitif.
Korteks prefrontal, yang memainkan peranan penting dalam pemikiran abstrak, membuat ramalan dan perancangan, juga mempunyai corak yang luar biasa rumit lipatan dalam otak Einstein.

Yang mungkin telah membantu fizik membangunkan teori relativiti. "Dia tidak menyangka eksperimen di mana dia akan membayangkan dirinya menunggang di samping pancaran cahaya, dan inilah bahagian otak seseorang akan mengharapkan untuk menjadi sangat aktif" dalam eksperimen pemikiran itu, Falk kepada LiveScience.

Di samping itu, lobus berhubung dgn hujung Einstein, yang melaksanakan pemprosesan visual, menunjukkan lipatan tambahan dan lipatan.Lobus parietal kanan dan kiri juga kelihatan sangat simetri, Falk katanya. Ia tidak jelas bagaimana ciri-ciri menyumbang kepada genius Einstein, tetapi bahawa rantau otak adalah penting untuk tugas-tugas spatial dan penaakulan matematik, Falk katanya.Juri masih keluar pada sama ada otak Einstein adalah luar biasa daripada kelahiran atau sama ada tahun fizik memikirkan dibuat ia istimewa.
Falk percaya kedua-duanya memainkan peranan.

"Ia adalah kedua-dua sifat dan memupuk," katanya. "Dia dilahirkan dengan otak yang sangat baik, dan dia mempunyai jenis pengalaman yang membenarkan beliau untuk membangunkan potensi dia."
Tetapi kebanyakan keupayaan mentah Einstein mungkin datang dari helah alam bukannya seumur hidup kerja keras, kata Sandra Witelson, Michael G. Groot Sekolah Perubatan De di Universiti McMasters yang telah melakukan kajian lepas otak Einstein. Pada tahun 1999, kerjanya mendedahkan bahawa lobus parietal hak Einstein mempunyai lipatan tambahan, sesuatu yang sama ada terdawai keras ke dalam gen atau berlaku manakala Einstein adalah masih di dalam rahim.

"Ia bukan hanya bahawa ia adalah lebih besar atau lebih kecil, ia adalah bahawa corak sebenar adalah berbeza," Witselson katanya. "Anatomi Nya adalah unik berbanding dengan lain setiap gambar atau lukisan otak manusia yang pernah direkodkan."

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.