Monday, December 24, 2012

Kuil maya musnah akibat kedatangan pelancong



Tikal - Pelancong yang berpusu-pusu ke Guatemala untuk "akhir dunia" sebuah kuil batu purba di Tikal, tapak arkeologi terbesar dan pusat bandar tamadun Maya telah musnah dan rosak akibat kedatangan pelancong yang begitu ramai

"Malangnya, ramai pelancong telah meningkat Temple II dan menyebabkan kerosakan itu," kata Osvaldo Gomez, penasihat teknikal di tapak, yang terletak beberapa 550km utara Guatemala City.

"Kami menyambut kedatangan (pelancong) tetapi para pelancong harus lebih sedar kerana ini adalah Tapak Warisan Dunia," katanya kepada media tempatan.

Gomez tidak menyatakan apa yang telah berlaku, walaupun dia tidak mengatakan ia telah dilarang untuk mendaki tangga di tapak dan menunjukkan bahawa kerosakan tidak boleh diperbaiki.

Temple II, yang merupakan kira-kira 38m tinggi dan menghadapi pusat Tikal plaza, adalah salah satu struktur tapak yang paling terkenal.

Lebih daripada 7,000 orang melawat Tikal Jumaat lepas untuk melihat ibunda imam Maya memegang satu majlis yang berwarna-warni dan cahaya kebakaran  matahari muncul untuk menandakan era baru.

Pengkritik mengadu bahawa peristiwa itu benar-benar untuk pelancong dan mempunyai sedikit kaitan dengan Maya.

Kira-kira 42 peratus daripada penduduk 14300000 Guatemala asli Maya, dan kebanyakan hidup dalam kemiskinan dan bertahan diskriminasi.

UNESCO mengisytiharkan Tikal Tapak Warisan Dunia pada tahun 1979.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.