Monday, December 24, 2012

Thailand kini mempunyai sistem amaran tsunami yang terbaik di Asia Tenggara



THAILAND - Thailand kini mempunyai sistem amaran yang terbaik di Asia Tenggara, lapan tahun selepas pantai Andaman telah dimusnahkan oleh tsunami yang dahsyat pada Boxing Day pada tahun 2004.

Sebelum gelombang raksasa melanda negara Thailand dan membunuh lebih 8,000 orang di enam wilayah di sepanjang pantai selatan, tiada siapa yang tahu tsunami datang.

Semua itu akan berubah dengan sistem amaran awal dan instrumen yang dipasang oleh Pusat Amaran Bencana Kebangsaan (NDWC) di sepanjang pantai Andaman sejak lapan tahun yang lalu, disokong oleh peraturan-peraturan yang perlu.

Sekarang, masa yang mencukupi bagi pemindahan yakin dengan peraturan-peraturan yang diselaraskan, dalam usaha untuk menyelamatkan nyawa.

Gelombang dahsyat membunuh 5395 orang - kebanyakan mereka pelancong asing - dengan 2817 orang lagi dihanyutkan atau hilang.

Lebih 58550 orang telah terjejas, termasuk 1.480 kanak-kanak yang kehilangan satu atau kedua-dua ibu bapa.

"Dalam masa dua minit (selepas ombak tsunami mula untuk membentuk), kita kini boleh mengira kelajuan dan tahu tepat apabila mereka akan mencapai pantai. Mesej boleh akan menghantar keluar segera selepas pengiraan," Kapten Song Ekmahachai, ketua Amaran Bencana yang NDWC ini dan Bahagian Penyebaran, memberitahu The Nation dalam temu bual eksklusif.

Beliau berkata amaran boleh dihantar kepada orang ramai dalam masa 15 minit melalui satelit dan menara amaran.

Untuk mengelakkan bencana lain dari tsunami gempa bumi yang didorong oleh, NDWC yang telah menubuhkan 136 menara amaran dan tiga tsunami pengesanan pelampung di Laut Andaman - satu berhampiran pantai dan dua yang lain di laut dalam.

Apabila gelombang pasang surut yang tidak normal dikesan, pelampung menghantar data ke NDWC melalui satelit, di mana kakitangan bekerja sepanjang masa untuk memantau kemaskini pada skrin komputer.

Ramai akan terlepas peluang untuk meraikan Tahun Baru dan perayaan-perayaan lain.

Pusat maka dua cek data dengan Jabatan Meteorologi Thailand, Amerika Syarikat Geological Survey (USGS), Pertubuhan Meteorologi Dunia (WMO), dan lain-lain yang diberi kuasa agensi pemantauan bencana mengesahkan kejadian itu.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.