Thursday, December 27, 2012

Penemuan astronomi pada tahun 2012

Penemuan astronomi pada tahun 2012 telah membentuk semula apa yang kita tahu mengenai alam semesta dan menolak beberapa instrumen untuk had yang sangat kuasa memerhatikan mereka.Saintis mendapati galaksi yang pelabuhan pusat lubang besar hitam 17 bilion kali lebih besar daripada matahari. Satu lagi kumpulan penyelidikan ternampak sebuah planet berbatu-panas terik dalam sistem bintang yang paling dekat dengan kita sendiri. Sementara itu, rekod bagi kelompok galaksi yang paling besar dan galaksi yang paling jauh telah berkecai.Berikut adalah buruk ringkas mengenai beberapa penemuan yang paling melampau dan menarik kosmik tahun.


Kebanyakan lubang hitam besar salahnya Pemerhati mungkin tidak mahu untuk mendapatkan terlalu dekat ke NGC 1277 atau lubang supermassive hitam, yang mengambil sebahagian besar daripada galaksi itu sendiri. Lubang hitam pusat adalah 17 bilion kali lebih besar daripada matahari dan membentuk 14 peratus jisim galaksi tuan rumah, berbanding dengan peratus biasa 0.1.Penyelidik telah begitu flummoxed oleh saiz lubang hitam bahawa mereka mengambil satu tahun tambahan untuk periksa pengiraan mereka sebelum menerbitkan keputusan mereka.

Exoplanet paling dekat dengan Bumi Dalam penemuan mengejutkan, ahli astronomi menemui sebuah planet yang kira-kira saiz yang sama sebagai Earthin sistem bintang pintu depan. Planet berbatu ditemui di Alpha Centauri, sistem tiga bintang hanya 4.3 tahun cahaya dari kami. [Alpha Centauri Planet dan Bintang Dijelaskan (infographic)]
Hidup adalah sangat tidak mungkin di dunia ini. Permukaan berbatu mungkin menjadi lebur, sejak planet mengorbit hanya 3.6 juta batu (6 juta kilometer) dari bintang seperti matahari. (Bumi, untuk perbandingan, lingkaran 93 juta batu, atau 150 juta km dari matahari).

Alpha Centauri Bb, sebagai planet dikenali, telah ditemui melalui pengesanan wobbles graviti planet di sekitar bintang. Wobbles dalam kes ini adalah sangat halus, menjadikannya bintang bergerak ke belakang dan sebagainya tidak lebih daripada 1.1 mph (1.8 kph). Pasukan penyelidikan menyatakan ia "menolak teknik kami kepada had," dan beberapa ahli astronomi yang ragu-ragu bahawa planet walaupun wujud.Dan hanya bulan ini, pasukan penyelidikan yang berbeza mengesan lima planet berpotensi mengorbit bintang Tau Ceti, yang terletak hanya 11,9 tahun cahaya dari Bumi. Salah satu calon dunia baru dikesan mungkin mampu menyokong kehidupan seperti yang kita tahu, saintis berkata.

Terkecil dunia asing Ahli astronomi menggunakan Teleskop Angkasa Kepler NASA menemui tiga planet kecil 120 tahun cahaya dari Bumi. Mengelilingi bintang KOI-961, yang terkecil daripada tiga planet adalah tentang saiz Marikh, dan semua adalah lebih kecil daripada Bumi. Malah bintang itu sendiri adalah kecil - hanya 70 peratus lebih besar daripada Musytari."Ini adalah sistem yang paling padat planet," kata John Johnson, California Institute of Technology di Pasadena. "Ia seperti anda mempunyai raygun mengecut dan menetapkan ia tujuh kali lebih kecil dan dibedil sistem planet."
Terkecil sistem solar

KOI-500 mempunyai lima planet begitu sesak bersama-sama bahawa graviti mereka jostles antara satu sama lain dengan mendalam pada orbit masing-masing. "Tahun" mereka hanya 1, 3, 4.6, 7.1 dan 9.5 hari panjang. Tambahan pula, planet kecil: hanya 1.3 hingga 2.6 kali saiz Bumi.Semua tindakan ini mengambil tempat di kawasan seluas 150 kali lebih kecil daripada orbit Bumi, ahli astronomi berkata."Pada kadar ini, anda boleh dengan mudah pek dalam 10 planet lagi, dan mereka akan masih semua sesuai dengan selesa di dalam orbit Bumi," Darin Ragozzine, seorang saintis planet di Universiti Florida di Gainesville, berkata dalam satu kenyataan.

Galaksi paling jauh Sama seperti melontarkan rekod 100 meter dunia, rekod bagi galaksi terjauh diketahui sering berubah. Terbaru potensi rekod holderis UDFj-39546284, yang telah mengambil bentuk apabila alam semesta hanya 380 juta tahun. Usia yang melampau telah ditemui pada tahun 2012 menggunakan pemerhatian baru dari Teleskop Angkasa Hubble NASA.Galaksi ini adalah sebahagian daripada kumpulan tujuh yang astronomi diperiksa, membentuk mungkin pemerhatian pertama dipercayai galaksi yang terbentuk 400 juta dan 600 juta tahun selepas Big Bang mencipta alam semesta 13.7 bilion tahun lalu.

Tertua, supernovas paling jauh Pada 2012, ahli-ahli astronomi menyifatkan apa yang mereka fikir membawa kepada yang tertua, supernovas yang paling jauh dalam alam semesta. Saintis percaya beberapa ini "super bercahaya" supernovas datang daripada bintang-bintang besar-besaran - 100 hingga 250 kali jisim matahari - yang meletup dan letupan kira mereka ke angkasa lepas.Ahli astronomi menyatakan bahawa di dalam bintang-bintang besar-besaran, perubahan cahaya gamma-ray ke pasang elektron serta antimatter positron. Sinar gamma biasanya menghentikan bintang daripada runtuh disebabkan oleh graviti, tetapi genggaman melemahkan seperti sinar gamma menukar perkara.

 Ia adalah pada ketika ini bahawa bintang implodes, mencetuskan letupan.Kelompok galaksi paling besar Pada 2,000 kali lebih besar daripada Bima Sakti, satu kelompok besar galaksi kira-kira 7000000000 tahun cahaya jauhnya kerdil hanya kira-kira koleksi mana-mana perkara yang dikenali. Ahli astronomi mengatakan kelompok - betul dikenali sebagai SPT-CLJ2344-4243and digelar kelompok Phoenix - muncul untuk mengandungi beribu-ribu galaksi pelbagai saiz.

Ahli astronomi ternampak kelompok Phoenix 1 pada tahun 2010, tetapi tidak sedar sejauh sehingga mereka lakukan susulan pemerhatian dengan NASA Chandra X-ray Observatory. Tinggi tenaga cahaya yang mencurah keluar dari kelompok membuat X-ray yang paling bercahaya pernah ditemui, pada 35 peratus lebih cerah daripada terakhir pemegang rekod dijumpai.

Peta Terbesar alam semesta Ihsan peta mega, ahli-ahli astronomi adalah satu langkah lebih dekat untuk memahami bagaimana alam semesta telah menjadi. Sloan Digital Sky Survey III mengeluarkan peta bahawa carta lebih daripada 1 juta galaksi dalam jumlah dagangan sebanyak 70 bilion tahun cahaya-padu.Peta ini boleh membantu ahli-ahli astronomi lebih memahami perkara misteri gelap dan tenaga gelap yang muncul untuk membuat kebanyakan daripada alam semesta, kata penyelidik.Paparan terdalam alam semesta.

Teleskop Hubble Space menjenguk kembali lagi dan lagi dalam masa. Balai cerap mengorbit terkenal ditangkap cahaya yang berpunca 13.2 bilion tahun yang lalu, apabila alam semesta adalah hanya 500 juta tahun atau lebih.Gambar Hubble, yang dipanggil Deep Field yang melampau, menunjukkan galaksi dan cahaya bintang yang terkumpul sejak 10 tahun dalam sedikit kecil langit; ini adalah kaedah terbaik kita perlu melihat objek begitu jauh. Gambar adalah pengganti kepada "Ultra Deep Field Hubble, yang teleskop mengambil pada tahun 2003 dan 2004.

Bintang yang paling magnet Ada bintang 20.000 tahun cahaya dari Bumi dengan personaliti magnet sebenar. NGC 1624-2, iaitu kira-kira 35 kali sebagai besar sebagai matahari kita, telah dikesan di buruj Perseus. Dengan medan magnet 20,000 kali lebih kuat daripada sun's dan 10 kali lebih berkuasa daripada mana-mana bintang dikenali - NGC 1624-2 drags selimut zarah bercas yang terperangkap di sekitarnya.

"Medan magnet kekuatan ini adalah amat jarang berlaku, mereka hanya diketahui wujud dalam beberapa bintang lain jisim yang lebih rendah," kajian penulis utama Gregg Wade, seorang ahli astronomi di Maktab Tentera Diraja Kanada, kepada SPACE.com dalam September temuduga. "Untuk mencari satu bidang yang begitu kuat adalah sangat bertuah."Sinar-X letupan dalam belia alam semesta Sebuah jet sinar-X berpunca dari Quasar GB 1428 - galaksi yang mempunyai lubang besar hitam dalam pusat - telah ditemui kira-kira 12400000000 tahun cahaya dari Bumi. Band radiasi dianggarkan pada kira-kira dua kali ganda diameter Bima Sakti.

Dengan sebelumnya pemegang rekod di 12200000000 tahun cahaya jauhnya, ahli astronomi berkata, mereka mendapat maklumat lebih lanjut tentang bagaimana lubang hitam berkelakuan dalam hari-hari awal alam semesta.Teras terbesar ditemui di galaksi ginormous Mengintai dalam galaksi kira-kira 10 kali lebar Bima Sakti terletak besar, pelbagai teras galaksi yang nampaknya tidak mempunyai lubang hitam yang dikaitkan dengannya.Teras ringan A2261-BCG, yang merupakan kira-kira 10,000 tahun cahaya merentasi, teka-teki ahli astronomi kerana lubang hitam supermassive dijangka berada di tengah-tengah galaksi yang paling. Pemerhatian Teleskop Angkasa Hubble mencadangkan teras mungkin telah dibina apabila dua galaksi digabungkan.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.