Saturday, December 29, 2012

Tips untuk mendidik remaja anda yang degil pada masa kini


Remaja sekarang memang terkenal dengan kedegilan mereka. Apabila ia membesar dan menjadi remaja, anda mungkin mempunyai banyak kebimbangan dan tidak pasti bagaimana untuk mengendalikan mereka. Ibu bapa yang memberikan kasih sayang dan sokongan kepada remaja mereka, walaupun kedegilan beliau, ibu bapa mendapati kepayaan yang lebih membimbangkan setelah mereka ini tersalah bergaul dengan pergaulan bebas pada masa kini, ibu bapa yang akan menjadi susah dengan perangai mereka tersebut.Malah ibu bapa merasa takut akan bahaya atau terjebak dengan mengikuti kawan-kawan mereka yang tinggal ditempat yang tak sempurna dan terlibat dalam pergaduhan dengan remaja yang lain atau mengambil dadah dan lebih teruk lagi pergaulan sexs bebas yang tak dapat ditahan, pastikan remaja anda ini dapat dididik dengan lebih awal lagi bila mereka dewasa dan bila mereka keluar rumah dengan kawan mereka, pastikan mereka bercampur dengan kawan-kawan yang boleh dipercayai.



Beberapa arahan dibawah mungkin boleh membantu anda dan membuka minda anda untuk remaja anda.

1
Menbuka minda anda dan memahamkan. Remaja anda sedang mengalami pelbagai perubahan pada kadar yang pesat, yang boleh menjadi sukar untuk sesiapa sahaja untuk mengendalikannya. Fikirkan kembali ke tahun-tahun anda sendiri menjadi remaja dan keinginan untuk menjadi bebas.

2
Membenarkan remaja anda bergaul sebanyak mungkin pada kawan yang mereka suka  dan anda akan merasa selesa dengan pilihan mereka. Anda mungkin mendapati remaja anda akan menjadi lebih cekap daripada anda asalnya dilihat, dan banyak pertempuran dengan zaman remaja anda daripada keinginan untuk berdikari dan keinginan anda untuk berpegang kepada zaman kanak-kanaknya.

3
Terangkan kepada remaja anda hujah anda untuk peraturan dan harapan anda untuk mereka melaksanakan. Anda tidak perlu untuk mewajarkan peraturan anda, tetapi penjelasan fakta mungkin membantu remaja anda memahami, menerima peraturan dan meringankan beberapa kedegilan.

4
Duduk dan bercakap dengan mereka. Walaupun beliau pada mulanya boleh menolak tawaran anda untuk bercakap, dia akan tahu anda adalah penjagaan awal mereka bukan mengokong mereka pada usia kebebasan mereka.

5
Beritahu cerita remaja anda pada mereka apabila anda seusia remaja mereka dan anda mungkin berjuang untuk mempercayai  dengan  memahamkan situasi yang dia sedang mengalami sekarang. Meraka akan mendengar  anda dan merasakan dengan cara yang sama kemukinan dengan pengalaman anda sedikit sebanyak boleh membantu remaja anda untuk membuka minda mereka tentang masalah semasa dia mempunyai masaalah yang sukar dan tidak tahu pada siapa yang dapat dicurahkan.

6
Bersabarlah dan menunjukkan remaja anda keyakinan,dan anda suka mendengarnya dan menyokong beliau, tidak kira bagaimana masaalah mereka dengan kedegilan mereka buat anda.Harapan anda dia tidak mengikuti tersalah langkah atau  memberontak, tetapi tunjukkan sokongan anda walau bagaimana keadaan pun mereka akan menyedar akan kesalahan mereka.





No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.