Sunday, February 24, 2013

Harta-Diisi Makam Pahlawan dijumpai di Rusia



Harta tersembunyi di perkuburan yang terletak tinggi di pergunungan Caucasus di Rusia, penyelidik telah menemui kubur pahlawan lelaki dikebumikan dengan barang kemas emas, besi mel rantaian dan senjata yang banyak, termasuk 36-inci (91 sentimeter) pedang set besi antara kakinya.Itu hanya satu menakjubkan mencari kalangan kekayaan khazanah purba sejak lebih daripada 2,000 tahun bahawa ahli-ahli sains telah menemui sana.Antara penemuan mereka adalah dua topi keledar gangsa, ditemui pada permukaan perkuburan yang. Salah satu topi keledar (dijumpai dalam serpihan dan dipulihkan) mempunyai ukiran melegakan tanduk biri-biri bergulung manakala yang lain mempunyai rabung, zigzag dan lain-lain bentuk ganjil.

Walaupun looters telah melalui perkuburan sebelum ini, kubur pahlawan nampaknya telah disentuh. Hujung pedang dia telah dikebumikan dengan mata ke arah pelvis beliau, dan penyelidik mendapati "plak emas bulat dengan tatah polychrome" berhampiran hujung, mereka menulis dalam kertas yang diterbitkan dalam edisi paling terkini Tamadun Purba jurnal daripada Scythia Siberia. Lihat Imej Perkuburan Pahlawan dan Artifak
Mayat tiga kuda, lembu dan tengkorak babi liar juga didapati dikebumikan berhampiran pahlawan.
"Binatang-binatang ini adalah amat berharga di kalangan gasar rakyat dunia purba. Ia adalah  tanda kepentingan besar orang yang dikebumikan, yang telah ditunjukkan oleh saudara mara beliau dan kaumnya," tulis ahli pasukan Valentina Mordvintseva, penyelidik di Akademi Ukraine Kebangsaan Institut Sains Arkeologi, dalam e-mel kepada LiveScience. Tulang haiwan dan peninggalan tembikar mencadangkan bahawa pesta pengebumian telah diadakan di penghormatan beliau.

Tanpa rekod bertulis ia adalah sukar untuk mengatakan yang sebenarnya pahlawan itu, tetapi bukannya memerintah bandar atau bandar, "dia bukan ketua orang-orang," Mordvintseva katanya.
Perkuburan ini terletak berhampiran bandar Mezmay. Perompak kubur menemui laman pada tahun 2004 dan penggalian menyelamat bermula pada tahun 2005.Yang digunakan perkuburan?
Berdasarkan artifak, penyelidik percaya pengebumian pahlawan sejak sekitar 2200 tahun, masa apabila budaya Yunani adalah popular di barat Asia, manakala perkuburan sendiri nampaknya telah digunakan antara abad ketiga SM dan permulaan abad kedua A.D.



Penyelidik telah berhati-hati untuk ambil perhatian bahawa artifak tidak boleh dikaitkan dengan budaya arkeologi tertentu. Mordvintseva menunjukkan bahawa "rantau ini adalah sangat besar, dan tidak cukup digali," terutamanya di kawasan mana perkuburan  terletak tinggi di pergunungan Mungkin penduduk kawasan ini telah laluan perdagangan  dengan negara-negara Kaukasia - Georgia, Armenia dan lain-lain," Mordvintseva menulis dalam e-mel.Walaupun orang-orang yang digunakan perkuburan jelas dipengaruhi oleh budaya Yunani, mereka masih mengekalkan cara hidup mereka sendiri, berkata Mordvintseva. "Budaya kebendaan mereka menunjukkan bahawa mereka agak sangat berbangga dengan diri mereka sendiri dan disimpan budaya mereka selama berabad-abad."

Emas khazanah Ini cara hidup termasuk kesukaan untuk bekerja emas. Perkuburan pahlawan termasuk lebih daripada satu dozen artifak yang diperbuat daripada bahan. Mungkin yang paling hebat mendapati adalah emas fibula kerongsang dengan batu kristal di pusatnya. Walaupun kerongsang hanya 2,3 sebanyak 1.9 inci (5,8 sebanyak 4.8 sentimeter), ia mempunyai beberapa lapisan hiasan diukir halus menuju ke arah gunung.
"Di dalam gunung manik batu kristal telah diletakkan dengan saluran digerudi melalui dari kedua-dua hujung," penyelidik menulis.

Pasukan terkejut untuk mendapati bahawa dua pedang pahlawan (termasuk satu menunjuk ke arah pelvis beliau) telah hiasan emas bertujuan untuk dilampirkan. Dalam satu kes besi pendek 19-inci (48.5 cm) panjang pedang mempunyai plat emas, dengan batu akik inlayed, yang bertujuan untuk menghiasi sarung. Sehingga kini, ulama tidak pernah melihat jenis ini hiasan pedang keemasan di bahagian ini dunia purba, para penyelidik menulis. "Fakta sebenar bahawa artikel-artikel ini telah digunakan untuk menghiasi senjata menetapkan mereka selain dalam kategori semua mereka sendiri, yang setakat ini tidak direkodkan di tempat lain ..."

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.