Sunday, February 17, 2013

Bantahan Singapura mendedahkan Pengundi Khawatir Mengenai Immigation


Protes terbesar politik Singapura sejak membenarkan peristiwa-peristiwa di taman bandar pada tahun 2000 mungkin isyarat kesukaran yang semakin meningkat oleh kerajaan Perdana Menteri Lee Hsien Loong untuk menolak dasar tanpa sokongan yang lebih luas.

Beribu-ribu penunjuk perasaan yang berkumpul pada Feb 16 di Sudut di Hong Lim Park Speakers 'di pinggir daerah kewangan di bandar ini dalam hujan untuk menentang rancangan kerajaan untuk menaikkan penduduk melalui imigresen. Penggubal undang-undang dari parti, Lee yang telah memerintah Singapura sejak kemerdekaan pada tahun 1965, meluluskan kertas putih awal bulan ini bahawa cadangan digariskan untuk membolehkan lebih ramai warga asing melalui 2030 untuk meningkatkan tenaga kerja.
Membesarkan imej

Perhimpunan ini meningkatkan tekanan ke atas kerajaan untuk memperlahankan kemasukan pendatang yang telah dipersalahkan kerana strain infrastruktur, perumahan dan pengangkutan rekod tinggi kos dan persaingan untuk pekerjaan. Photographer: Suhaimi Abdullah / Getty Images "Ia adalah satu bendera merah besar dan mereka tidak boleh pergi dengan perniagaan seperti biasa, dengan cara lama mereka melakukan perkara yang membiarkan ia meniup ke atas dan membiarkan emosi menjalankan kursus mereka," kata Terence Lee, yang mengajar politik di National University of Singapore. "Ini bukan merupakan bonggol emosi.

Saya tidak akan terkejut jika perubahan ketara berlaku di peti undi pada 2016. "
Perhimpunan ini meningkatkan tekanan ke atas kerajaan untuk memperlahankan kemasukan pendatang yang telah dipersalahkan kerana strain infrastruktur, perumahan dan pengangkutan rekod tinggi kos dan persaingan untuk pekerjaan. Penduduk Singapura telah meningkat sebanyak lebih daripada 1.1 juta sejak pertengahan tahun 2004 kepada 5.3 juta dan boleh mencapai 6900000 menjelang 2030, berdasarkan cadangan. Bahawa mencetuskan ketegangan sosial dan rasa tidak puas hati awam yang melemahkan sokongan bagi Parti Tindakan Rakyat Lee.'Kerja keras'

"Mereka akan perlu bekerja lebih keras pada yang ingin membeli-dalam dan bukannya meletakkan dasar merentasi sebagai penting," kata Eugene Tan, penolong profesor undang-undang di Universiti Pengurusan Singapura dan ahli dicalonkan Parlimen, yang berkata protes terbesar dalam ingatan baru-baru ini. "Sudah hari lama di mana kerajaan percaya apa yang adalah perkara yang betul untuk dilakukan dan mereka tidak peduli apa yang difikirkan oleh orang ramai dan melakukan apa yang betul. Melakukan apa yang betul tidak cukup lagi. "

Protes Luaran diharamkan di Singapura sebagai pihak berkuasa mengatakan undang-undang membantu mengekalkan kestabilan sosial di negara yang telah didera oleh keganasan perkauman antara Melayu dan Cina pada tahun 1960-an. Sejak melonggarkan sekatan lebih satu dekad yang lalu, bantahan besar-besaran di taman itu telah tertumpu kepada isu-isu seperti kerugian daripada mini-bon kerosakan kereta bawah tanah di bandar paling teruk, bukannya politik.

Penganjur Gilbert Goh, yang dinaikkan pangkat acara terutamanya melalui Facebook, dianggarkan 4,000 orang menyertai demonstrasi di taman 0,94 hektar (2.3 ekar) yang berkhidmat sebagai tempat untuk perhimpunan politik pada 1950-an dan 1960-an. Mereka menyanyikan lagu-lagu patriotik dan tanda-tanda yang dipegang mengatakan "kita mahu untuk didengar, tidak menggembalai," dan "menunggu untuk 2016," apabila pilihan raya umum akan datang adalah disebabkan.

Bantahan pernah berlaku sebelum ini Kehadiran, yang dia sebelum ini dianggarkan sebanyak 5,000 dua hari yang lalu, dibuat bantahan terbesar di isu politik sejak kemerdekaan, Goh, yang merupakan seorang ahli parti pembangkang, katanya dalam satu wawancara semalam.Parti Pekerja, kumpulan pembangkang hanya dengan ahli yang dipilih di Parlimen, berkata di laman webnya pelan untuk merangsang pertumbuhan ekonomi melalui imigresen tidak mapan.

"Seorang penduduk 6.9 juta tidak akan menjadi baik untuk rakyat Singapura," kata David Tan, 48 tahun yang memiliki sebuah perniagaan pakaian tekstil dan menghadiri protes. "Kita mempunyai 5.3 juta orang dan kita tidak dapat menampung. Walaupun kerajaan boleh menjaga infrastruktur, ia tidak akan banyak membantu dari segi kualiti hidup. " Mungkin terdapat sebanyak 6 juta orang di Singapura pada tahun 2020, dan kerajaan akan meningkatkan infrastruktur untuk menampung peningkatan selanjutnya dalam dekad yang berikut, mengikut kertas putih yang diterbitkan pada bulan lepas.rang Marah

"Saiz ramai menunjukkan orang marah," kata Tan Jee Say, seorang calon dalam pilihan raya Singapura 2011 presiden, yang memberikan ucapan di protes. "Ia akan menghantar isyarat kepada kerajaan dan saya berharap ia akan bertindak balas dengan cara yang wajar dan melihat bahawa orang-orang yang bimbang."

Penunjuk perasaan menyuarakan rasa tidak puas hati dengan dasar yang dapat melihat rakyat, termasuk yang baru, membuat hanya satu daripada setiap dua orang di pulau kecil dalam saiz daripada New York menjelang akhir dekad seterusnya penduduk perlu mencapai 6900000. Singapura adalah bandar ketiga paling mahal di Asia untuk hidup dalam dan keenam di seluruh dunia, mengikut ranking Economist Intelligence Unit 131 bandar-bandar yang diterbitkan bulan ini.

"Sebaliknya peningkatan penduduk negara ini begitu cepat, mungkin kita perlu memberi tumpuan kepada orang-orang yang telah ketinggalan," kata Sudhir Vadaketh, pengarang "Terapung di Breeze Malayan." "Ramai rakyat Singapura berasa rasa hebat kehilangan identiti. Dengan imigresen tinggi yang berterusan, saya bimbang tentang akal bahawa identiti dicairkan lebih. " Bawah tekanan

Di bandar dengan 3.3 juta warga dan 2 juta warga asing, aduan mengenai pekerja luar negara menafikan penduduk tempatan pekerjaan dan memandu sehingga harga rumah membantu parti-parti pembangkang memenangi sokongan rekod dalam pilihan raya umum 2011. Lee adalah di bawah tekanan untuk menenangkan pengundi tanpa mengganggu kemasukan bakat dan buruh yang membantu hanya ekonomi maju menempa Asia Tenggara.

Sejak 2011 pemilihan, parti Lee telah kehilangan dua pilihan raya kecil. Lee Kuan Yew, bapa perdana menteri yang merupakan perdana menteri pertama di bandar ini, melangkah turun dari Kabinet selepas pilihan raya 2011. Beliau telah dimasukkan ke hospital pada 15 Februari untuk keadaan yang dikaitkan dengan denyutan jantung tidak teratur, dan telah dilepaskan semalam. Parti pemerintah masih memegang 80 daripada 87 kerusi di Parlimen.

Ranked tempat yang paling mudah untuk melakukan perniagaan selama tujuh tahun berturut-turut oleh Bank Dunia, Singapura bersaing dengan kos rendah jiran seperti Malaysia dan Indonesia untuk pelaburan asing.
"Singapura sedang bergerak ke arah menjadi sebuah demokrasi yang normal," kata Tan dari Universiti Pengurusan Singapura. "Pelabur-pelabur asing yang bijak akan menyedari bahawa ini adalah perkembangan yang tidak dapat dielakkan."

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.