Tuesday, February 5, 2013

Amaran tsunami selepas gempa bumi Kepulauan Solomon



SYDNEY: Satu gempa bumi besar yang melanda Kepulauan Solomon Rabu merupakan satu lagi peringatan kuasa "Ring of Fire" yang tidak menentu, zon luas ketidakstabilan gunung berapi yang mengelilingi Lautan Pasifik.

Gempa bumi 8.0 magnitud digeruni telah diratakan kampung di kepulauan Solomon, dan menghasilkan ombak tsunami kecil yang sampai ke pantai negara-negara Pasifik, mencetuskan siren kecemasan dan pemindahan.

Agensi pemantauan gempa bumi Australia dan Pusat Amaran Tsunami Pasifik berkata gelombang yang berukuran tiga kaki (90 sentimeter) telah direkodkan di Lata, pada salah satu pulau Santa Cruz di Kepulauan Solomon.

Ring of Fire sampai dari Indonesia ke pantai cili dalam satu kilometer 40000 (25,000 kilometer) arka keganasan seismik yang melepaskan gempa bumi dan gunung berapi di sekeliling rim Pasifik hampir setiap hari.

Kebanyakan gempa sejarah dahsyat, gegaran dan letupan gunung berapi yang telah berlaku di sepanjang garis ini lemah dalam kerak Bumi, termasuk yang letusan daripada Krakatoa berhampiran Jawa dan Gunung St Helens di Amerika Syarikat, serta yang gempa bumi besar-besaran yang mencetuskan itu tsunami Lautan India daripada Disember 2004.

Ring of Fire terbentang di sepanjang pantai barat Amerika dan melalui negara-negara pulau Pasifik Selatan dan melalui Asia Tenggara.

Ia adalah bulatan yang saling garisan bersalah - retak keras dalam kerak atas Bumi - yang berada di bawah tekanan berterusan dari batu super lebur panas di bawah.

Kadang-kadang rekahan memberi dalam dan meletup, mewujudkan letusan gunung berapi dan menyebabkan tanah itu sama ada di sebelah garis kesalahan untuk beralih dan strap ganas, mencetuskan gempa bumi.

Retakan sebenarnya margin plat batu besar di mana benua duduk. Plat ini adalah dalam keadaan pergerakan yang berterusan.

Gempa bumi 9,3 magnitud yang melanda Indonesia pada 26 Disember, 2004 melepaskan tsunami yang terhempas ke persisiran pantai Lautan Hindi, membunuh lebih daripada 220,000 orang

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.