Saturday, January 12, 2013

Wabak flu melanda new york





NEW YORK - Gabenor New York mengisytiharkan darurat kesihatan pada hari Sabtu atas wabak flu yang telah jatuh sakit lebih daripada 19,000 orang, membenarkan ahli farmasi untuk mengimunisasikan bayi dan kanak-kanak.

Langkah Gabenor Andrew Cuomo datang di tengah-tengah wabak di seluruh negara yang dijangka berlangsung beberapa minggu.

Terdapat sekurang-kurangnya 28.747 kes yang dilaporkan di seluruh negara setakat ini musim ini, dan 20 kanak-kanak telah meninggal dunia akibat selesema, menurut Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC).


Walau bagaimanapun, bilangan sebenar kes mungkin jauh lebih tinggi kerana ramai yang jatuh sakit tidak pergi ke doktor untuk mendapatkan diuji.

Dalam harapan membendung penyebaran virus berpotensi membawa maut, Encik Cuomo berkata ia adalah penting untuk menggantung, untuk 30 hari akan datang, had undang-undang yang biasanya hanya membenarkan farmasi New York untuk mentadbir vaksin selesema kepada pesakit umur 18 tahun atau lebih tua.

"Kami sedang mengalami selesema musim terburuk sejak sekurang-kurangnya 2009, dan aktiviti influenza di New York State adalah meluas, dengan kes-kes yang dilaporkan di semua 57 daerah dan kesemua lima borough New York," Encik Cuomo berkata dalam satu kenyataan.

"Oleh itu, saya telah mengarahkan pentadbiran saya, Jabatan Kesihatan Negeri dan lain-lain untuk mengatur semua sumber-sumber yang diperlukan untuk menangani kecemasan kesihatan awam dan menghapuskan semua halangan untuk memastikan bahawa semua New York - kanak-kanak dan orang dewasa - mempunyai akses kepada vaksin selesema yang amat diperlukan. "

Di New York negeri sahaja, 19128 kes telah disahkan musim ini, melompat dari jumlah 4404 semasa musim selesema 2011-2012.

Dalam usaha untuk memudahkan akses kepada tembakan selesema, New York Jabatan Kesihatan juga akan melancarkan kempen besar-besaran mempromosikan imunisasi selesema melalui media, laman web yang berdedikasi dan laman media sosial seperti Facebook dan Twitter.

Menggesa bukan vaksin yang New York jadual ditembak selesema "serta-merta," Encik Cuomo mengingatkan mereka bahawa "ia TIDAK adalah terlalu lewat untuk mendapatkan vaksinasi."

Gabenor itu menegaskan bahawa saudara-mara dan penjaga yang kerap datang ke dalam hubungan dengan kanak-kanak atau orang muda berisiko tinggi perlu mendapatkan ditembak terhadap virus selesema, yang boleh merebak melalui batuk atau bersin.

Virus menimbulkan peningkatan risiko untuk bayi dan kanak-kanak di bawah umur dua tahun, rakyat lebih 50, wanita hamil dan mereka yang mempunyai sistem imun atau keadaan perubatan yang kronik.

Selesema menyerang setiap tahun di seluruh Amerika Syarikat, membawa menggigil, sakit tekak, demam, batuk dan achy kesengsaraan kepada berjuta-juta.

Bilangan kematian tahunan telah berkisar dari yang rendah sebanyak 3,000 tinggi 49.000 sejak tahun 1976, menurut CDC.

Kebanyakan daripada mereka kematian adalah di kalangan orang-orang yang berumur 65 tahun dan lebih tua.

Sumber berita

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.