Friday, December 27, 2013

Apakah Nano Teknologi itu


Dalam sejarah kejuruteraan industri, teknologi dicirikan oleh panjang hanya berlaku dalam mikroelektronik, tetapi kini kita mempunyai teknologi nano. Betapa kecil adalah salah satu nanometer ? Lebar tipikal rambut manusia adalah 50 mikrometer. Satu nanometer adalah ke- 50,000 lebar rambut.



  Nanoteknologi ialah pembinaan dan penggunaan struktur berfungsi direka dari skala atom atau molekul dengan sekurang-kurangnya satu dimensi ciri diukur dalam nanometer. Saiz mereka membolehkan mereka untuk mempamerkan novel dan dengan ketara baik fizikal, kimia, dan biologi , fenomena , dan proses kerana saiz mereka . Apabila ciri-ciri struktur ciri adalah pengantara antara atom-atom terpencil dan bahan-bahan pukal dalam lingkungan satu hingga 100 nanometer , objek sering memaparkan sifat-sifat fizikal yang amat berbeza daripada yang dipaparkan oleh sama ada atom atau bahan-bahan pukal .


 Fenomena pada skala nanometer mungkin dunia yang baru. Sifat jirim di nanoscale mungkin tidak diramalkan seperti yang dilihat pada skala yang lebih besar . Perubahan penting dalam tingkah laku adalah disebabkan bukan sahaja oleh pengubahsuaian berterusan ciri-ciri dengan saiz berkurangan , tetapi juga dengan kemunculan fenomena yang sama sekali baru seperti pantang kuantum, contoh tipikal yang merupakan bahawa warna cahaya daripada nanopartikel semikonduktor bergantung kepada saiz mereka . Direka dan dikawal fabrikasi dan integrasi nanobahan dan nanodevices mungkin revolusi untuk sains dan teknologi.



 Nanoteknologi boleh memberikan pemahaman pernah berlaku sebelum ini tentang bahan-bahan dan alat-alat dan mungkin memberi kesan kepada pelbagai bidang. Dengan menggunakan struktur di nanoscale sebagai pembolehubah fizikal merdu , kita sangat boleh mengembangkan pelbagai prestasi bahan kimia dan bahan-bahan yang sedia ada. Penjajaran molekul linear dalam susunan menaik pada permukaan substrat ( monolayers diri inilah) boleh berfungsi sebagai generasi baru sensor kimia dan biologi. Peranti dan unit fungsi beralih pada skala nano boleh meningkatkan penyimpanan komputer dan kapasiti operasi dengan faktor satu juta. Sensor biologi yang baru memudahkan diagnostik awal dan pencegahan penyakit kanser. Seramik bernanostruktur dan logam telah bertambah baik sifat-sifat mekanik , kedua-dua dalam kemuluran dan kekuatan.



Daripada unit asas bahan, semua bahan-bahan semula jadi dan sistem mewujudkan asas mereka pada skala nano ; mengawal perkara di peringkat atom atau molekul bermakna menjahit sifat-sifat asas , fenomena , dan proses tepat pada skala di mana sifat-sifat asas dimulakan . Nanoteknologi boleh memberi kesan kepada pengeluaran hampir setiap objek buatan manusia - dari kereta dan elektronik kepada diagnostik maju , pembedahan , ubat-ubatan canggih, dan tisu dan tulang penggantian. Untuk membina alat-alat elektronik menggunakan atom demi atom kejuruteraan , sebagai contoh, kita perlu memahami interaksi antara atom dan molekul , bagaimana untuk memanipulasi mereka , bagaimana untuk memastikan mereka stabil, bagaimana untuk berkomunikasi isyarat di antara mereka, dan bagaimana untuk menghadapi mereka dengan di dunia sebenar. Matlamat ini memerlukan pengetahuan baru, alat baru dan pendekatan yang baru

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.