Friday, January 3, 2014

Perubahan emosi dalam badan kita


Menurut para penyelidik sains yang terkenal bahawa emosi menyebabkan perubahan dalam badan, apa yang kurang jelas adalah betapa subjektif perubahan ini , dan sama ada atau tidak perubahan bagi setiap emosi ada yang berbeza.



Untuk menyiasat soalan-soalan ini , para penyelidik berlari lima eksperimen berbeza , mendedahkan sejumlah lebih 700 peserta untuk set perkataan , cerita, filem atau ekspresi muka . Disediakan bersama-sama dengan setiap rangsangan mereka telah diberikan, para peserta telah dibekalkan dengan dua ' peta badan - satu untuk mereka untuk menunjukkan di mana mereka merasakan apa-apa peningkatan aktiviti , sama ada positif atau negatif, dan satu bagi mereka untuk menunjukkan di mana mereka merasakan aktiviti berkurangan. Jadi, sebagai contoh , jika seseorang telah mengalami kesedihan, mereka merasakan ia lebih dalam dada mereka, leher dan muka (mungkin sakit hati , menjadi ' tercekik ' dan mungkin menumpahkan beberapa air mata ), tetapi mereka berasa kurang di kaki mereka. Ini dapat dilihat pada peta dengan warna panas menunjukkan tinggi ' topografi emosi' dan warna sejuk yang menunjukkan yang lebih rendah topografi emosi. '

Dalam semua , mereka mengumpulkan maklumat sebanyak 13 emosi yang berbeza - enam yang ' asas'
 ( marah, takut, jijik, kebahagiaan, kesedihan dan kejutan) dan tujuh yang ' kompleks ' (kebimbangan , cinta , kemurungan, menghina , kebanggaan , malu dan iri hati ). Meletakkan keputusan daripada semua peserta bersama-sama, mereka datang dengan ' atlas badan pelbagai, menunjukkan bagaimana emosi yang berbeza memberi kesan kepada badan.13 emosi , ditambah dengan keadaan neutral, membentuk satu ' atlas tubuh topografi emosi.


Dengan peserta melaporkan perasaan mereka dan di mana mereka merasakan pelbagai sensasi, bukannya faktor-faktor biologi tertentu yang dikesan , pasti ada aspek subjektif terhadap sesuatu perkara. Walau bagaimanapun , peserta-peserta  semua  bersama-sama, walaupun dinegara Finland, Sweden dan Taiwan peserta, yang mewakili tiga kumpulan yang berbeza bahasa ( Ural , Jerman dan China, masing-masing) , dan latar belakang budaya yang berbeza yang terlibat , keputusan masih agak konsisten.

Para penyelidik berharap bahawa penemuan mereka boleh membentuk asas bagi kajian baru ke dalam emosi , dan mungkin juga membantu kita mendapatkan lebih memahami gangguan perasaan seperti kemurungan dan kebimbangan.Kajian ini boleh didapati dalam talian untuk membaca , yang diterbitkan dalam dalam Prosiding Kebangsaan Akademi Sains , dan jika anda ingin mengambil bahagian dalam kajian ini, untuk mengembangkan penemuan mereka, anda boleh berbuat demikian dengan klik di sini . Sekurang-kurangnya , ia adalah satu alat yang menarik untuk memikirkan bagaimana emosi yang berbeza sebenarnya membuat kita rasa.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.