Sunday, March 2, 2014

Penemuan Bandar Purba Atau DiKenali Patung Firaun Telah Ditemui Didasar bawah Laut Mediterranean, egypt



Bandar Heracleion diselubungi air 1500 tahun yang lalu. Ini bandar besar telah disebut oleh penulis Herodotus Yunani, ahli sejarah SM abad ke-5. Beliau telah memberitahu sebuah kisah indah Helen Troy, yang telah mengembara ke Heracleion, maka pelabuhan 'kekayaan', dengan kekasih Trojan beliau di, Paris.

Apabila Perancis marin arkeologi Franck Goddio terjumpa beberapa peninggalan, ia membawa mereka kepada salah satu penemuan terbesar dalam abad ke-21, sebuah bandar didasar bawah laut. Penemuan itu berlaku apabila Goddio telah mencari kapal perang Napoleon dari 1798 Battle of the Nile, apabila dia telah dikalahkan oleh Nelson dalam air yang sangat, tetapi untuk mengejutkan, dia terjumpa penemuan yang indah ini.




Penemuan termasuk patung-patung amat besar dewi Isis Mesir, dewa Hapi, dan firaun Mesir yang tidak dikenali, semua dipelihara dalam keadaan yang sangat baik dengan pengebumian kafan berlumpur mereka.

Bersama-sama dengan 16 kaki patung terdapat beratus-ratus patung yang lebih kecil daripada tuhan-tuhan Mesir, di antara mereka bentuk ini,





 yang dijaga kuil di mana Cleopatra yang dirasmikan sebagai Ratu Nil. Berpuluh-puluh juga telah didapati, mengandungi mayat haiwan mumia dikorbankan untuk Amun-Gereb, dewa tertinggi orang Mesir. Banyak azimat, atau azimat agama, telah ditemui, juga, menunjukkan tuhan-tuhan seperti Isis, Osiris dan Horus.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.