Tuesday, September 23, 2014

S'pura tidak mempunyai pengesahan lokasi perhentian RTS di Johor Bahru: Kementerian Pengangkutan



Kementerian Pengangkutan mengumumkan dalam satu kenyataan pada hari Selasa (23 September) bahawa ia sedang menunggu pengesahan rasmi daripada Malaysia mengenai lokasi Sistem Pengangkutan Rapid (RTS) di Johor Bahru sebelum fasa seterusnya dalam kajian ini boleh dimulakan.

Kenyataan itu dikeluarkan sebagai tindak balas kepada komen terkini dari Ahli Jawatankuasa Eksekutif Negeri Johor bagi Kerja Raya, Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Hasni Mohammad. Beliau berkata Singapura adalah "menahan" pada keputusan pilihan penjajaran bagi link RTS ini.


 

Kementerian Pengangkutan berkata Singapura telah memaklumkan kepada Malaysia pada bulan Jun 2011 bahawa terminal RTS di Singapura akan terletak di Woodlands Utara, berhampiran Politeknik Republik. Walaupun Encik Hasni baru-baru ini berkata, terminal RTS di Johor Bahru akan di Bukit Chagar, "Singapura tidak menerima pengesahan rasmi daripada Malaysia mengenai lokasi perhentian RTS di Johor Bahru", kenyataan kementerian itu dijelaskan.

"Kami berharap untuk pengesahan Malaysia apabila Jawatankuasa Bersama Peringkat Menteri Malaysia-Singapura bagi Iskandar Malaysia (JMCIM) bertemu bulan depan, supaya projek ini boleh diteruskan pada masa ke fasa seterusnya dalam kajian, seperti yang dipersetujui sebelum ini oleh kedua-dua pihak," yang kenyataan ditambah. "Pengesahan lokasi stesen Johor Bahru RTS diperlukan sebelum kedua-dua pihak boleh menyelesaikan penjajaran persimpangan antara Johor Bahru dan Singapura."

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.