Tuesday, October 21, 2014

Firma Jepun akan mempamerkan seperti Bat-isyarat di-langit pada masa depan




Satu imej yang mengambang bebas dibuat dengan menembak laser ke udara itu dilancarkan di Jepun pada hari Isnin, yang menawarkan kemungkinan satu hari memprojeksikan mesej ke langit tak berawan, seperti yang dilihat di Batman.

Dan, seperti Bat-isyarat yang memanggil Gotham City, penemuannya berharap ia mungkin akhirnya dapat digunakan untuk memberi amaran kepada orang-orang dari bahaya seperti tsunami menghampiri.


Syarikat di belakang teknologi, Burton Inc., memamerkan spiral, berkibar rama-rama dan garis besar epal melayang beberapa meter ke atas sebuah van yang sarat dengan sistem berputar.

Seperti cahaya matahari dengan kaca pembesar, peranti ini memfokuskan cahaya laser yang kuat ke satu titik kecil di udara. Ini menjadikan molekul sana memancarkan cahaya putih yang kelihatan seperti satu letupan kecil dan LED bercahaya cerah.

"Ciri-ciri terbesar dari teknologi kita ialah kita boleh menumpukan cahaya pada satu tempat dan membuat ia memancarkan cahaya di mana sahaja kami suka," kata Akira Asano, penyelidik dan pengarah Burton Inc.

Semburan cahaya datang beratus-ratus kali kedua, dan sebagai bergerak mampu membentuk apa-apa yang mata kasar sebagai asas imej tiga dimensi.

Penyelidik berkata sistem itu, serta memiliki nilai yang mungkin untuk pengiklan, boleh digunakan untuk menghantar peringatan dan nasihat evakuasi semasa bencana alam yang besar kerana mereka boleh dilihat siang dan malam dan tidak memerlukan skrin.

"Kita boleh pergi dengan kereta bila-bila masa 24 jam sehari ke dalam zon bencana dan membantu menghantar maklumat dan peringatan," kata Ketua Eksekutif Burton Hideki Kimura, menambah gambar tersebut menawarkan isyarat kepada orang-orang yang tidak dapat mendengar radio konvensional.

Teknologi, yang telah diperkenalkan di sebuah muzium sains di Tokyo, pada masa ini boleh memaparkan imej-imej lima meter (16.5 kaki) di atas peranti. Tetapi syarikat itu menyasar untuk menggandakan ketinggian itu, katanya.

Syarikat itu, yang berpangkalan di Kawasaki City barat daya Tokyo, berharap untuk memulakan rundingan tahun depan.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.