Thursday, July 5, 2018

Singtel menafikan : Serangan siber sebagai penyebab gangguan 3½ jam pagi semalam




Telco dan IMDA menjalankan pemeriksaan berasingan ke gangguan gangguan 3 jam setengah.

Singtel masih menyiasat sebab utama gangguan jalur lebar serat yang menyaksikan penggunanya dipotong daripada melayari Web selama 3½ jam pagi semalam, tetapi ia telah menolak serangan siber.

"Kami tidak percaya ia adalah kejadian berkaitan keselamatan siber," kata jurucakap itu.
Telco memberitahu pelanggan mengenai gangguan itu melalui pos Facebook sekitar jam 9 pagi, dengan mengatakan juruteranya sedang menyiasat masalah itu. Pada jam 11 pagi, telco berkata akses Internet telah dipulihkan.

Semasa gangguan, bahkan pembekal pembayaran dalam talian dan laman web AXS, yang berjalan pada rangkaian jalur lebar serat Singtel, tidak boleh diakses.
Pihak Berkuasa Pembangunan Media Infocomm (IMDA) berkata pada laman Facebooknya bahawa ia telah memulakan penyiasatan sendiri ke dalam gangguan itu.

Pengguna mula mengadu dalam talian dari jam 7.30 pagi, melaporkan gangguan di kawasan-kawasan sejauh Choa Chu Kang, Woodlands, Punggol, Toa Payoh, Bukit Panjang, Tampines dan Jurong. Mesej ralat muncul, menunjuk masalah dengan sistem nama domain Singtel (DNS), yang memetakan alamat Web ke rentetan nombor mesin yang boleh dibaca untuk menyambungkan pengguna Internet ke laman web.


Encik Aloysius Cheang, naib presiden eksekutif Asia-Pasifik Pusat Strategik Cyberspace + Sains Keselamatan, sebuah badan pemikir yang berpusat di London, berkata: "Jaringan Singtel mungkin telah diliputi oleh penggunaan aplikasi tertentu seperti rangkaian peribadi maya VPN) dan akses permainan dalam talian akibat Piala Dunia. "
Selain digunakan untuk menjamin rangkaian korporat, teknologi VPN juga digunakan oleh sesetengah orang untuk mengakses kandungan yang disekat atau tidak sah.

IMDA mencuba gangguan jalur lebar Singtel 3½ jam; Singtel memerintah serangan siber
Pembantu ketua eksekutif AXS, Chin Mun Chung berkata, gangguan tersebut hanya mempengaruhi laman webnya dan aplikasi pembayaran bil AXS. Stesen AXS fizikal tidak terjejas.

Jurutera perisian, Zhang Xuanrong, 27, berkata ketika dia menyadari DNS Singtel turun, dia beralih ke DNS Google. "Ia berfungsi untuk saya selepas itu," katanya.
Pelajar universiti, Howard Wong, 23, cuba mendaftar untuk kursus apabila akses internetnya terganggu. "Akhirnya, saya tidak dapat memperoleh modul penting, yang pertama kali datang, pertama berkhidmat, dan saya mungkin perlu menjalaninya semester depan," katanya.

Pakar pemasaran senior yang ingin dikenali hanya sebagai Cik Di, 40, telah mengambil cuti untuk membantu anaknya dengan tugasan pembelajarannya yang berasaskan rumah. "Saya memulakan semula penghala sekurang-kurangnya lima kali, tetapi setiap kali ia berfungsi kurang dari lima minit sebelum turun lagi," katanya.

Oktober lepas, Singtel didenda $ 500,000 untuk pemecatan jalur lebar serat 24 jam di seluruh dunia pada tahun 2016 yang menyebabkan kira-kira 490,000 pengguna dipotong daripada Web.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.