Telco dan IMDA menjalankan pemeriksaan berasingan ke gangguan
gangguan 3 jam setengah.
Singtel masih menyiasat sebab utama gangguan jalur lebar serat
yang menyaksikan penggunanya dipotong daripada melayari Web selama 3½ jam pagi
semalam, tetapi ia telah menolak serangan siber.
"Kami tidak percaya ia adalah kejadian berkaitan
keselamatan siber," kata jurucakap itu.
Telco memberitahu pelanggan mengenai gangguan itu melalui pos
Facebook sekitar jam 9 pagi, dengan mengatakan juruteranya sedang menyiasat
masalah itu. Pada jam 11 pagi, telco berkata akses Internet telah dipulihkan.
Semasa gangguan, bahkan pembekal pembayaran dalam talian dan
laman web AXS, yang berjalan pada rangkaian jalur lebar serat Singtel, tidak
boleh diakses.
Pihak Berkuasa Pembangunan Media Infocomm (IMDA) berkata pada
laman Facebooknya bahawa ia telah memulakan penyiasatan sendiri ke dalam
gangguan itu.
Pengguna mula mengadu dalam talian dari jam 7.30 pagi,
melaporkan gangguan di kawasan-kawasan sejauh Choa Chu Kang, Woodlands,
Punggol, Toa Payoh, Bukit Panjang, Tampines dan Jurong. Mesej ralat muncul,
menunjuk masalah dengan sistem nama domain Singtel (DNS), yang memetakan alamat
Web ke rentetan nombor mesin yang boleh dibaca untuk menyambungkan pengguna Internet
ke laman web.
Encik Aloysius Cheang, naib presiden eksekutif Asia-Pasifik
Pusat Strategik Cyberspace + Sains Keselamatan, sebuah badan pemikir yang
berpusat di London, berkata: "Jaringan Singtel mungkin telah diliputi oleh
penggunaan aplikasi tertentu seperti rangkaian peribadi maya VPN) dan akses
permainan dalam talian akibat Piala Dunia. "
Selain digunakan untuk menjamin rangkaian korporat, teknologi
VPN juga digunakan oleh sesetengah orang untuk mengakses kandungan yang disekat
atau tidak sah.
IMDA mencuba gangguan jalur lebar Singtel 3½ jam; Singtel
memerintah serangan siber
Pembantu ketua eksekutif AXS, Chin Mun Chung berkata, gangguan
tersebut hanya mempengaruhi laman webnya dan aplikasi pembayaran bil AXS.
Stesen AXS fizikal tidak terjejas.
Jurutera perisian, Zhang Xuanrong, 27, berkata ketika dia
menyadari DNS Singtel turun, dia beralih ke DNS Google. "Ia berfungsi
untuk saya selepas itu," katanya.
Pelajar universiti, Howard Wong, 23, cuba mendaftar untuk kursus apabila
akses internetnya terganggu. "Akhirnya, saya tidak dapat memperoleh modul
penting, yang pertama kali datang, pertama berkhidmat, dan saya mungkin perlu
menjalaninya semester depan," katanya.
Pakar pemasaran senior yang ingin dikenali hanya sebagai Cik Di,
40, telah mengambil cuti untuk membantu anaknya dengan tugasan pembelajarannya
yang berasaskan rumah. "Saya memulakan semula penghala sekurang-kurangnya lima kali, tetapi setiap kali ia berfungsi kurang dari lima minit sebelum turun
lagi," katanya.
Oktober lepas, Singtel didenda $ 500,000 untuk pemecatan jalur
lebar serat 24 jam di seluruh dunia pada tahun 2016 yang menyebabkan kira-kira
490,000 pengguna dipotong daripada Web.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.