Tuesday, January 1, 2019

Perokok di M'sia larangan merokok baru yang dikuatkuasakan



PETALING JAYA - Perokok terkejut, terkejut dan terancam dengan larangan merokok di restoran-restoran yang berkuatkuasa pada hari Selasa (1 Jan), tetapi berkata mereka akan mematuhi kesihatan awam.

Cek oleh Malay Mail di beberapa restoran di Kota Damansara, Petaling Jaya, dan Mutiara Damansara hanya terdapat beberapa perokok yang tidak mematuhi larangan merokok dan ada yang merasakan butiran mengenai larangan tersebut masih kurang.

Juruteknik Badrul Jasmin, 38, berkata beliau bimbang pihak berkuasa mungkin "terlalu keras" terhadap perokok yang hanya cuba menyesuaikan diri dengan larangan tersebut.

"Melaraskan tabiat kita dan persekitaran yang kita gunakan memerlukan masa. Tidak syak lagi majoriti perokok akan mematuhi tetapi akan ada yang tidak dapat berbuat demikian, "katanya ketika ditemui di sebuah restoran.


Badrul berkata beliau yakin bahawa kebanyakan perokok akan mematuhi larangan itu dan berharap pihak berkuasa tidak akan menamatkan menghukum perokok yang mematuhi undang-undang dalam usaha menghukum perokok.

Bercakap dari pengalaman, Badrul, yang pernah didenda RM250 (S $ 82) untuk merokok di tempat letak kereta di luar pasar raya besar di Terengganu pada bulan Oktober, meminta Kementerian Kesihatan menyatakan dengan jelas di mana kawasan merokok dibenarkan.

"Jika tidak, jika perokok meletus jauh dari restoran mengikut peraturan hanya dikenakan denda di bawah undang-undang lain yang menentukan dia tidak boleh merokok di ruang awam atau terbuka.

"Saya tahu banyak perokok tidak berminat dengan idea kerana ramai yang mendapati larangan itu mengelirukan tetapi lebih baik jika kerajaan jelas menentukan di mana kita boleh atau tidak boleh merokok. Ia akan menyelamatkan semua orang dengan kesedihan, '' katanya.

Seorang lagi perokok yang bermasalah, Encik S. Dhillan, 29, berkata beliau menyoal keputusan yang membenarkan perokok menyumbat tiga meter jauhnya dari restoran kerana dia merasakan bahawa kementerian itu tidak menerangkan keputusannya secara terperinci.


"Bagaimana dengan duduk di luar ketika itu dan yang paling penting siapa yang akan menentukan dengan jelas di mana untuk mula mengukur, apakah itu kementerian atau pengendali restoran?

"Semua ini mungkin sepele tetapi kami lebih suka mempunyai semua maklumat supaya kami dapat mendidik diri sendiri dengan lebih baik," katanya.

Tugas untuk menguatkuasakan larangan baru itu akan turun kepada 5,000 pegawai kesihatan alam sekitar seperti yang diumumkan oleh Menteri Kesihatan Datuk Seri Dzulkefly Ahmad baru-baru ini.

Satu lagi perokok yang ingin dikenali sebagai Encik David, 57, berkata beliau bersetuju dengan larangan itu tetapi bertanya sama ada akan ada kawasan yang ditetapkan untuk perokok dan jika demikian bagaimana ia akan dipantau oleh pihak berkuasa.

"Larangan itu baik tetapi siapa yang akan menguatkuasakan peraturan? Lebih-lebih lagi, saya rasa ia sukar untuk dilaksanakan kerana saya tidak pasti bagaimana pemilik awam dan kedai akan mematuhi atau mematuhi peraturan, '' katanya.

David menjelaskan bahawa orang akan merasa sukar untuk menyesuaikan diri dengan peraturan baru tetapi mencadangkan bahawa kerajaan mempertimbangkan membenarkan operator restoran untuk membina kawasan khas atau lounge untuk perokok.

Sesiapa yang didapati bersalah atas kesalahan merokok di kawasan yang dilarang boleh didenda sehingga RM10,000 atau dipenjara sehingga dua tahun di bawah Peraturan 11 Peraturan Kawalan Tembakau 2004.

Pemilik premis atau pemilik dan operator yang gagal memamerkan papan tanda larangan merokok boleh didenda hingga RM3,000 atau dipenjara hingga enam bulan di bawah Peraturan 12 Peraturan Produk Kawalan Tembakau 2004.

Bagi kesalahan gagal memastikan tiada siapa yang merokok dan menyediakan kemudahan merokok, mereka boleh didenda sehingga RM5,000 atau dipenjarakan sehingga satu tahun.

Satu kumpulan untuk hak-hak perokok sejak itu memfailkan permohonan untuk semakan kehakiman untuk mencabar larangan itu, memohon pengisytiharan bahawa pengharaman itu tidak berperlembagaan serta injunksi terhadap kementerian itu daripada menguatkuasakan larangan merokok. MALAY MAIL

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.