Sunday, March 17, 2019

Singapura telah mengutuk tembakan baru-baru ini di dua masjid di Christchurch



SINGAPURA - Organisasi keagamaan di Singapura telah mengutuk tembakan baru-baru ini di dua masjid di Christchurch, kerana mereka menggesa orang-orang agama yang berbeza untuk berdiri bersatu menentang tindakan keganasan seperti itu.

Majlis Kebangsaan Gereja-Gereja Singapura (NCCS) berkata dalam satu kenyataan pada hari Sabtu (16 Mac): "Kami mengutuk istilah-istilah terkuat yang boleh dikatakan sebagai tindakan keganasan yang tidak berperikemanusiaan yang tidak berperikemanusiaan, yang mensasarkan lelaki, wanita dan kanak-kanak Muslim yang tidak berdaya telah terlibat dalam ibadah. "

NCCS menambah bahawa ia akan berdoa untuk mangsa dan orang tersayang, serta saksi yang mungkin mengalami trauma yang teruk oleh "keganasan yang tidak masuk akal".

Sekurang-kurangnya 50 orang terbunuh dan beratus-ratus cedera dalam serangan pada hari Jumaat, yang menyaksikan seorang lelaki bersenjata api api terbuka pada para jamaah di masjid Al Noor dan masjid Linwood.

Perdana Menteri New Zealand Jacinda Ardern, yang mengatakan ia adalah serangan terancang yang terancang, telah menyifatkannya sebagai "salah satu hari paling gelap di New Zealand".

Dalam satu kenyataan pada hari Ahad, organisasi amal Muslim, Jamiyah Singapura berkata, lelaki bersenjata itu "patut dihukum secara universal daripada kita semua, apa jua bangsa, kewarganegaraan, dan agama" kerana mensasarkan orang yang tidak bersalah yang berada di masjid hanya untuk berdoa.

"Kemunculan jenayah kebencian yang kerap kali ini harus menggugurkan kita untuk menerima realiti bahawa keganasan tidak mempunyai agama," tambahnya dalam kenyataannya.

Mengikut serangan Christchurch, ia juga menggesa orang-orang semua agama untuk berdiri bersatu dan melakukan perhimpunan terhadap "perbuatan yang keji" ini.

Begitu juga, NCCS juga mengatakan bahawa insiden ini merupakan peringatan kepada orang-orang dari pelbagai kaum dan agama masyarakat yang mereka harus mengenali satu sama lain pada tahap peribadi.

Ini akan membantu menghilangkan stereotaip berbahaya yang boleh menyebabkan pengecualian, diskriminasi dan keganasan secara terang-terangan, katanya.

NCCS menambah bahawa ia akan terus bekerjasama rapat dengan pemimpin agama lain untuk mempromosikan keamanan dan pemahaman yang lebih baik di kalangan pengikut pelbagai agama.

Jamiyah Singapura juga mengatakan bahawa ia akan terus bertindak sebagai jambatan untuk memahami antara kaum dan antara agama.

Dan dengan Islamophobia yang berleluasa di seluruh dunia, organisasi juga menggalakkan umat Islam untuk menunjukkan apa yang benar dalam Islam, walaupun ketika menghadapi masalah ketidakadilan seperti itu.

Pemimpin Singapura telah memperluaskan takziah mereka ke New Zealand sejak hari Jumaat.

Presiden Halimah Yacob, dalam satu surat kepada Gabenor Jeneral New Zealand Patsy Reddy, menyeru serangan itu sebagai "keganasan keganasan terhadap orang awam yang tidak bersalah di tempat ibadat".

Perdana Menteri Lee Hsien Loong berkata dalam surat kepada Ms Ardern: "Tindakan keras ini adalah percubaan untuk menyebarkan ketakutan dan kebencian. Kita tidak harus membenarkan tindakan sedemikian untuk membahagikan masyarakat kita."

Beliau menambah bahawa Singapura berdiri dalam perpaduan dengan New Zealand dalam memerangi keganasan.

Ahli politik lain, termasuk Menteri Luar Negeri Vivian Balakrishnan dan Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri dan K. Shanmugam, juga mengutuk perbuatan tersebut.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.